Projekty Európskej únie

Projekty Plánu obnovy a odolnosti SR

Projekty v realizácii

Financované Európskou úniou Logo Plánu obnovy Logo ministerstva dopravy SR
TENTO PROJEKT JE FINANCOVANÝ Z PLÁNU OBNOVY A ODOLNOSTI SR

 

Názov prijímateľa prostriedkov mechanizmu:

Železničná spoločnosť Slovensko, a.s.

Finacujúci mechanizmus, kód vyzvania, názov investície, komponentu:
Financujúci mechanizmus: Plán obnovy a odolnosti SR
Kód vyzvania: V2-ZSSK
Názov investície: Investícia 2: Podpora ekologickej osobnej dopravy
Názov komponentu: Komponent 3: Udržateľná doprava


Prínosy:
 Podpora dopravnej obslužnosti územia Prešovského a Košického kraja, obnova jestvujúceho parku mobilných prostriedkov železničnej osobnej dopravy obstaraním nových vlakových jednotiek (5 ks EJ), ktoré budú využívané v prímestskej a v regionálnej železničnej doprave východoslovenského regiónu a napomôžu zvýšiť kvalitu a rozsah ponúkaných služieb na traťovom úseku: Čierna nad Tisou – Košice – Prešov, ktorý patrí do budovaného integrovaného dopravného systému Prešovského a Košického kraja. Základným cieľom projektu je nákup nových vlakových jednotiek, čo umožní ďalej rozvíjať a zlepšovať ponuku verejnej osobnej dopravy východného Slovenska a zvlášť podporiť integráciu verejnej dopravy s cieľom vybudovať integrovaný dopravný systém v Prešovskom a Košickom kraji.

Hlavná aktivita Projektu: Nákup 5 ks nových elektrických jednotiek (EJ) pre región Prešovského a Košického kraja</thd
Dodávateľ: skupina dodávateľov ŠKODA TRANSPORTATION, a.s. a ŽOS Trnava, a.s.

 

Výška prostriedkov mechanizmu:

Na základe Zmluvy o poskytnutí prostriedkov mechanizmu na podporu obnovy a odolnosti zo dňa 23.12.2022 výška prostriedkov mechanizmu predstavuje suma: 42 378 500 €.

Indikátory projektu:
Názov merateľného ukazovateľa Merná jednotka Celková cieľová hodnota
Počet dodaných vozidiel ks 5 ks
Výška ročného využitia (vlkm) súprav na tratiach, kde budú nasadené predmetné jednotky vlkm/rok 1 024 190 vlkm/rok

 

Miesto realizácie projektu:
  • Prešovský kraj
  • Košický kraj

 

Mapa projektu:

mapa obsadenia tratí

Kliknutím zväčšíte

 

Čas realizácie Projektu:

Hlavná aktivita bude realizovaná počas 30 mesiacov:

  • začiatok realizácie hlavnej aktivity (uplatnenie opcie – EJ): 12/2022
  • ukončenie realizácie hlavnej aktivity (dodanie vozidiel – EJ): 05/2025

 

Požiadavky na ŽKV:
  • moderný, účelný a príjemný vzhľad;
  • nízko podlažné s umožnením bezbariérového nástupu a výstupu cestujúcich vybavené širokými dverami s priechodným interiérom;
  • centrálne ovládanie dverí s blokovacím systémom;
  • klimatizácia;
  • štýlové LED osvetlenie interiéru;
  • multifunkčné oddelenie pre osoby s obmedzenou mobilitou, pre invalidné vozíky, kočíky a bicykle;
  • WC s uzavretým odpadovým systémom, sušičom rúk;
  • bezpečnostný kamerový systém;
  • sofistikovaný informačný systém (vizuálny/LCD panely/smerové tabule/, akustický);
  • wi-fi pripojenie na internet;
  • zásuvky pre napájanie prenosných PC a mobilov;
  • systém automatického počítania cestujúcich.

 

Aktuálny stav realizácie hlavnej aktivity projektu:
Plánovaný počet dodaných EJ ku koncu realizácie hlavnej aktivity projektu Počet skutočne dodaných EJ
(stav k 31.12.2024)
5 0

 

Fotky ŽKV:

Vizualizácia projektu Konštrukcia projektu Konštrukcia projektu

Dôležité dokumenty:

 

Informácie o Pláne obnovy a odolnosti SR nájdete na:

 

 Dátum poslednej aktualizácie: 4.12.2024

Financované Európskou úniou Logo Plánu obnovy Logo ministerstva dopravy SR
TENTO PROJEKT JE FINANCOVANÝ Z PLÁNU OBNOVY A ODOLNOSTI SR

 

Názov prijímateľa prostriedkov mechanizmu:

Železničná spoločnosť Slovensko, a.s.

Financujúci mechanizmus, názov investície, komponentu:
Financujúci mechanizmus: Plán obnovy a odolnosti SR
Názov investície: Investícia 6: Podpora ekologickej osobnej dopravy
Názov komponentu: Komponent 19: REPowerEU

Prínosy: Obstaranie 5 ks nových EJ pre regionálnu dopravu umožní poskytovať modernú, komfortnú, bezpečnú a spoľahlivú prepravu cestujúcich na území Žilinského a Trenčianskeho kraja a vďaka následnej redislokácii vozidiel aj, a predovšetkým, na území Banskobystrického, Košického, Bratislavského a Trnavského kraja. Zlepšenie kvalitatívnych aspektov ponuky prepravných služieb na vybraných traťových úsekoch v rámci Žilinského a Trenčianskeho kraja by malo prispieť k zvýšeniu atraktívnosti železničnej dopravy a k jej väčšiemu využívaniu zo strany cestujúcich vďaka vyššej kapacite vlakov na hlavných tratiach ústiacich do uzla Žilina. Rast komfortu a kultúrnosti prepravy po železnici by mali zaznamenať aj cestujúci na vybraných úsekoch tratí v rámci Banskobystrického, Košického, Bratislavského a Trnavského kraja, kde využívanie novších (redislokovaných) koľajových vozidiel by malo pritiahnuť nových cestujúcich (z tzv. prevedenej dopravy). Projekt môže generovať úspory času, úspory prevádzkových nákladov vozidiel, úspory v oblasti nehodovosti a tiež prínosy environmentálneho charakteru.

Hlavná aktivita Projektu: Nákup 5 ks nových elektrických jednotiek (EJ) pre región Žilinského a Trenčianskeho kraja
Dodávateľ: skupina dodávateľov ŠKODA TRANSPORTATION, a.s. a ŽOS Trnava, a.s.

Výška prostriedkov mechanizmu:

Na základe Zmluvy o poskytnutí prostriedkov mechanizmu na podporu obnovy a odolnosti zo dňa 03.07.2024 (dátum účinnosti 04.07.2024) výška prostriedkov mechanizmu predstavuje suma: 42 378 500 €.

Indikátory projektu:
Názov merateľného ukazovateľa Merná jednotka Celková cieľová hodnota
Počet dodaných vozidiel ks 5 ks
Výška ročného využitia (vlkm) súprav na tratiach, kde budú nasadené predmetné jednotky vlkm/rok 730 000 vlkm/rok

 

Miesto realizácie projektu:
  • Žilinský kraj
  • Trenčiansky kraj

 

Mapa projektu:

mapa obsadenia tratí

Kliknutím zväčšíte

 

Čas realizácie projektu:

Hlavná aktivita bude realizovaná počas 18 mesiacov:

  • začiatok realizácie hlavnej aktivity (uzatvorenie Dodatku č. 2 ku KZ): 10/2024
  • ukončenie realizácie hlavnej aktivity (dodanie EJ č. 5): 03/2026

 

Požiadavky na ŽKV:
  • moderný, účelný a príjemný vzhľad;
  • nízko podlažné s umožnením bezbariérového nástupu a výstupu cestujúcich vybavené širokými dverami s priechodným interiérom;
  • centrálne ovládanie dverí s blokovacím systémom;
  • klimatizácia;
  • štýlové LED osvetlenie interiéru;
  • multifunkčné oddelenie pre osoby s obmedzenou mobilitou, pre invalidné vozíky, kočíky a bicykle;
  • WC s uzavretým odpadovým systémom, sušičom rúk;
  • bezpečnostný kamerový systém;
  • sofistikovaný informačný systém (vizuálny/LCD panely/smerové tabule/, akustický);
  • wi-fi pripojenie na internet;
  • zásuvky pre napájanie prenosných PC a mobilov;
  • systém automatického počítania cestujúcich.

 

Aktuálny stav realizácie hlavnej aktivity projektu:
Plánovaný počet dodaných EJ ku koncu realizácie hlavnej aktivity projektu Počet skutočne dodaných EJ
(stav k 31.12.2024)
5 0

 

Fotky ŽKV:

Vizualizácia projektu

Dôležité dokumenty:

 

Informácie o Pláne obnovy a odolnosti SR nájdete na:

 
Dátum poslednej aktualizácie: 4.12.2024

Vlastné projekty

ZSSK dlhodobo vyvíja snahu o vytvorenie klimaticky neutrálnej železničnej dopravy na čiastočne elektrifikovaných tratiach. Efektívne je možné tento zámer dosiahnuť nahradením regionálnych vlakov s dieselovým pohonom, ktoré sú prevádzkované na čiastočne elektrifikovaných tratiach, hybridnými EJ.  Hlavným prínosom tohto projektového zámeru tak budú nielen nižšie emisie z dopravy, ale taktiež zvýšenie kvality poskytovaných služieb na tratiach, na ktoré budú vyzískané vozidlá dislokované. Dislokácia vyzískaných vozidiel zároveň umožní vyradenie najstarších vozidiel.

Dôležité dokumenty:

 

Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. stojí pred dôležitým rozhodnutím zabezpečenia spôsobu obstarania moderných, bezpečných a komfortných lôžkových vozňov. Vzhľadom na pretrvávajúci záujem cestujúcej verejnosti je nutné toto rozhodnutie prijať, nakoľko súčasný stav väčšiny lôžkových vozňov vo vlastníctve ZSSK nie je vyhovujúci. Zároveň potreba  disponovať adekvátnym vozidlovým parkom vyvstáva aj z nutnosti zabezpečenia vyrovnávky osobných vozňov v medzinárodnej preprave. Táto štúdia je vypracovaná v záujme zabezpečenia maximálneho komfortu a bezpečnosti cestujúcich s ohľadom na čo najefektívnejšie vynakladanie verejných prostriedkov.

V diaľkovej doprave má železničná osobná doprava významné miesto. Nočná doprava predstavuje dôležitý segment v rámci diaľkovej dopravy. Značná časť cestujúcich v nočnej doprave uprednostňuje prepravu v ubytovacích vozňoch. Nočná doprava zažíva v poslednom čase renesanciu a úspešne je prevádzkovaná po celej Európe. Zároveň výrazným spôsobom prispieva aj k znižovaniu emisií.

Dôležité dokumenty:

Na základe aktuálnych modernizačných projektov železničných infraštruktúr a požiadaviek pre diaľkovú dopravu sa významne zmenili požiadavky na železničné vozidlá z hľadiska bezpečnosti, technickej výbavy, prevádzkových možností a koncepcie priestoru pre cestujúcich a jeho vybavenia.

Z uvedených dôvodov musí ZSSK nutne obnoviť  svoj vozidlový park pre dennú diaľkovú dopravu. Na základe zváženia možností trhu v tomto segmente vozidiel, ich plánovaného prevádzkového využitia a snahy o unifikáciu konceptu vozidiel v okolitom priestore je vhodným riešením pre ZSSK obstaranie viacsystémových elektrických rušňov (HKV) a súprav pre diaľkovú dopravu (SpDD). Jedná sa o základné doplnenie vozidlového parku.

Projekt je v súlade so Stratégiou rozvoja ZSSK do roku 2030 a to v nasledovných oblastiach:

  • zvýšenie dopravného výkonu v medzištátnej a diaľkovej doprave,
  • náhrada klasických súprav (rušeň a vozne klasickej stavby) modernými súpravami z dôvodu úspory nákladov za používanie dopravnej cesty a trakčnej energie (nižšia hmotnosť vlaku) a zvýšenia komfortu pre zákazníka,
  • realizácia projektu umožní vyraďovanie zastaraných vozidiel, a tým zvýšenie ich prevádzkyschopnosti.

Projekt je v súlade s Plánom dopravnej obslužnosti Slovenska pre železničnú osobnú dopravu a s požiadavkami, ktoré plán kladie na železničné koľajové vozidlá.

Dôležité dokumenty:

Projekt je zameraný na dodanie a inštaláciu bezpečnostných, záznamových a komunikačných zariadení do vybraných vozidiel, čo prispeje k zvýšeniu miery bezpečnosti jazdy vlakov a skvalitneniu operatívnej komunikácie prevádzkových zamestnancov, čo by sa malo v konečnom dôsledku pozitívne prejaviť v spoľahlivosti a plynulosti jazdy vlakov. Ďalšími dôvodmi montáže BlackBoxu do ŽKV je možnosť archivovania audio a video záznamov pre vyšetrovanie nehodových udalostí a vytvárania študijných podkladov (podklad pre tvorbu vyučovacích podkladov pre získavanie personálnych oprávnení pre rušňovodiča na konkrétnu trať) a prevádzka ŽKV na dispečersky riadených tratiach s potrebou rádiového spojenia dispečera trate a rušňovodiča, spojenia výpravcu a rušňovodiča, spojenie dvoch ŽKV medzi sebou, spojenie vedúceho posunu a rušňovodiča a zvýšenie prevádzkovej bezpečnosti železničnej prevádzky. V prípade mimoriadností umožňuje RDST včasné informovanie a varovanie rušňovodiča. Do budúcna sa na sieti ŽSR počíta s primárnym využívaním siete GSM-R. RDST s GSM-R modulom takisto požadujú aj niektorí správcovia infraštruktúry ako podmienku prístupu na infraštruktúru aj do PPS.

Hlavným cieľom projektu je prostredníctvom dodania a inštalácie zariadení RDST a BlackBox do HKV zvýšenie bezpečnosti železničnej osobnej dopravy (presnejšie a kvalitnejšie vyhodnocovanie nehodových udalostí, záznamov jazdy vlakov a pod.) a skvalitnenie komunikácie prevádzkových zamestnancov ZSSK obsluhujúcich dotknuté HKV so zamestnancami riadenia dopravy (dispečeri ŽSR, ZSSK, výpravcovia a pod.). Realizáciou projektu sa v dôsledku účinnejšej, kvalitnejšej a efektívnejšej komunikácie medzi jednotlivými prevádzkovými zložkami železničnej dopravy predpokladá zvýšenie plynulosti a spoľahlivosti jazdy vlakov. Realizácia uvedeného projektu bude mať pozitívne sociálno-ekonomické prínosy, nakoľko prispeje k zvýšeniu bezpečnosti železničnej osobnej dopravy na Slovensku.

Dôležité dokumenty:

Predmetom projektu je vybudovanie komplexného pracoviska na kontrolu a prípravu vozového parku železničnej osobnej dopravy (ďalej len „ŽOD“)  v Košiciach, alebo aj pracoviska technicko-hygienickej údržby železničných koľajových vozidiel (ďalej len „THÚ“). Vybudovanie strediska THÚ Košice tvorí súčasť komplexného programu budovania zariadení THÚ vyššieho štandardu s dostatočnou priestorovou kapacitou a s moderným technickým a technologickým vybavením tak, aby zodpovedali prevádzke, počtu, druhu a štruktúre ŽKV a tiež náročným environmentálnym požiadavkám. Vybudovaním strediska THÚ v Košiciach sa výrazným spôsobom pokročí v budovaní siete moderných stredísk, ktoré budú poskytovať kvalitné prevádzkové služby THÚ, čo napomôže zabezpečiť riadne, spoľahlivé, bezpečné a bezporuchové fungovanie prevádzky ŽOD s cieľom čo najlepšie uspokojovať požiadavky a očakávania cestujúcej verejnosti v rozsahu a v kvalite poskytovaných služieb. Všeobecným cieľom projektu je teda prispieť k poskytovaniu kvalitných, bezpečných, spoľahlivých, nákladovo efektívnych a environmentálne ohľaduplných služieb ŽOD tak, aby jeho realizácia napomohla k rastu konkurenčnej pozície ŽOD predstavujúcej ťažiskovú súčasť verejnej osobnej dopravy SR a k budovaniu udržateľného a efektívneho systému trvalej mobility obyvateľstva ako jedného z cieľov dlhodobej stratégie rozvoja ŽOD na Slovensku. Všeobecný cieľ konkretizuje špecifická méta, a to vybudovanie strediska THÚ Košice s vyhovujúcou kapacitou a moderným vybavením, ktoré bude vyhovovať potrebám obnoveného parku ŽKV a zodpovedať príslušným normám hygieny, bezpečnosti a životného prostredia.

Hlavným cieľom projektu je zabezpečiť zvýšenie komfortu a kvality služieb pre cestujúcich prostredníctvom zlepšenia kvality každodennej údržby, technických kontrol a hygienických služieb osobných železničných koľajových vozidiel. Uvedené sa dosiahne vybudovaním komplexného pracoviska THÚ v ŽST Košice, s dostatočnou priestorovou kapacitou a s moderným technickým a technologickým vybavením pre zabezpečenie potrebných prevádzkových technických prehliadok, údržbu a čistenie vozidiel ŽOD a významným spôsobom tak prispieť k budovaniu komplexného a moderného systému infraštruktúry služieb THÚ pre ŽOD v SR, v súlade s projektovou dokumentáciou a vydanými rozhodnutiami orgánov verejnej správy a Rozhodnutím Európskej komisie č. C(2022) 858 final vo veci SA.64546 (2021/N).

Dôležité dokumenty:

Štúdia uskutočniteľnosti (PDF, 2 MB)

CBA analýza (.xlsx, 1 MB)

CBA analýza (.ods, 1 MB)

Predmetom projektu je vybudovanie komplexného pracoviska na kontrolu a prípravu vozového parku železničnej osobnej dopravy (ďalej len „ŽOD“)  v Žiline, alebo aj pracoviska technicko-hygienickej údržby železničných koľajových vozidiel (ďalej len „THÚ“). Vybudovanie strediska THÚ v Žiline tvorí súčasť komplexného programu budovania zariadení THÚ vyššieho štandardu s dostatočnou priestorovou kapacitou a s moderným technickým a technologickým vybavením tak, aby zodpovedali prevádzke, počtu, druhu a štruktúre ŽKV a tiež náročným environmentálnym požiadavkám. Vybudovaním strediska THÚ v Žiline sa výrazným spôsobom pokročí v budovaní siete moderných stredísk, ktoré budú poskytovať kvalitné prevádzkové služby THÚ, čo napomôže zabezpečiť riadne, spoľahlivé, bezpečné a bezporuchové fungovanie prevádzky ŽOD s cieľom čo najlepšie uspokojovať požiadavky a očakávania cestujúcej verejnosti v rozsahu a v kvalite poskytovaných služieb. Všeobecným cieľom projektu je teda prispieť k poskytovaniu kvalitných, bezpečných, spoľahlivých, nákladovo efektívnych a environmentálne ohľaduplných služieb ŽOD tak, aby jeho realizácia napomohla k rastu konkurenčnej pozície ŽOD predstavujúcej ťažiskovú súčasť verejnej osobnej dopravy SR a k budovaniu udržateľného a efektívneho systému trvalej mobility obyvateľstva ako jedného z cieľov dlhodobej stratégie rozvoja ŽOD na Slovensku. Všeobecný cieľ konkretizuje špecifická méta, a to vybudovanie strediska THÚ Žilina s vyhovujúcou kapacitou a moderným vybavením, ktoré bude vyhovovať potrebám obnoveného parku ŽKV a zodpovedať príslušným normám hygieny, bezpečnosti a životného prostredia.

Hlavným cieľom projektu je zabezpečiť zvýšenie komfortu a kvality služieb pre cestujúcich prostredníctvom zlepšenia kvality každodennej údržby, technických kontrol a hygienických služieb osobných železničných koľajových vozidiel. Uvedené sa dosiahne vybudovaním komplexného pracoviska THÚ v ŽST Žilina, s dostatočnou priestorovou kapacitou a s moderným technickým a technologickým vybavením pre zabezpečenie potrebných prevádzkových technických prehliadok, údržbu a čistenie vozidiel ŽOD a významným spôsobom tak prispieť k budovaniu komplexného a moderného systému infraštruktúry služieb THÚ pre ŽOD v SR, v súlade s projektovou dokumentáciou a vydanými rozhodnutiami orgánov verejnej správy a Rozhodnutím Európskej komisie č. C(2022) 858 final vo veci SA.64546 (2021/N).

Dôležité dokumenty:

Štúdia uskutočniteľnosti (PDF, 3 MB)

CBA analýza (.xlsx, 1 MB)

CBA analýza (.ods, 975 kB)

Integrovaný dopravný systém predpokladá, že vo verejnej doprave bude mať kľúčové postavenie železničná doprava a systém hromadnej prepravy obyvateľov sa racionalizuje na požadovanú mieru, pokiaľ ide o hlavné dopravné módy. ZSSK síce postupne obnovuje v jednotlivých krajoch park koľajových vozidiel a zvyšuje kvalitu poskytovaných služieb, pre zabezpečenie plnohodnotnej prepravy a vytvorenie integrovaného systému verejnej dopravy to zatiaľ nie je postačujúce.

Projekt by mal prispieť k zvýšenému využívaniu ŽOD cestujúcimi a k odklonu od používania cestnej dopravy smerom k železničnej doprave, čoho spoločensky pozitívnym javom bude menšia zaťaženosť cestnej siete, pokles kongescií a nehodovosti v cestnej premávke a v konečnom dôsledku ďalšie zlepšenie kvality životného prostredia v danom území.

Z vecného hľadiska je tento projekt zameraný na obstaranie 4 ks elektrických jednotiek pre regionálnu dopravu. EJ budú mať maximálnu prevádzkovú rýchlosť 160 km/hod., budú nízkopodlažné a prispôsobené na prepravu imobilných cestujúcich. Vybavené budú klimatizáciou, WiFi, sofistikovaným informačným systémom, kamerovým systémom, systémom počítania cestujúcich, zariadením na meranie spotreby elektriny, moderným brzdovým systémom, atď. Nové EJ budú umožňovať prepravu bicyklov, kočíkov a nadrozmerných batožín. Zodpovedať budú platným normám UIC, EN, STN, nariadeniam TSI a národným predpisom. Obstarané EJ budú využívané na jestvujúcej železničnej trati Bratislava – Žilina.

Z finančného hľadiska je rozsah obnovy ŽKV zodpovedajúci danému projektu pomerne náročný a nie je možné ho zabezpečiť iba prostredníctvom zdrojov ZSSK. Náklady ďaleko prevyšujú možný výnos. ZSSK preto víta možnosť spolufinancovania tohto investičného zámeru prostredníctvom verejných zdrojov EÚ.

Dôležité dokumenty:

Štúdia uskutočniteľnosti (PDF, 679 kB)

CBA analýza (.xlsx, 445 kB)

CBA analýza (.ods, 419 kB)

Skip to content