Projekty Európskej únie

Projekty Plánu obnovy a odolnosti SR

Projekty v realizácii

Financované Európskou úniou Logo plan obnovy Logo Ministerstva dopravy SR
TENTO PROJEKT JE FINANCOVANÝ Z PLÁNU OBNOVY A ODOLNOSTI SR

 

Názov prijímateľa prostriedkov mechanizmu:

Železničná spoločnosť Slovensko, a.s.

Finacujúci mechanizmus, kód vyzvania, názov investície, komponentu:
Financujúci mechanizmus: Plán obnovy a odolnosti SR
Kód vyzvania: V2-ZSSK
Názov investície: Investícia 2: Podpora ekologickej osobnej dopravy
Názov komponentu: Komponent 3: Udržateľná doprava


Prínosy:
 Podpora dopravnej obslužnosti územia Prešovského a Košického kraja, obnova jestvujúceho parku mobilných prostriedkov železničnej osobnej dopravy obstaraním nových vlakových jednotiek (5 ks EJ), ktoré budú využívané v prímestskej a v regionálnej železničnej doprave východoslovenského regiónu a napomôžu zvýšiť kvalitu a rozsah ponúkaných služieb na traťovom úseku: Čierna nad Tisou – Košice – Prešov, ktorý patrí do budovaného integrovaného dopravného systému Prešovského a Košického kraja. Základným cieľom projektu je nákup nových vlakových jednotiek, čo umožní ďalej rozvíjať a zlepšovať ponuku verejnej osobnej dopravy východného Slovenska a zvlášť podporiť integráciu verejnej dopravy s cieľom vybudovať integrovaný dopravný systém v Prešovskom a Košickom kraji.

Hlavná aktivita Projektu: Nákup 5 ks nových elektrických jednotiek (EJ) pre región Prešovského a Košického kraja</thd
Dodávateľ: skupina dodávateľov ŠKODA TRANSPORTATION, a.s. a ŽOS Trnava, a.s.

 

Výška prostriedkov mechanizmu:

Na základe Zmluvy o poskytnutí prostriedkov mechanizmu na podporu obnovy a odolnosti zo dňa 23.12.2022 výška prostriedkov mechanizmu predstavuje suma: 42 378 500 €.

Indikátory projektu:
Názov merateľného ukazovateľa Merná jednotka Celková cieľová hodnota
Počet dodaných vozidiel ks 5 ks
Výška ročného využitia (vlkm) súprav na tratiach, kde budú nasadené predmetné jednotky vlkm/rok 1 024 190 vlkm/rok

 

Miesto realizácie projektu:
  • Prešovský kraj
  • Košický kraj

 

Mapa projektu:

mapa obsadenia tratí

Kliknutím zväčšíte

 

Čas realizácie Projektu:

Hlavná aktivita bude realizovaná počas 30 mesiacov:

  • začiatok realizácie hlavnej aktivity (uplatnenie opcie – EJ): 12/2022
  • ukončenie realizácie hlavnej aktivity (dodanie vozidiel – EJ): 05/2025

 

Požiadavky na ŽKV:
  • moderný, účelný a príjemný vzhľad;
  • nízko podlažné s umožnením bezbariérového nástupu a výstupu cestujúcich vybavené širokými dverami s priechodným interiérom;
  • centrálne ovládanie dverí s blokovacím systémom;
  • klimatizácia;
  • štýlové LED osvetlenie interiéru;
  • multifunkčné oddelenie pre osoby s obmedzenou mobilitou, pre invalidné vozíky, kočíky a bicykle;
  • WC s uzavretým odpadovým systémom, sušičom rúk;
  • bezpečnostný kamerový systém;
  • sofistikovaný informačný systém (vizuálny/LCD panely/smerové tabule/, akustický);
  • wi-fi pripojenie na internet;
  • zásuvky pre napájanie prenosných PC a mobilov;
  • systém automatického počítania cestujúcich.

 

Aktuálny stav realizácie hlavnej aktivity projektu:
Plánovaný počet dodaných EJ ku koncu realizácie hlavnej aktivity projektu Počet skutočne dodaných EJ
(stav k 31.12.2024)
5 0

 

Fotky ŽKV:

Vizualizácia projektu Konštrukcia projektu Konštrukcia projektu

Dôležité dokumenty:

 

Informácie o Pláne obnovy a odolnosti SR nájdete na:

 

 Dátum poslednej aktualizácie: 4.12.2024

Financované Európskou úniou Logo plan obnovy Logo Ministerstva dopravy SR
TENTO PROJEKT JE FINANCOVANÝ Z PLÁNU OBNOVY A ODOLNOSTI SR

 

Názov prijímateľa prostriedkov mechanizmu:

Železničná spoločnosť Slovensko, a.s.

Financujúci mechanizmus, názov investície, komponentu:
Financujúci mechanizmus: Plán obnovy a odolnosti SR
Názov investície: Investícia 6: Podpora ekologickej osobnej dopravy
Názov komponentu: Komponent 19: REPowerEU

Prínosy: Obstaranie 5 ks nových EJ pre regionálnu dopravu umožní poskytovať modernú, komfortnú, bezpečnú a spoľahlivú prepravu cestujúcich na území Žilinského a Trenčianskeho kraja a vďaka následnej redislokácii vozidiel aj, a predovšetkým, na území Banskobystrického, Košického, Bratislavského a Trnavského kraja. Zlepšenie kvalitatívnych aspektov ponuky prepravných služieb na vybraných traťových úsekoch v rámci Žilinského a Trenčianskeho kraja by malo prispieť k zvýšeniu atraktívnosti železničnej dopravy a k jej väčšiemu využívaniu zo strany cestujúcich vďaka vyššej kapacite vlakov na hlavných tratiach ústiacich do uzla Žilina. Rast komfortu a kultúrnosti prepravy po železnici by mali zaznamenať aj cestujúci na vybraných úsekoch tratí v rámci Banskobystrického, Košického, Bratislavského a Trnavského kraja, kde využívanie novších (redislokovaných) koľajových vozidiel by malo pritiahnuť nových cestujúcich (z tzv. prevedenej dopravy). Projekt môže generovať úspory času, úspory prevádzkových nákladov vozidiel, úspory v oblasti nehodovosti a tiež prínosy environmentálneho charakteru.

Hlavná aktivita Projektu: Nákup 5 ks nových elektrických jednotiek (EJ) pre región Žilinského a Trenčianskeho kraja
Dodávateľ: skupina dodávateľov ŠKODA TRANSPORTATION, a.s. a ŽOS Trnava, a.s.

Výška prostriedkov mechanizmu:

Na základe Zmluvy o poskytnutí prostriedkov mechanizmu na podporu obnovy a odolnosti zo dňa 03.07.2024 (dátum účinnosti 04.07.2024) výška prostriedkov mechanizmu predstavuje suma: 42 378 500 €.

Indikátory projektu:
Názov merateľného ukazovateľa Merná jednotka Celková cieľová hodnota
Počet dodaných vozidiel ks 5 ks
Výška ročného využitia (vlkm) súprav na tratiach, kde budú nasadené predmetné jednotky vlkm/rok 730 000 vlkm/rok

 

Miesto realizácie projektu:
  • Žilinský kraj
  • Trenčiansky kraj

 

Mapa projektu:

mapa obsadenia tratí

Kliknutím zväčšíte

 

Čas realizácie projektu:

Hlavná aktivita bude realizovaná počas 18 mesiacov:

  • začiatok realizácie hlavnej aktivity (uzatvorenie Dodatku č. 2 ku KZ): 10/2024
  • ukončenie realizácie hlavnej aktivity (dodanie EJ č. 5): 03/2026

 

Požiadavky na ŽKV:
  • moderný, účelný a príjemný vzhľad;
  • nízko podlažné s umožnením bezbariérového nástupu a výstupu cestujúcich vybavené širokými dverami s priechodným interiérom;
  • centrálne ovládanie dverí s blokovacím systémom;
  • klimatizácia;
  • štýlové LED osvetlenie interiéru;
  • multifunkčné oddelenie pre osoby s obmedzenou mobilitou, pre invalidné vozíky, kočíky a bicykle;
  • WC s uzavretým odpadovým systémom, sušičom rúk;
  • bezpečnostný kamerový systém;
  • sofistikovaný informačný systém (vizuálny/LCD panely/smerové tabule/, akustický);
  • wi-fi pripojenie na internet;
  • zásuvky pre napájanie prenosných PC a mobilov;
  • systém automatického počítania cestujúcich.

 

Aktuálny stav realizácie hlavnej aktivity projektu:
Plánovaný počet dodaných EJ ku koncu realizácie hlavnej aktivity projektu Počet skutočne dodaných EJ
(stav k 31.12.2024)
5 0

 

Fotky ŽKV:

Vizualizácia projektu

Dôležité dokumenty:

 

Informácie o Pláne obnovy a odolnosti SR nájdete na:

 
Dátum poslednej aktualizácie: 4.12.2024

Vlastné projekty

Na základe aktuálnych modernizačných projektov železničných infraštruktúr a požiadaviek pre diaľkovú dopravu sa významne zmenili požiadavky na železničné vozidlá z hľadiska bezpečnosti, technickej výbavy, prevádzkových možností a koncepcie priestoru pre cestujúcich a jeho vybavenia.

Z uvedených dôvodov musí ZSSK nutne obnoviť  svoj vozidlový park pre dennú diaľkovú dopravu. Na základe zváženia možností trhu v tomto segmente vozidiel, ich plánovaného prevádzkového využitia a snahy o unifikáciu konceptu vozidiel v okolitom priestore je vhodným riešením pre ZSSK obstaranie viacsystémových elektrických rušňov (HKV) a súprav pre diaľkovú dopravu (SpDD). Jedná sa o základné doplnenie vozidlového parku.

Projekt je v súlade so Stratégiou rozvoja ZSSK do roku 2030 a to v nasledovných oblastiach:

  • zvýšenie dopravného výkonu v medzištátnej a diaľkovej doprave,
  • náhrada klasických súprav (rušeň a vozne klasickej stavby) modernými súpravami z dôvodu úspory nákladov za používanie dopravnej cesty a trakčnej energie (nižšia hmotnosť vlaku) a zvýšenia komfortu pre zákazníka,
  • realizácia projektu umožní vyraďovanie zastaraných vozidiel, a tým zvýšenie ich prevádzkyschopnosti.

Projekt je v súlade s Plánom dopravnej obslužnosti Slovenska pre železničnú osobnú dopravu a s požiadavkami, ktoré plán kladie na železničné koľajové vozidlá.

Dôležité dokumenty:

Projekt je zameraný na dodanie a inštaláciu bezpečnostných, záznamových a komunikačných zariadení do vybraných vozidiel, čo prispeje k zvýšeniu miery bezpečnosti jazdy vlakov a skvalitneniu operatívnej komunikácie prevádzkových zamestnancov, čo by sa malo v konečnom dôsledku pozitívne prejaviť v spoľahlivosti a plynulosti jazdy vlakov. Ďalšími dôvodmi montáže BlackBoxu do ŽKV je možnosť archivovania audio a video záznamov pre vyšetrovanie nehodových udalostí a vytvárania študijných podkladov (podklad pre tvorbu vyučovacích podkladov pre získavanie personálnych oprávnení pre rušňovodiča na konkrétnu trať) a prevádzka ŽKV na dispečersky riadených tratiach s potrebou rádiového spojenia dispečera trate a rušňovodiča, spojenia výpravcu a rušňovodiča, spojenie dvoch ŽKV medzi sebou, spojenie vedúceho posunu a rušňovodiča a zvýšenie prevádzkovej bezpečnosti železničnej prevádzky. V prípade mimoriadností umožňuje RDST včasné informovanie a varovanie rušňovodiča. Do budúcna sa na sieti ŽSR počíta s primárnym využívaním siete GSM-R. RDST s GSM-R modulom takisto požadujú aj niektorí správcovia infraštruktúry ako podmienku prístupu na infraštruktúru aj do PPS.

Hlavným cieľom projektu je prostredníctvom dodania a inštalácie zariadení RDST a BlackBox do HKV zvýšenie bezpečnosti železničnej osobnej dopravy (presnejšie a kvalitnejšie vyhodnocovanie nehodových udalostí, záznamov jazdy vlakov a pod.) a skvalitnenie komunikácie prevádzkových zamestnancov ZSSK obsluhujúcich dotknuté HKV so zamestnancami riadenia dopravy (dispečeri ŽSR, ZSSK, výpravcovia a pod.). Realizáciou projektu sa v dôsledku účinnejšej, kvalitnejšej a efektívnejšej komunikácie medzi jednotlivými prevádzkovými zložkami železničnej dopravy predpokladá zvýšenie plynulosti a spoľahlivosti jazdy vlakov. Realizácia uvedeného projektu bude mať pozitívne sociálno-ekonomické prínosy, nakoľko prispeje k zvýšeniu bezpečnosti železničnej osobnej dopravy na Slovensku.

Dôležité dokumenty:

Predmetom projektu je vybudovanie komplexného pracoviska na kontrolu a prípravu vozového parku železničnej osobnej dopravy (ďalej len „ŽOD“)  v Košiciach, alebo aj pracoviska technicko-hygienickej údržby železničných koľajových vozidiel (ďalej len „THÚ“). Vybudovanie strediska THÚ Košice tvorí súčasť komplexného programu budovania zariadení THÚ vyššieho štandardu s dostatočnou priestorovou kapacitou a s moderným technickým a technologickým vybavením tak, aby zodpovedali prevádzke, počtu, druhu a štruktúre ŽKV a tiež náročným environmentálnym požiadavkám. Vybudovaním strediska THÚ v Košiciach sa výrazným spôsobom pokročí v budovaní siete moderných stredísk, ktoré budú poskytovať kvalitné prevádzkové služby THÚ, čo napomôže zabezpečiť riadne, spoľahlivé, bezpečné a bezporuchové fungovanie prevádzky ŽOD s cieľom čo najlepšie uspokojovať požiadavky a očakávania cestujúcej verejnosti v rozsahu a v kvalite poskytovaných služieb. Všeobecným cieľom projektu je teda prispieť k poskytovaniu kvalitných, bezpečných, spoľahlivých, nákladovo efektívnych a environmentálne ohľaduplných služieb ŽOD tak, aby jeho realizácia napomohla k rastu konkurenčnej pozície ŽOD predstavujúcej ťažiskovú súčasť verejnej osobnej dopravy SR a k budovaniu udržateľného a efektívneho systému trvalej mobility obyvateľstva ako jedného z cieľov dlhodobej stratégie rozvoja ŽOD na Slovensku. Všeobecný cieľ konkretizuje špecifická méta, a to vybudovanie strediska THÚ Košice s vyhovujúcou kapacitou a moderným vybavením, ktoré bude vyhovovať potrebám obnoveného parku ŽKV a zodpovedať príslušným normám hygieny, bezpečnosti a životného prostredia.

Hlavným cieľom projektu je zabezpečiť zvýšenie komfortu a kvality služieb pre cestujúcich prostredníctvom zlepšenia kvality každodennej údržby, technických kontrol a hygienických služieb osobných železničných koľajových vozidiel. Uvedené sa dosiahne vybudovaním komplexného pracoviska THÚ v ŽST Košice, s dostatočnou priestorovou kapacitou a s moderným technickým a technologickým vybavením pre zabezpečenie potrebných prevádzkových technických prehliadok, údržbu a čistenie vozidiel ŽOD a významným spôsobom tak prispieť k budovaniu komplexného a moderného systému infraštruktúry služieb THÚ pre ŽOD v SR, v súlade s projektovou dokumentáciou a vydanými rozhodnutiami orgánov verejnej správy a Rozhodnutím Európskej komisie č. C(2022) 858 final vo veci SA.64546 (2021/N).

Dôležité dokumenty:

Štúdia uskutočniteľnosti (PDF, 2 MB)

CBA analýza (.xlsx, 1 MB)

CBA analýza (.ods, 1 MB)

Predmetom projektu je vybudovanie komplexného pracoviska na kontrolu a prípravu vozového parku železničnej osobnej dopravy (ďalej len „ŽOD“)  v Žiline, alebo aj pracoviska technicko-hygienickej údržby železničných koľajových vozidiel (ďalej len „THÚ“). Vybudovanie strediska THÚ v Žiline tvorí súčasť komplexného programu budovania zariadení THÚ vyššieho štandardu s dostatočnou priestorovou kapacitou a s moderným technickým a technologickým vybavením tak, aby zodpovedali prevádzke, počtu, druhu a štruktúre ŽKV a tiež náročným environmentálnym požiadavkám. Vybudovaním strediska THÚ v Žiline sa výrazným spôsobom pokročí v budovaní siete moderných stredísk, ktoré budú poskytovať kvalitné prevádzkové služby THÚ, čo napomôže zabezpečiť riadne, spoľahlivé, bezpečné a bezporuchové fungovanie prevádzky ŽOD s cieľom čo najlepšie uspokojovať požiadavky a očakávania cestujúcej verejnosti v rozsahu a v kvalite poskytovaných služieb. Všeobecným cieľom projektu je teda prispieť k poskytovaniu kvalitných, bezpečných, spoľahlivých, nákladovo efektívnych a environmentálne ohľaduplných služieb ŽOD tak, aby jeho realizácia napomohla k rastu konkurenčnej pozície ŽOD predstavujúcej ťažiskovú súčasť verejnej osobnej dopravy SR a k budovaniu udržateľného a efektívneho systému trvalej mobility obyvateľstva ako jedného z cieľov dlhodobej stratégie rozvoja ŽOD na Slovensku. Všeobecný cieľ konkretizuje špecifická méta, a to vybudovanie strediska THÚ Žilina s vyhovujúcou kapacitou a moderným vybavením, ktoré bude vyhovovať potrebám obnoveného parku ŽKV a zodpovedať príslušným normám hygieny, bezpečnosti a životného prostredia.

Hlavným cieľom projektu je zabezpečiť zvýšenie komfortu a kvality služieb pre cestujúcich prostredníctvom zlepšenia kvality každodennej údržby, technických kontrol a hygienických služieb osobných železničných koľajových vozidiel. Uvedené sa dosiahne vybudovaním komplexného pracoviska THÚ v ŽST Žilina, s dostatočnou priestorovou kapacitou a s moderným technickým a technologickým vybavením pre zabezpečenie potrebných prevádzkových technických prehliadok, údržbu a čistenie vozidiel ŽOD a významným spôsobom tak prispieť k budovaniu komplexného a moderného systému infraštruktúry služieb THÚ pre ŽOD v SR, v súlade s projektovou dokumentáciou a vydanými rozhodnutiami orgánov verejnej správy a Rozhodnutím Európskej komisie č. C(2022) 858 final vo veci SA.64546 (2021/N).

Dôležité dokumenty:

Štúdia uskutočniteľnosti (PDF, 3 MB)

CBA analýza (.xlsx, 1 MB)

CBA analýza (.ods, 975 kB)

Skip to content