Cestujúci s medzinárodnými lístkami majú v prípade meškania vlaku na výber viacero možností ako svoju situáciu riešiť vrátane uplatnenia odškodnenia podľa pravidiel Európskej únie.
Cestujúci s medzinárodnými lístkami majú v prípade meškania vlaku na výber viacero možností ako svoju situáciu riešiť vrátane uplatnenia odškodnenia podľa pravidiel Európskej únie.
Pokiaľ cestujete v rámci medzinárodnej prepravy (máte medzinárodný cestovný doklad) a odôvodnene sa očakáva, že váš vlak bude mať do vašej cieľovej stanice meškanie viac ako 60 minút (61 minút a viac), máte možnosť výberu jednej z nasledujúcich možností:
V prípade, ak napriek meškaniu docestujete do svojej cieľovej stanice podľa platnej prepravnej zmluvy, môžete žiadať od železničného podniku, u ktorého ste si zakúpili váš medzinárodný cestovný doklad, odškodnenie za meškanie vo výške:
Odškodnenie vo výške menej ako 4 € sa nevypláca.
Na uplatnenie odškodnenia v prípade meškania vlaku viac ako 60 minút a na uplatnenie náhrady nevyhnutných a primeraných nákladov má nárok cestujúci s medzinárodnými cestovnými lístkami na jednu súvislú cestu vydanými v rámci jedného nákupu, vrátane súvisiacich rezervácií (miesteniek, lôžkových lístkov a ležadlových lístkov na danú súvislú cestu) a iných dokladov potrebných na tú istú cestu (napr. cestovných lístkov na bicykel a batožinu) vydaných spolu s lístkom v tom istom nákupe v zmysle platného nariadenia s ohľadom na udelené výnimky na základe rozhodnutia vnútroštátnych orgánov.
V prípade meškania počas vašej cesty vyvinie ZSSK primerané úsilie na vhodné riešenie vzniknutej situácie spôsobenej meškaním. Takéto riešenie má prednosť pred individuálnym riešením cestujúceho.
Ak bol váš cestovný doklad kupovaný v pokladnici – je potrebné v písomnej požiadavke uviesť identifikačné údaje zákazníka (meno, priezvisko, adresu, číslo bankového účtu vo forme IBAN, ak je účet vedený v zahraničnej banke aj BIC/SWIFT) a priložiť originál cestovných dokladov, ako aj dokladov o zaplatení ubytovania či občerstvenia. Pre urýchlenie vybavenia Vašej žiadosti priložte aj potvrdenie o meškaní vlaku.
V prípade internetového cestovného dokladu kupovaného v e-shope ZSSK alebo v mobilnej aplikácii Ideme vlakom – je potrebné v e-mailovej alebo písomnej požiadavke uviesť identifikačné údaje zákazníka (meno, priezvisko, adresu, číslo bankového účtu vo forme IBAN, ak je účet vedený v zahraničnej banke aj BIC SWIFT) a priložiť aj internetový cestovný doklad. Pre urýchlenie vybavenia Vašej žiadosti priložte aj potvrdenie o meškaní vlaku (pri zaslaní e-mailom stačí scan/fotografia potvrdenia o meškaní vlaku). Ak je súčasťou vašej žiadosti aj náhrada nákladov, k vašej žiadosti pripojte originály dokladov o zaplatení ubytovania či občerstvenia (nie scany/fotografie).
Požiadavku je možné vyplniť aj vo forme tlačiva: Žiadosť o poskytnutie odškodnenia a náhrady nákladov v medzinárodnej osobnej preprave ZSSK 07351/33528 (PDF, 239 kB). Ak si nárok na odškodnenie uplatňujete v pokladnici ZSSK, tlačivo vypíšte dvojmo, na jednej kópii vám pokladník potvrdí podanie žiadosti.
Nárok na náhradu škody vám nevzniká v týchto prípadoch:
Za stratu alebo poškodenie vecí, batožiny alebo zranenie zvierat, ktoré boli spôsobené zavinením Železničnej spoločnosti Slovensko, môžete žiadať náhradu.
Za zranenie v prípade nehodovej udalosti v dôsledku úrazu v súvislosti so železničnou prevádzkou počas vášho pobytu v železničných vozňoch alebo pri nastupovaní a vystupovaní môžete žiadať odškodnenie. Máte právo na zálohovú platbu na bezodkladné ekonomické potreby. Bezprostredne po vzniku udalosti je potrebné oznámiť udalosť dopravcovi a potvrdiť jednotlivé skutočnosti zápisom so zamestnancom Železničnej spoločnosti Slovensko na špeciálnom tlačive (PDF, 243 kB) alebo zahraničného dopravcu.