Odškodnenie v medzinárodnej preprave

Cestujúci s medzinárodnými lístkami majú v prípade meškania vlaku na výber viacero možností ako svoju situáciu riešiť vrátane uplatnenia odškodnenia podľa pravidiel Európskej únie.

Pokiaľ cestujete v rámci medzinárodnej prepravy (máte medzinárodný cestovný doklad) a odôvodnene sa očakáva, že váš vlak bude mať do vašej cieľovej stanice meškanie viac ako 60 minút (61 minút a viac), máte možnosť výberu jednej z nasledujúcich možností:

  • zrieknete sa nástupu cesty v mieste odchodu a vyplatíme vám celé zaplatené cestovné,
  • využijete pre vašu cestu niektorý iný náš vlak, prípadne inú
  • ako pôvodne plánovanú trasu alebo vlaky iných prepravcov uvedených na vašom cestovnom doklade,
  • prerušíte vami začatú cestu a vrátime vám cestovné za neprecestovaný úsek,
  • môžete sa okamžite vrátiť vlakmi dopravcov uvedených na cestovnom doklade do miesta odchodu, pokiaľ stratila vami začatá cesta pre vás zmysel a vyplatíme vám celé zaplatené cestovné.
  • V prípade, ak nemôžete do cieľa vašej cesty pokračovať v rámci medzinárodnej prepravy v rovnaký deň ako bol plánovaný, máte nárok na náhradu nevyhnutných a primeraných preukázaných nákladov na informovanie osôb, ktoré vás očakávajú, na hotel alebo na pokračovanie iným verejným dopravným prostriedkom.
  • V prípade meškania vlaku viac ako 60 minút máte nárok na občerstvenie vo forme fľaše vody (alebo náhradu nákladov na občerstvenie do výšky 1 €). V prípade meškania nad 120 minút vo forme dvoch fliaš vody (alebo náhradu nákladov na občerstvenie do výšky 2 €).
  • V prípade meškania počas vašej cesty vyvinieme úsilie na vhodné riešenie vzniknutej situácie spôsobenej meškaním. Takéto riešenie má prednosť pred individuálnym riešením cestujúceho. Pri meškaní alebo odrieknutí diaľkového vlaku vám oznámime dostupné možnosti na pokračovanie v ceste do cieľovej stanice do 100 minút od plánovaného času odchodu zmeškaného alebo odrieknutého vlaku. V opačnom prípade má cestujúci právo pokračovať v ceste iným verejným dopravným prostriedkom. Uhradíme vám nevyhnutné a primerané preukázané vzniknuté náklady. Potvrdenie o meškaní vlaku dostanete od vlakvedúceho meškajúceho vlaku alebo tiež v pokladniciach.
  • Potvrdenie o meškaní vlaku dostanete od vlakvedúceho meškajúceho vlaku alebo tiež v pokladniciach ZSSK.

 

V prípade, ak napriek meškaniu docestujete do svojej cieľovej stanice podľa platnej prepravnej zmluvy, môžete žiadať od železničného podniku, u ktorého ste si zakúpili váš medzinárodný cestovný doklad, odškodnenie za meškanie vo výške:

  • 25 % ceny cestovného dokladu v prípade meškania od 60 do 119 minút,
  • 50 % ceny cestovného dokladu v prípade meškania 120 minút alebo viac.

 

Odškodnenie vo výške menej ako 4 € sa nevypláca.

Na uplatnenie odškodnenia v prípade meškania vlaku viac ako 60 minút a na uplatnenie náhrady nevyhnutných a primeraných nákladov má nárok cestujúci s medzinárodnými cestovnými lístkami na jednu súvislú cestu vydanými v rámci jedného nákupu, vrátane súvisiacich rezervácií (miesteniek, lôžkových lístkov a ležadlových lístkov na danú súvislú cestu) a iných dokladov potrebných na tú istú cestu (napr. cestovných lístkov na bicykel a batožinu) vydaných spolu s lístkom v tom istom nákupe v zmysle platného nariadenia s ohľadom na udelené výnimky na základe rozhodnutia vnútroštátnych orgánov.

V prípade meškania počas vašej cesty vyvinie ZSSK primerané úsilie na vhodné riešenie vzniknutej situácie spôsobenej meškaním. Takéto riešenie má prednosť pred individuálnym riešením cestujúceho. 

  • Nárok na odškodnenie si môžete uplatniť najneskôr do 2 mesiacov:

    Ak bol váš cestovný doklad kupovaný v pokladnici – je potrebné v písomnej požiadavke uviesť identifikačné údaje zákazníka (meno, priezvisko, adresu, číslo bankového účtu vo forme IBAN, ak je účet vedený v zahraničnej banke aj BIC/SWIFT) a priložiť originál cestovných dokladov, ako aj dokladov o zaplatení ubytovania či občerstvenia. Pre urýchlenie vybavenia Vašej žiadosti priložte aj potvrdenie o meškaní vlaku.

    V prípade internetového cestovného dokladu kupovaného v e-shope ZSSK alebo v mobilnej aplikácii Ideme vlakom – je potrebné v e-mailovej alebo písomnej požiadavke uviesť identifikačné údaje zákazníka (meno, priezvisko, adresu, číslo bankového účtu vo forme IBAN, ak je účet vedený v zahraničnej banke aj BIC SWIFT) a priložiť aj internetový cestovný doklad. Pre urýchlenie vybavenia Vašej žiadosti priložte aj potvrdenie o meškaní vlaku (pri zaslaní e-mailom stačí scan/fotografia potvrdenia o meškaní vlaku). Ak je súčasťou vašej žiadosti aj náhrada nákladov, k vašej žiadosti pripojte originály dokladov o zaplatení ubytovania či občerstvenia (nie scany/fotografie).

    Požiadavku je možné vyplniť aj vo forme tlačiva: Žiadosť o poskytnutie odškodnenia a náhrady nákladov v medzinárodnej osobnej preprave ZSSK 07351/33528 (PDF, 239 kB). Ak si nárok na odškodnenie uplatňujete v pokladnici ZSSK, tlačivo vypíšte dvojmo, na jednej kópii vám pokladník potvrdí podanie žiadosti.

    • Prevzatia žiadosti neznamená potvrdenie nároku na odškodnenie alebo náhradu nákladov.
    • Železničná spoločnosť Slovensko preberá zodpovednosť len za cestovné doklady vydané našou spoločnosťou. Ak u nás odovzdáte cestovné doklady zakúpené u iných železničných spoločností, odstúpime ich na vybavenie príslušnej železničnej spoločnosti. Vybavenie vašej požiadavky sa tým však môže predĺžiť.
    • Odškodnenie za meškanie a náhradu súvisiacich nákladov vyplácame do jedného mesiaca po prijatí žiadosti o poskytnutie odškodnenia a náhrady vo forme dobropisu. V prípade, ak požiadate, bude vám náhrada vyplatená prevodom na bankový účet.

Nárok na náhradu škody vám nevzniká v týchto prípadoch:

  • pokiaľ ste boli o možnom meškaní informovaní pred zakúpením cestovného dokladu,
  • pokiaľ dosiahne meškanie z dôvodu pokračovania iným spojom alebo presmerovania v cieľovej stanici menej ako 60 minút,
  • v prípade výnimočných okolností, ktoré nesúvisia so železničnou prevádzkou, ktorým dopravca napriek vynaloženiu úsilia zodpovedajúceho danej situácii nemohol zabrániť a ich následky nemohol odvrátiť,
  • v prípade zavinenia cestujúceho,
  • v dôsledku konania tretej osoby, ktorému, resp. následkom ktorého nemohol dopravca zabrániť napriek vynaloženiu úsilia zodpovedajúceho danej situácii (za tretiu osobu sa nepovažuje iný železničný podnik).

Za stratu alebo poškodenie vecí, batožiny alebo zranenie zvierat, ktoré boli spôsobené zavinením Železničnej spoločnosti Slovensko, môžete žiadať náhradu.

Za zranenie v prípade nehodovej udalosti v dôsledku úrazu v súvislosti so železničnou prevádzkou počas vášho pobytu v železničných vozňoch alebo pri nastupovaní a vystupovaní môžete žiadať odškodnenie. Máte právo na zálohovú platbu na bezodkladné ekonomické potreby. Bezprostredne po vzniku udalosti je potrebné oznámiť udalosť dopravcovi a potvrdiť jednotlivé skutočnosti zápisom so zamestnancom Železničnej spoločnosti Slovensko na špeciálnom tlačive (PDF, 243 kB) alebo zahraničného dopravcu.

Skip to content