Spôsoby nahlasovanie korupcie
Každý má nahlásiť korupciu, s ktorou sa stretol. Nahlasovať korupciu môžu zamestnanci ZSSK, obchodní partneri spoločnosti, ako aj iné osoby najmä zákazníci, dodávatelia, sprostredkovatelia a pod.
Pre účely prípadného nahlásenia a riešenia korupcie máme v ZSSK vytvorené tieto možnosti upravené v nasledujúcich dokumentoch :
- Etický kódex Železničnej spoločnosti Slovensko, a.s. („Etický kódex“) je súhrnom etických princípov, noriem a požiadaviek, vízie spoločnosti a jej poslania. Je súčasťou Protikorupčného programu, ktorý upravuje definíciu korupcie, hlavný cieľ a priority spoločnosti.
Aktuálne znenie Etického kódexu je možné nájsť na: https://www.zssk.sk/o-spolocnosti/eticky-kodex/.
Nahlásenie porušenia Etického kódexu je možné urobiť nasledovnými spôsobmi:
- podaním oznámenia o jeho porušení písomnou formou zaslanou elektronicky na emailovú adresu: zssk.etickykodex@slovakrail.sk alebo
- ústnou formou priamo svojmu nadriadenému, ďalšiemu vyššiemu nadriadenému podľa organizačnej štruktúry alebo ktorémukoľvek členovi Etickej rady alebo
- telefonicky na 02/2029 4484 (železničná linka 920 – 4484).
V súvislosti s aktivitami spoločnosti môžu vzniknúť aj situácie, ktoré Etický kódex podrobne neustanovuje. Takéto situácie môže zamestnanec konzultovať, môže požiadať o radu, vyjadriť svoj názor alebo znepokojenie, či nahlásiť správanie v rozpore s Etickým kódexom vyššie uvedeným spôsobom.
Spôsob nahlásenia závažnej protispoločenskej činnosti:
- písomne, zodpovednej osobe (Interný audit) alebo do podateľne ZSSK v uzatvorenej obálke a označené upozornením „neotvárať – oznámenie určený pre Interný audit“ s adresou doručenia: Železničná spoločnosť Slovensko, a.s., Interný audit, Žabotova 12, 811 01 Bratislava 1 alebo
- ústne do záznamu prostredníctvom zodpovednej osoby alebo
- elektronicky na emailovú adresu: oznámenie@slovakrail.sk.
Podaním sťažovateľ môže:
- sa domáhať ochrany svojich práv alebo právom chránených záujmov, o ktorých sa domnieva, že boli porušené činnosťou alebo nečinnosťou ZSSK,
- poukazovať na konkrétne nedostatky, najmä na porušenie právnych predpisov, ktorých odstránenie je v pôsobnosti ZSSK.
Ide o sťažnosti najmä na porušovanie Etického kódexu, pracovnej zmluvy, Kolektívnej zmluvy, iných platných predpisov ZSSK, sťažnosť, podnet, zamestnanca ZSSK na iného zamestnanca
Spôsob nahlásenia je:
- v listinnej podobe (musí obsahovať aj vlastnoručný podpis podávateľa) adresovaný na Odbor inšpekcie a kontroly ZSSK, Rožňavská 1, 832 72 Bratislava doručené prostredníctvom pošty alebo odovzdaním do podateľne ZSSK alebo
- elektronicky prostredníctvom kontaktného formulára: https://www.zssk.sk/kontakt/
Povinnosťou každého organizačného útvaru našej spoločnosti je akékoľvek prijaté podanie postúpiť príslušnému kompetentnému odbornému útvaru na prešetrenie. To znamená, že v prípade, ak akákoľvek osoba podá oznámenie o korupčnom alebo protispoločenskom správaní inému útvaru, ako je útvar na to príslušný, bezodkladne sa uvedené oznámenie postúpi zodpovednej osobe príslušného organizačného útvaru.
Osoby oprávnené nahlasovať korupciu
a. Zamestnanci ZSSK
Zamestnanci spoločnosti nahlasujú v zmysle tohto Protikorupčného programu akékoľvek korupčné správanie. Oznámenie o existencii korupcie môžu podať v zmysle ustanovení interných predpisov a to najmä Etického kódexu.
V prípade, ak si je zamestnanec vedomý protispoločenskej činnosti súvisiacej s výkonom svojho zamestnania, povolania, postavenia alebo funkcie alebo v súvislosti s činnosťou vo verejnom záujme, môže oznámiť takúto činnosť v zmysle Oznámenia o závažnej protispoločenskej činnosti. Oznámiť protispoločenskú činnosť môže okrem zamestnanca (oznamovateľa) aj blízka osoba oznamovateľa, ktorá je v pracovnoprávnom vzťahu k tomu istému zamestnávateľovi ako oznamovateľ, alebo k zamestnávateľovi, ktorý je závislou osobou vo vzťahu k zamestnávateľovi oznamovateľa alebo k zamestnávateľovi, ktorý je založený alebo zriadený zamestnávateľom oznamovateľa.
Zamestnanci môžu podať podania aj v zmysle smernice Vybavovanie podaní, ktorými sú nezákaznícke podania (sťažnosti zamestnanca). Smernica ustanovuje aj možnosť podania petície, ktorú takisto prešetruje zodpovedná osoba Odbor inšpekcie a kontroly a musí obsahovať náležitosti uvedené v tejto smernici. Podať je možné aj prvotnú sťažnosť, závažnú sťažnosť alebo aj opakovanú sťažnosť (v prípade preverovania správnosti vybavenia prvotnej sťažnosti) a sťažnosť proti vybavovaniu sťažnosti (v prípade nesúhlasu s postupom vybavovania predchádzajúcej sťažnosti).
b. Obchodní partneri ZSSK
Obchodní partneri spoločnosti môžu v zmysle tohto Protikorupčného programu oznámiť akékoľvek korupčné správanie vychádzajúce zo vzájomnej obchodnej činnosti.
Etický kódex uvádza právo nahlásiť porušenie ustanovení Etického kódexu na Etickú radu, ktorú majú aj iné subjekty než zamestnanci ZSSK, tými sú aj obchodní partneri.
Vo vzťahu k obchodným partnerom alebo ku komukoľvek, kto sa uchádza o obchodný vzťah s našou spoločnosťou neprijímame ani vyžadujeme žiadne peňažné a nepeňažné dary. Môžeme prijať iba reklamné dary a občerstvenie, ak sa ich prijatím nezaväzujeme zvýhodniť toho, kto ich poskytuje.
Neposkytujeme nijaké dary, pohostenia a iné pozornosti, s výnimkou reklamných firemných darov, ktorými by sme obchodných partnerov alebo potenciálnych obchodných partnerov spoločnosť navádzali na korupciu alebo iné nelegálne a neetické konanie.
Obchodní partneri môžu podať podanie o korupčnej činnosti aj v zmysle smernice Vybavovanie podaní, ak ide o porušenie Etického kódexu alebo inú zistenú formy korupcie. Ide o podanie (v rámci verejného obstarávania alebo legalizácie príjmov z trestnej činnosti), poprípade aj závažnú sťažnosť, opakovanú sťažnosť alebo sťažnosť proti vybavovaniu sťažnosti, ktoré prešetruje Odbor inšpekcie a kontroly.
c. Iné osoby
Pod inými osobami, ktoré môžu oznámiť korupčné správanie, rozumieme najmä našich zákazníkov. Aj zákazníci spoločnosti, poprípade aj obyvatelia regiónov alebo mimovládne organizácie, majú právo nahlásiť porušenie Etického kódexu.
Zákazníci našej spoločnosti môžu v zmysle smernice Vybavovanie podaní podať petíciu, prvotnú sťažnosť, reklamácie, pripomienky alebo aj iné podanie (správanie sa zamestnancov k zákazníkom, ochrana pred zločinom vo vlaku alebo objekte železnice a pod.).
Všetky prvotné sťažnosti, ktoré sú zákazníckymi podaniami, pripomienkami k cestovnému poriadku ZSSK, reklamáciami alebo inými formami podania zákazníkov, sa bezodkladne postupujú na oddelenie zákazníckych podaní na vybavenie a na evidenciu do on-line databázy. Závažné sťažnosti, opakované sťažnosti alebo sťažnosti proti vybavovaniu sťažnosti vybavuje a eviduje v Centrálnej databáze Odbor inšpekcie a kontroly.