Železničná spoločnosť Slovensko zaznamenáva výrazný pokrok naprieč všetkými štyrmi kľúčovými piliermi Stratégie a cieľov.
ZSSK nasleduje Víziu spoločnosti, kde môže pri využití potenciálu dosahovať plánované ciele.
Aj železnica podlieha transformácii a potrebe adaptácií na priemysel 4.0 – od infraštruktúry, priemyselnej úrovne až po zákaznícku skúsenosť. Digitalizácia so sebou prináša hnacie sily na zlepšenie a efektívnejšie zabezpečenie prevádzky, elimináciu rizík a skvalitnenie služieb.
Národný dopravca má nepopierateľné miesto v mobilite na Slovensku. Komplexnosť dostupnosti a kvalita služieb, ktoré ponúkame verejnosti, je priamo úmerná výške objednávky štátu. Hodnota ZSSK nie je vyčíslená súčasným stavom, ale tým, čo so „železnicou” urobíme do budúcnosti.
Investíciami do železničnej infraštruktúry a modernizáciou vozidlového parku dosiahneme synergický efekt v zabezpečení ekologickej mobility pre Slovenskú republiku – využijeme potenciál železničnej infraštruktúry a vznikne priestor na vytvorenie kostry funkčného systému verejnej dopravy. Dokážeme zdvojnásobiť dopravný a prepravný výkon bez nárastu počtu využívaných vozidiel a prepraviť tak viac ako 150 miliónov cestujúcich ročne s polovičnou dotačnou náročnosťou na osobokilometer.
Skvalitňovanie služieb, obnova vozidlového parku či rozširovanie služieb podľa reálnej potreby zákazníkov sa odzrkadľuje v neustálom raste počtu prepravených cestujúcich (aj platiacich).
Pri tomto tempe rastu predpokladáme, že cieľ 100 miliónov cestujúcich za rok dosiahneme oveľa skôr ako v roku 2030.
Prosperovanie spoločnosti je priamo úmerne závislé na spokojnosti jej zamestnancov. V ZSSK si uvedomujeme, kto spoločnosť posúva vpred, a neprestajne hľadáme motivačné nástroje pre zamestnancov, ich profesijný a osobnostný rast.
Odmenou je vyššia efektivita a motivovanejší zamestnanci, ako aj vyššia konkurencieschopnosť či ocenenie 2. miesto v roku 2022 ako TOP Zamestnávateľ v kategórii Doprava a logistika.
Efektívnosť ZSSK medziročne stúpa. Tretí rok po sebe sú hospodárske výsledky spoločnosti v plusových číslach a spoločnosť negeneruje stratu. Okrem toho rastie efektivita práce v ZSSK.
Pri rovnakom počte zamestnancov prepravíme viac cestujúcich, najazdíme viac vlakokilometrov a vypravíme viac vlakov.
V ZSSK neustále investujeme do modernizácie. Momentálne realizujeme obnovu vozidlového parku v najväčšom rozsahu za posledných 20 rokov v celkovom finančnom objeme takmer miliardy EUR, krytou vlastnými zdrojmi a zdrojmi EÚ.
V našej flotile máme v prenájme 10 rušňov Siemens Vectron, ktoré patria medzi najkvalitnejšie stroje súčasnosti.
Železničná doprava má na kvalitných tratiach komerčný potenciál. Vlaky InterCity (IC) dosiahli za rok 2019 riadny zisk 206-tisíc EUR a prevádzkový zisk (EBITDA) 3 200-tisíc EUR.
V roku 2019 prepravili viac ako 800-tisíc cestujúcich pri priemernej vyťaženosti 75,9 %. Obľúbenosť IC vlakov tak každý rok rastie.
Všetky fakty o IC vlakoch za rok 2019.
Dochvíľnosť služieb ZSSK je závislá na stave infraštruktúry. Našimi službami sme si istí – na tratiach v 100 % stave nemeškáme. Preto sme aj napriek výnimke, ktorú nám udelila EÚ zaviedli projekt SUPERGARANCIA – odškodňovanie až do 100 % ceny jednorazového cestovného.
Trvalá udržateľnosť a ekologický prínos vlakovej dopravy sú nepopierateľnou a neoddeliteľnou súčasťou DNA spoločnosti. Efektívne a ekologické spojenie významných ekonomických centier pri nastavení pravidelných taktových spojení v rámci regiónov umožní obyvateľom dochádzať za prácou bez nutnosti sťahovania sa, pretože doprava medzi vzdialeným časťami Slovenska bude nielen rýchlejšia a pohodlnejšia, ale bude mať aj pozitívny vplyv na znižovanie emisií v doprave.
Železničná doprava je zárukou rozvoja regiónov, čo plne korešponduje s Víziou ZSSK 2030.
Za posledný rok sme spoločne ušetrili viac ako 531-tisíc ton CO2 vďaka tomu, že ste uprednostnili vlak pred automobilom*.
* Údaj je vypočítaný ako priemer úspory CO2 z roku 2022 pri predpoklade, že všetci cestujúci, ktorí išli vlakom, by využili individuálnu automobilovú dopravu.