Od 7. 6. 2023 sa uplatňuje Nariadenie Európskeho parlamentu a rady č. 2021/782 o právach a povinnostiach cestujúcich v železničnej preprave (PDF, 0,9 MB).
Železničný dopravca, s ktorým cestujete, nesie zodpovednosť za vašu prepravu a prepravu vašej batožiny a musí rešpektovať vaše práva, ktoré vám vyplývajú z nariadenia. Nariadenie sa uplatňuje v plnom rozsahu v oblasti medzinárodnej železničnej osobnej prepravy.
Pre vnútroštátnu diaľkovú železničnú osobnú prepravu boli Ministerstvom dopravy a výstavby SR na obdobie do 03. 12. 2024 udelené výnimky z plnenia ustanovení článku 17 (Náhrada ceny prepravného dokladu) a článku 18 (Pomoc (ZSSK uplatňuje udelenú výnimku len na ods. 2a)).
Pre vnútroštátnu mestskú, prímestskú a regionálnu železničnú osobnú prepravu boli ZSSK Ministerstvom dopravy SR udelené trvalé výnimky z uplatňovania všetkých ustanovení nariadenia okrem článkov 9, 11, 12, 19, 20 ods. 1 a 26.
Základom novej úpravy sú záväzné pravidlá deklarované Dohovorom o medzinárodnej železničnej osobnej doprave (COTIF), Dodatkom A – CIV k COTIF, Všeobecnými prepravnými podmienkami pre železničnú prepravu osôb (GCC-CIV/PRR) (PDF, 0,5 MB) .
Práva a povinnosti cestujúcich vo vnútroštátnej železničnej osobnej preprave na území Slovenskej republiky sú upravené v citovanom nariadení, v príslušných všeobecne záväzných právnych predpisoch vnútroštátneho právneho poriadku SR a v Prepravnom poriadku Železničnej spoločnosti Slovensko, a. s. (PP ZSSK).
Nad rámec nariadenia EU č. 782/2021 o právach a povinnostiach cestujúcich v železničnej preprave, na základe mnohostrannej dohody medzi zúčastnenými dopravcami, môže cestujúci v prípade straty prípoja použiť najbližší vhodný vlak rovnakého dopravcu ako dopravcu, pre ktorého bol cestovný doklad vystavený. A to aj v prípade, ak cestovné doklady na pôvodné vlaky predstavujú samostatné prepravné zmluvy, t. j. cestujúci má vydané 2 alebo viac na seba nadväzujúcich cestovných dokladov.
Ak dôjde ku narušeniu prípoja v medzinárodnej preprave a cestujúci má príslušné potvrdenie o meškaní vlaku (napr. na zadnej strane cestovného dokladu alebo samostatne vydané), môže použiť nasledujúci vhodný vlak, a to vrátane vlaku s povinnou rezerváciou (bez nároku na miesto).
V nočných vlakoch má cestujúci bez zakúpenia rezervácie právo použiť iba miesta na sedenie. Pokiaľ je voľná kapacita, cestujúci si môže zakúpiť lôžkové a ležadlové príplatky, ktoré však hradí v plnej výške sám.
Dohodu uzatvorili títo dopravcovia:
BLS a SBB/CFF (Švajčiarsko), ČD (Česká republika), CFL (Luxembursko), DB (Nemecko), DSB (Dánsko), Eurostar International Limited – EIL (Veľká Británia, Francúzsko, Belgicko a Holandsko), HŽPP (Chorvátsko), MÁV-START (Maďarsko), GYSEV (Maďarsko/Rakúsko), NS (Holandsko), ÖBB (Rakúsko), PKP IC (Poľsko), Renfe (Španielsko), SJ (Švédsko), SNCB/NMBS (Belgicko), SNCF (Francúzsko), SZ (Slovinsko), THI Factory – THIF (Francúzsko, Belgicko, Nemecko a Holandsko), Trenitalia (Taliansko), ZSSK (Slovensko).
V prípade, že cestujete zmeškaným vlakom a chcete dohodu použiť, vyžiadajte si potvrdenie o meškaní v zmeškanom vlaku, prípadne na železničnej stanici.
Viac o dohode nájdete na Agreement on Journey Continuation (AJC) (cer.be).
Dohoda v anglickom pdf: AJC – výňatok (cit-rail.org) (PDF, 353 kB),
Dohoda slovenskom pdf: AJC – výňatok (cit-rail.org) (PDF, 140 kB),