Klimatizácia prečisťuje vzduch v interiéri vozňa, odvetráva aj prípadné vírusy od cestujúcich, pretože nasáva predovšetkým čerstvý vzduch zvonku. Teplejším vzduchom zvnútra (chodbičiek) si klimatizácia pomáha len počas chladných dní, aby dokázala udržať tepelnú pohodu. Celý proces vychádza z jednotnej normy platnej pre vlaky v Európe (EN 13 129 -1, vyhláška TSI č.1300/2014).
Vypnutie klimatizácie naši odborníci neodporúčajú, čo dokladajú jednoduchým výpočtom:
- Pri každom výdychu človek do okolia vypustí 0,5 litra vzduchu. Za hodinu sa nadýchne zhruba 1000-krát (= 500 litrov/h). Pri plnom obsadení 66 sediacich cestujúcich na vozeň sa to rovná 33-tisíc litrov vydýchaného vzduchu. Vozeň má 150 m3 = 150-tisíc litrov vzduchu. Po 1 hodine by bolo 25 % objemu vzduchu v interiéri vozňa vydýchaného cestujúcimi.
- Podľa normy klimatizácia musí dokázať vháňať čerstvý vzduch z vonkajšieho prostredia v rozmedzí od 10 do 20 m3/hod na sedadlo. Pri počte 66 sedadiel (na vozeň) klimatizácia pri vonkajšej teplote od – 5 do + 26 °C (súčasné teploty) nasaje dovnútra čerstvý vzduch pre každé sedadlo v objeme 20 m3 (66 x 20) = 1320 m3 čerstvého vzduchu pre celý vagón. Keďže vozeň má 150 m3, za 1 hodinu klimatizácia vymení vzduch vo vozni zhruba 9-krát. (Niektoré vozne majú až 88 miest. Klimatizácia tam musí každú hodinu vymeniť vzduch skoro 12-krát).
Klimatizácia vo vlakoch neslúži iba na ochladzovanie počas horúcich dní, ale zabezpečuje aj kúrenie v chladných mesiacoch. Ide o jednu jednotku, ktorej činnosť je automatická. V závislosti od vonkajšej teploty určuje teplotu v interiéri.
Preto sa klimatizácie vo vlakoch netreba báť, naopak vzduch vo vozni čistí. Klimatizované vozne má dnes vyše 80 % vlakov. Pri poklese cestujúcich v posledných dňoch (80 – 90 %) si klimatizácia zachováva rovnakú funkčnosť a účinnosť.
Pravdepodobnosť nakazenia vo vlaku je vďaka funkčnej klimatizácii a pravidelnej dezinfekcii výrazne nižšia ako možnosť nakazenia sa na ulici či v obchode.