ZSSK sa postupne lúči s legendárnymi rušňami

07. 10. 2024

Získajte spomienku v podobe zberateľskej bankovky

 

BRATISLAVA – Prvé legendárne rušne typu 350, prezývané „Gorily“, sa po polstoročí služby postupne lúčia s traťami Slovenska.
Dnes, 7. októbra 2024, o 13:00 v Rušňovom depe Bratislava hlavné symbolicky započal proces postupného vyraďovania týchto ikonických vozidiel. Podujatie sa nieslo v duchu 50. výročia prevádzky týchto rušňov a spomienok na ich nadčasovú históriu, v kontexte vízie modernej budúcnosti ZSSK. Na konferencii sa zúčastnili generálny riaditeľ ZSSK Peter Helexa, podpredseda predstavenstva Martin Bahurinský a člen predstavenstva Karol Henzély.

„Dnes sa symbolicky začíname lúčiť s rušňami, ktoré desiatky rokov formovali obraz železničnej dopravy nielen na Slovensku. Gorily boli dlhé roky synonymom rýchlej a spoľahlivej prepravy, no nastal čas posunúť sa vpred. Tieto rušne budeme počas najbližších rokov postupne nahrádzať inými modernými vozidlami. V rámci cesty k modernizácii Železničnej spoločnosti Slovensko je našim cieľom priniesť cestujúcim bezpečné a ekologické vlaky, ktoré spĺňajú všetky súčasné požiadavky. Rozlúčka s Gorilami je teda symbolom novej etapy. Flotila Železničnej spoločnosti Slovensko prechádza významnou obmenou, ktorá prispeje k ďalšiemu rozvoju železničnej dopravy v našej krajine, uviedol Peter Helexa.

Rušne Gorila so svojou maximálnou rýchlosťou 160 km/h patrili k priekopníkom medzinárodnej dopravy na linke Budapešť – Bratislava – Praha a vnútroštátnych vlakov kategórie InterCity na linke Bratislava – Košice. Avšak ich technický a bezpečnostný koncept  už nedokáže konkurovať súčasným štandardom, náročná údržba a zastarané systémy dnes výrazne ovplyvňujú ich prevádzku. Postupné vyraďovanie týchto historických vozidiel je preto nevyhnutným krokom k omladeniu vozidlového parku ZSSK. V rámci modernizácie flotily ZSSK napríklad prenajme 15 nových rušňov Siemens Vectron MS, ktoré zaručia vyššiu prevádzkovú spoľahlivosť, bezpečnosť a svojím konceptom zvýšia ekologickú šetrnosť železničnej prevádzky.

Pri príležitosti tejto rozlúčky ZSSK zároveň predstavila špeciálnu zberateľskú nulovú eurobankovku s vizuálom rušňov Gorila, ktorú navrhol grafický dizajnér a ilustrátor Adrián Ferda. Táto exkluzívna suvenírová bankovka bude v predaji od soboty 12. októbra 2024 v rámci podujatia „Ukončenie sezóny s Gorilami“, ktoré sa uskutoční v Železničnom múzeu SR – Bratislava východ. Predaj bankovky bude následne pokračovať na vybraných predajných miestach ZSSK po celom Slovensku. Cena jednej nulovej bankovky bude 3 eurá.

Najväčším lákadlom sobotňajšieho podujatia bude historický parný vlak ťahaný ikonickým rušňom 555.3008 Mazutka, ktorý prevezie nadšencov po trase Bratislava hlavná stanica – Bratislava-Nové Mesto – Bratislava-Petržalka – Železničné múzeum Bratislava východ. Okrem toho sa uskutoční mimoriadna jazda vlakom ťahaným Gorilou na trase Železničné múzeum Bratislava východ – Trnava a späť. Na pravé poludnie prebehne slávnostné odovzdanie dvoch rušňov typu 350 na historické účely pre Železničné múzeum SR a Albatrosklub Bratislava.

Zaujímavosti o rušňoch typu 350:

  • výrobca: Škoda Plzeň (Československo)
  • rok výroby: 1973 – 1975
  • počet kusov: 20
  • trakčný systém: 25kV/50Hz, 3kV DC
  • rýchlosť: 160 km/h
  • Trvalý trakčný výkon: 4 MW

Bližšie informácie ohľadom pilierov modernizácie Železničnej spoločnosti Slovensko, kam patrí aj obnova vozidlového parku, nájdete v tlačovej správe na webe ZSSK.

Generálny riaditeľ ZSSK Peter Helexa pri symbolickej rozlúčke s Gorilami.

Predstavenstvo ZSSK spolu s hosťami na tlačovej konferencii pri príležitosti rozlúčky s rušňami s prezývkou Gorila.

Rušen Gorila na točni.

Zberateľská eurobankovka spolu s rušňom Gorila.

 


ZSSK zabezpečuje osobnú železničnú dopravu na Slovensku. Stopercentným akcionárom ZSSK je Slovenská republika prostredníctvom Ministerstva dopravy SR, ktorá si zmluvne objednáva a platí služby vo verejnom záujme v osobnej železničnej doprave. Prioritnú časť majetku tvoria železničné koľajové vozidlá (rušne, vozne, vlakové súpravy). Spoločnosť vznikla v roku 2005 a je jedným z troch nástupníckych podnikov jednotných železníc (popri Železniciach SR a Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia).

ZSSK realizuje priemerne 1 723 vlakov denne, z toho 8 IC vlakov, 273 ostatných diaľkových vlakov a 1 442 regionálnych a prímestských spojov. Zastavuje v 705 staniciach a zastávkach, jazdí na linkách po 2 840 kilometroch tratí na Slovensku.

Skip to content