Štyri kľúčové piliere: atraktívny zamestnávateľ, moderné vlaky, kvalitné služby a finančná stabilita – základ pre rozvoj a zlepšenie osobnej železničnej dopravy na Slovensku
BRATISLAVA – Vedenie Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) predstavilo v stredu 18. septembra nové smerovanie a ciele spoločnosti, zamerané na štyri hlavné piliere: stabilný a atraktívny zamestnávateľ, moderné vlaky, kvalitné služby a finančná sila a stabilita. Predstavenstvo ZSSK, v zložení generálneho riaditeľa Petra Helexu, podpredsedu predstavenstva Martina Bahurinského a člena predstavenstva Karola Henzélyho podrobnejšie vysvetľujú, čo tieto piliere zahŕňajú, a prečo sú kľúčové pre budúcnosť spoločnosti a jej zamestnancov a celkový rozvoj a zlepšenie osobnej železničnej dopravy na Slovensku.
Cesta k modernizácii Železničnej spoločnosti Slovensko je ambicióznym plánom, ktorý má za cieľ zmodernizovať železničnú dopravu na Slovensku a zabezpečiť jej dlhodobú udržateľnosť a konkurencieschopnosť. „Veríme, že tieto kroky prispejú k zlepšeniu kvality služieb pre našich cestujúcich a zároveň vytvoria stabilné a atraktívne pracovné prostredie pre našich zamestnancov,“ uviedol Peter Helexa.
- Stabilný a atraktívny zamestnávateľ
Železničná spoločnosť si kladie za cieľ vytvoriť stabilné a atraktívne pracovné prostredie pre svojich zamestnancov. „Chceme, aby sme mali spokojných a angažovaných ľudí,“ hovorí Peter Helexa. To zahŕňa zlepšenie mzdových podmienok vrátane zavedenia stabilizačného príspevku, čo sa nám podarilo od 1. júla tohto roka, modernizáciu pracovného prostredia a poskytovanie kvalitných pracovných pomôcok. Spoločnosť sa tiež zameriava na systematické vzdelávanie a rozvoj zamestnancov, čo zahŕňa povinné a voliteľné školenia, individuálny koučing a plánovanie nástupníctva. „Naším cieľom je udržať si kvalitných zamestnancov a podporiť ich osobný a profesionálny rozvoj,“ dodáva Helexa.
V tomto duchu zohráva dôležitú úlohu aj kampaň „Držíme Slovensko v pohybe“, ktorá pomáha prilákať nových zamestnancov a zdôrazňuje význam železnice pre Slovensko. Ambíciou spoločnosti je stať sa moderným a stabilným zamestnávateľom, ktorý poháňa Slovensko vpred.
- Moderné vlaky
Druhým pilierom nového smerovania a cieľov je modernizácia vlakového parku. ZSSK plánuje nákup nových a modernizovaných vlakov do regionálnej aj diaľkovej dopravy, čo prinesie zvýšenie komfortu a bezpečnosti pre cestujúcich. „Budeme dôsledne vyraďovať zastarané vozidlá a unifikovať vozidlový park, čo nám umožní efektívnejšie riadiť údržbu a opravy,“ vysvetľuje Karol Henzély.
Ďalšími opatreniami sú výstavba údržbových stredísk v Žiline a Košiciach a elektrifikácia depa v Humennom, čo prispieva k zvýšeniu efektivity a ekologickosti prevádzky.
Konkrétne medzi plánované investície napríklad patria:
- prenájom 15 viacsystémových rušňov typu Vectron v hodnote cca 130 miliónov eur,
- inštalácia systému ETCS do elektrických jednotiek typu Panter v hodnote cca 15 miliónov eur,
- vybudovanie strediska technicko-hygienickej údržby v Košiciach v hodnote cca 180 miliónov eur,
- vybudovanie strediska technicko-hygienickej údržby v Žiline v hodnote cca 65 miliónov eur,
- nákup náhradných dielov a dielcov na pokrytie opravárenského dlhu.
- Moderné služby
„Cestujúci očakávajú moderné a kvalitné služby,“ hovorí Martin Bahurinský. Preto národný dopravca investuje do rozvoja mobilnej aplikácie, ktorá umožní jednoduchší nákup lístkov a poskytne aktuálne informácie o cestovaní. Zvýšenie čistoty vo vlakoch a zavedenie real-time komunikácie o výlukách a aktuálnych dopravných udalostiach sú ďalšími krokmi k zvýšeniu spokojnosti cestujúcich. „Plánujeme aj rozšírenie gastroslužieb vrátane pilotného projektu automatov vo vlakoch, aby sa cestujúci mohli počas cesty pohodlne občerstviť,“ dodáva.
Ďalšie inovácie zahŕňajú:
- inovácia Wi-Fi technológie vo vlakoch na najnovšie štandardy 5G sietí a Wi-Fi 6 pre zrýchlenie a skvalitnenie poskytovaných dátových služieb a s ohľadom na kyberbezpečnosť,
- inovácia informačných systémov vo vlakoch za účelom obohatenia informovanosti a zábavy cestujúcich vo vlaku rôznymi službami a aplikáciami infotainmentu a entertainmentu,
- poskytovanie mobilných dátových služieb pre Wi-Fi zariadenia vo vlakoch,
- dodanie a montáž Wi-Fi zariadení do vybraných vozňov,
- príprava nového webu a aplikácie pre pohodlnejší a intuitívnejší prístup k službám ZSSK,
- projekt čistenia diaľkových vlakov za jazdy, rozšírenie o ďalšie vlaky aj v regionálnej doprave,
- projekt automatov na občerstvenie vo vybraných ucelených elektrických jednotiek Panter regionálnej dopravy.
- Finančná sila a stabilita
Štvrtým pilierom je zabezpečenie dlhodobej finančnej stability a udržateľnosti. Železničná spoločnosť sa zameriava na maximálne využitie finančných zdrojov z Európskej únie a dôkladnú prípravu na liberalizáciu trhu. „Musíme byť pripravení na konkurenciu a efektívne riadiť naše náklady,“ zdôrazňuje Peter Helexa. To zahŕňa implementáciu nákladového modelu a digitalizáciu procesov, čo zvýši transparentnosť a efektivitu vnútorných operácií.
Spoločnosť taktiež plánuje využívať operatívny leasing vozidiel a optimalizovať vlastníctvo a využívanie nehnuteľností, čím zníži zbytočné náklady a zlepší hospodárske výsledky. „Zároveň sa sústredíme na zvyšovanie výnosov prostredníctvom efektívnej ponuky a úpravy cestovného, čo nám umožní dosiahnuť finančnú stabilitu aj v dlhodobom horizonte,“ dodáva Helexa.
Cesta k modernizácii Železničnej spoločnosti Slovensko
Merateľným plánom stanoveným do roku 2027 je zvýšiť počet prepravených cestujúcich na 85 miliónov ročne, zlepšiť kvalitu služieb, modernizovať vozový park a dosiahnuť finančnú stabilitu. Súčasné vedenie Železničnej spoločnosti Slovensko kladie dôraz na ekologickú udržateľnosť a znižovanie emisií. Cesta k modernizácii však nikdy nekončí, pretože vždy prichádzajú nové výzvy – inovatívne technológie, inšpiratívne riešenia a zlepšenia, ktoré zjednodušujú a spríjemňujú život cestujúcim. To všetko je súčasťou vízie národného dopravcu, ktorý sa neustále usiluje o kvalitnejšiu a ekologickejšiu osobnú železničnú dopravu pre budúcnosť.
ZSSK zabezpečuje osobnú železničnú dopravu na Slovensku. Stopercentným akcionárom ZSSK je Slovenská republika prostredníctvom Ministerstva dopravy SR, ktorá si zmluvne objednáva a platí služby vo verejnom záujme v osobnej železničnej doprave. Prioritnú časť majetku tvoria železničné koľajové vozidlá (rušne, vozne, vlakové súpravy). Spoločnosť vznikla v roku 2005 a je jedným z troch nástupníckych podnikov jednotných železníc (popri Železniciach SR a Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia).
ZSSK realizuje priemerne 1 723 vlakov denne, z toho 8 IC vlakov, 273 ostatných diaľkových vlakov a 1 442 regionálnych a prímestských spojov. Zastavuje v 705 staniciach a zastávkach, jazdí na linkách po 2 840 kilometroch tratí na Slovensku.