VÍZIA UDRŽATEĽNEJ EURÓPSKEJ MOBILITY

Spoločenstvo európskych železničných podnikov a manažérov infraštruktúry CER pokladá železničnú prepravu za kľúčovú v súvislosti s udržateľnosťou európskej mobility, pretože železnice:

  • sú konkurencieschopným spôsobom dopravy vďaka kvalitným službám za primerané ceny
  • sú rozhodujúce pri dosahovaní znižovania skleníkových plynov, znečistenia ovzdušia a napomáhajú dosiahnutiu energetickej bezpečnosti
  • predstavujú nosnú časť integrovaného dopravného systému
  • digitalizáciou systémov využívajú nové príležitosti a udržujú si post najbezpečnejšieho spôsobu pozemnej dopravy

Ekonomický prínos
Doprava je základnou funkciou každého moderného hospodárstva. Železnice zamestnávajú milióny ľudí, jedno pracovné miesto v železničnej doprave vytvára viac ako jedno iné pracovné miesto v nepriamo nadväzujúcich hospodárskych činnostiach.
Zdroj: www.cer.be

Ekonomická veľkosť európskeho železničného sektora (hrubá pridaná hodnota)

Bezpečnosť
Vďaka interoperabilite a bezpečnosti garantujú železnice plynulosť prepravy cestujúcich v EÚ aj za jej hranicami.
Zdroj: www.cer.be

Úmrtia na miliardu osôb/km podľa druhu dopravy (2011 – 2015)

Energetická úspora
Železničná doprava je 6x energeticky úspornejšia oproti cestnej doprave vďaka nižšiemu odporu vzduchu a valivému odporu. Pri spotrebe iba 2 % celkovej energie EÚ prepraví až 8 % cestujúcich.
Zdroj: www.cer.be

VÍZIA ZSSK

Naša vízia je tvoriť spojovací článok medzi samosprávou a štátom pre oblasť verejnej dopravy. Vzájomnou komunikáciou a koordináciou je možné dosiahnuť:

  • trvalo udržateľnú mobilitu
  • zvýšenie kvality života v regiónoch
  • ekologickú alternatívu k individuálnej automobilovej doprave
  • zvýšenie bezpečnosti a plynulosti dopravy
  • efektívne využitie času pri preprave

Hustota železničnej siete SR má dostatočný potenciál na vytvorenie kostry systému verejnej dopravy.

Rozhodujúcou je reálna zastaranosť železničnej infraštruktúry.

Traťové rýchlosti

POTENCIÁL ŽELEZNIČNEJ DOPRAVY

  • Potenciál železničnej dopravy je obmedzený len jej kvalitou a kapacitou.
  • Železničná doprava poskytuje ekologické a udržateľné riešenie pre kapacitne náročné prepravné prúdy. V decembri 2019 členské štáty EÚ akceptovali Európsky ekologický dohovor (European Green Deal) o udržateľnej mobilite, ktorého cieľom je urýchlenie znižovania emisií z dopravy – do roku 2050 je cieľom zníženie emisií skleníkových plynov až o 90 %.
  • Fungujúca železničná doprava ponúka spoľahlivé a stabilné riešenie pre prepravu osôb aj tovaru za každých okolností. Automatizovaná mobilita a inteligentné systémy riadenia dopravy zvýšia efektívnosť a ekologickosť dopravy.
  • Železničná doprava má minimálny negatívny vplyv na životné prostredie.
  • Interoperabilita železničnej dopravy poskytuje široký priestor pre rozvoj a vzájomné využitie skúseností. Budú sa rozvíjať riešenia založené na inteligentných aplikáciách a na „mobilite ako službe“.

ZAHRANIČNÉ RIEŠENIA

ZSSK je dôležitou súčasťou riešenia mobility stredoeurópskeho regiónu.

Výška investície do údržby železničnej infraštruktúry na km trate

Investície do ekologickej verejnej dopravy sú investície do kvality života v krajine.

Porovnanie železničnej dopravy na Slovensku a vo Švajčiarsku

MODERNIZÁCIA ŽELEZNIČNEJ INFRAŠTRUKTÚRY

Vzájomným prepojením všetkých krajských miest atraktívnou a rýchlou železničnou sieťou, sa potenciál železničnej osobnej dopravy odzrkadlí na:

  • znižovaní nezamestnanosti
  • vysokej dostupnosti a flexibilita kvalitných zamestnancov
  • plnohodnotne využitom čase počas prepravy
  • zachovaní kvality života a osídlenia regiónov

Našim cieľom je zlepšiť mobilitu a dostupnosť železničnej dopravy na Slovensku tak, aby sme dosiahli atraktívne prepojenie najväčších miest s minimálnym cestovným časom a dostatočný rozsah spojov na diaľkových aj prímestských linkách.

MODERNIZÁCIA

Cieľom ZSSK je efektívnym spôsobom realizovať prepravné služby, a tým podporiť:

  • nárast počtu prepravených cestujúcich,
  • optimálny dopravný výkon na linkách,
  • zvyšujúcu sa efektivitu práce,
  • silný dôraz na ekológiu, inovatívnosť a služby.

POROVNANIE INVESTÍCIÍ

Výsledkom nedostatočnej podpory verejnej dopravy je kolabujúca doprava v mestách.

Systém verejnej dopravy sa postupne dostáva do začarovaného kruhu.

Špirála úpadku verejnej dopravy

Hustota železničnej siete SR má dostatočný potenciál na vytvorenie kostry systému verejnej dopravy.

Výdavky členských krajín na železničnú infraštruktúru západná, stredná a východná Európa

Vyspelosť dopravného systému krajiny je závislá od podpory a rozvoja jednotlivých dopravných módov.

Výška investície do údržby železničnej infraštruktúry na km trate

Výška investície do údržby cestnej a železničnej infraštruktúry

Slovensko – súčasť európskeho železničného priestoru

Železničná doprava predstavuje udržateľný, inovatívny a bezpečný spôsob dopravy, s nepopierateľným prínosom pre spoločnosť, hospodárstvo a klímu. Cieľom EÚ je vytvoriť európsky železničný priestor bez hraníc. Služby ZSSK zatiaľ vo väčšine parametrov dosahujú európsku úroveň. Bude tomu tak aj v rokoch 2030 či 2050. Sú na to naše aktivity dostatočné?

 

 

Skip to content