- Nové strediská THÚ postaví ZSSK v Košiciach a Žiline z eurofondov
- Ďalšie strediská zaistia rýchlejšiu a efektívnejšiu údržbu vlakov na Slovensku
- Čistejšie vlaky zlepšia kvalitu a spokojnosť cestovania
- Zlepšia pracovné podmienky a zatraktívnia zamestnanie v sektore železničnej dopravy
- Projekt strediska THÚ v Košiciach ohodnotil aj Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP)
BRATISLAVA – Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) plánuje z eurofondov vybudovať ďalšie strediská technicko-hygienickej údržby (THÚ). V rámci stratégie národného dopravcu na zlepšenie kvality a efektívnosti železničnej dopravy na Slovensku, po mestách Humenné, Nové Zámky a Zvolen, postaví strediská THÚ aj v Košiciach a Žiline.
„Vybudovanie ďalších stredísk technicko-hygienickej údržby umožní rýchlejšie a efektívnejšie čistenie a technologickú starostlivosť o naše vlaky, čo zlepší spoľahlivosť a komfort pre našich cestujúcich. Ide o významnú investíciu s cieľom dosiahnuť vyššiu kvalitu služieb a poskytovať spoľahlivý, rýchly, bezpečný a pohodlný spôsob prepravy na Slovensku. Tieto moderné pracoviska výrazne zvýšia aj úroveň a komfort práce zamestnancov, ktorí tieto činnosti už roky vykonávajú v improvizovaných podmienkach, často pod holým nebom,“ uviedol generálny riaditeľ ZSSK Peter Helexa.
Vybudovanie moderných stredísk THÚ v Košiciach a Žiline je v súlade so stratégiou Železničnej spoločnosti Slovensko. Táto stratégia kladie dôraz na modernizáciu vlakov, služieb a pracovných podmienok pre zamestnancov spoločnosti, čím prispieva k zvýšeniu kvality a spoľahlivosti služieb poskytovaných cestujúcim. Poslaním národného železničného dopravcu je kontinuálne zvyšovať spokojnosť cestujúcich, atraktivitu cestovania vlakom a naplniť potenciál ekologickej železničnej osobnej dopravy.
Vybudovanie stredísk THÚ v Košiciach a Žiline bude financované zo zdrojov Programu Slovensko 2021 – 2027. Európska komisia vydala pre predmetné projekty rozhodnutie vo veci notifikácie štátnej pomoci, čím schválila projekt ako oprávnený na spolufinancovanie z prostriedkov Európskej únie. Národný dopravca sa bude spolupodieľať na financovaní projektu aj vlastnými zdrojmi.
Potrebu vybudovať stredisko THÚ v Košiciach vo svojom hodnotení potvrdil aj Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP) Ministerstva financií Slovenskej republiky. Železničná spoločnosť Slovensko zohľadní odporúčania ÚHP s cieľom zabezpečenia čo najlepších služieb pre cestujúcich s ohľadom na efektívne využitie verejných finančných prostriedkov.
V súčasnosti má ZSSK tri novovybudované strediská technicko-hygienickej údržby (THÚ) po celom Slovensku. Tieto strediská sú lokalizované v Humennom, Nových Zámkoch a vo Zvolene. V Žiline a v Košiciach sú aktuálne zastarané strediská. Nové strediská v Košiciach a Žiline prinesú výrazné zlepšenia, čo pocítia predovšetkým cestujúci v kvalite poskytovaných služieb. Rýchlejšia a efektívnejšia údržba vozidiel umožní znížiť počet vozidiel udržiavaných v zálohe a zabezpečiť ich efektívnejšie využitie, čo prispeje k zvýšeniu spoľahlivosti a komfortu železničnej dopravy. Cieľom Železničnej spoločnosti je zvyšovať počet prepravených cestujúcich a zároveň byť stabilným a atraktívnym zamestnávateľom poskytujúcim moderné vlaky a služby.
V súčasnosti sú služby THÚ realizované na viacerých pracoviskách uzlových staníc a sú vo veľkej miere obmedzené poveternostnými podmienkami, keďže ide o otvorené priestory alebo priestory priamo na koľajisku železničných staníc. V nových strediskách THÚ sa bude všetko odohrávať na jednom mieste vďaka vybudovaniu novej haly prevádzkového ošetrenia súprav, haly stabilného umývača, koľají pre čistenie toaliet vo vozňoch s uzavretým systémom WC, nových rozvodov inžinierskych sietí a nevyhnutných nových technológií pre danú činnosť technickej a hygienickej údržby železničných koľajových vozidiel. Veľkou výhodou strediska THÚ je čistenie exteriéru aj interiéru vozidiel a ľahká technická údržba v zmysle technických prehliadok a zabezpečenia vlakov pred jazdou aj pri nepriaznivých poveternostných podmienkach.
Od projektu si ZSSK sľubuje zvýšenie kvality vykonávania čistenia, údržby, technických kontrol a menších opráv vlakových súprav za lepších podmienok ako v súčasnosti. Všetky služby moderných stredísk THÚ budú poskytované aj ostatným dopravcom, ktorí využívajú slovenské koľaje. Strediská teda budú mať prínos pre cestujúcich všetkých spoločností vrátane súkromných dopravcov.
ZSSK zabezpečuje osobnú železničnú dopravu na Slovensku. Stopercentným akcionárom ZSSK je Slovenská republika prostredníctvom Ministerstva dopravy SR, ktorá si zmluvne objednáva a platí služby vo verejnom záujme v osobnej železničnej doprave. Prioritnú časť majetku tvoria železničné koľajové vozidlá (rušne, vozne, vlakové súpravy). Spoločnosť vznikla v roku 2005 a je jedným z troch nástupníckych podnikov jednotných železníc (popri Železniciach SR a Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia).
ZSSK realizuje priemerne 1 723 vlakov denne, z toho 8 IC vlakov, 273 ostatných diaľkových vlakov a 1 442 regionálnych a prímestských spojov. Zastavuje v 705 staniciach a zastávkach, jazdí na linkách po 2 840 kilometroch tratí na Slovensku.