ZSSK postaví ďalšie strediská technicko-hygienickej údržby na zlepšenie kvality služieb pre cestujúcich

25. 07. 2024
  • Nové strediská THÚ postaví ZSSK v Košiciach a Žiline z eurofondov
  • Ďalšie strediská zaistia rýchlejšiu a efektívnejšiu údržbu vlakov na Slovensku
  • Čistejšie vlaky zlepšia kvalitu a spokojnosť cestovania
  • Zlepšia pracovné podmienky a zatraktívnia zamestnanie v sektore železničnej dopravy
  • Projekt strediska THÚ v Košiciach ohodnotil aj Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP)

BRATISLAVA – Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) plánuje z eurofondov vybudovať ďalšie strediská technicko-hygienickej údržby (THÚ). V rámci stratégie národného dopravcu na zlepšenie kvality a efektívnosti železničnej dopravy na Slovensku, po mestách Humenné, Nové Zámky a Zvolen, postaví strediská THÚ aj v Košiciach a Žiline.

„Vybudovanie ďalších stredísk technicko-hygienickej údržby umožní rýchlejšie a efektívnejšie čistenie a technologickú starostlivosť o naše vlaky, čo zlepší spoľahlivosť a komfort pre našich cestujúcich. Ide o významnú investíciu s cieľom dosiahnuť vyššiu kvalitu služieb a poskytovať spoľahlivý, rýchly, bezpečný a pohodlný spôsob prepravy na Slovensku. Tieto moderné pracoviska výrazne zvýšia aj úroveň a komfort práce zamestnancov, ktorí tieto činnosti už roky vykonávajú v improvizovaných podmienkach, často pod holým nebom,“ uviedol generálny riaditeľ ZSSK Peter Helexa.

Vybudovanie moderných stredísk THÚ v Košiciach a Žiline je v súlade so stratégiou Železničnej spoločnosti Slovensko. Táto stratégia kladie dôraz na modernizáciu vlakov, služieb a pracovných podmienok pre zamestnancov spoločnosti, čím prispieva k zvýšeniu kvality a spoľahlivosti služieb poskytovaných cestujúcim. Poslaním národného železničného dopravcu je kontinuálne zvyšovať spokojnosť cestujúcich, atraktivitu cestovania vlakom a naplniť potenciál ekologickej železničnej osobnej dopravy.

Vybudovanie stredísk THÚ v Košiciach a Žiline bude financované zo zdrojov Programu Slovensko 2021 – 2027. Európska komisia vydala pre predmetné projekty rozhodnutie vo veci notifikácie štátnej pomoci, čím schválila projekt ako oprávnený na spolufinancovanie z prostriedkov Európskej únie. Národný dopravca sa bude spolupodieľať na financovaní projektu aj vlastnými zdrojmi.

Potrebu vybudovať stredisko THÚ v Košiciach vo svojom hodnotení potvrdil aj Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP) Ministerstva financií Slovenskej republiky. Železničná spoločnosť Slovensko zohľadní odporúčania ÚHP s cieľom zabezpečenia čo najlepších služieb pre cestujúcich s ohľadom na efektívne využitie verejných finančných prostriedkov.

V súčasnosti má ZSSK tri novovybudované strediská technicko-hygienickej údržby (THÚ) po celom Slovensku. Tieto strediská sú lokalizované v Humennom, Nových Zámkoch a vo Zvolene. V Žiline a v Košiciach sú aktuálne zastarané strediská. Nové strediská v Košiciach a Žiline prinesú výrazné zlepšenia, čo pocítia predovšetkým cestujúci v kvalite poskytovaných služieb. Rýchlejšia a efektívnejšia údržba vozidiel umožní znížiť počet vozidiel udržiavaných v zálohe a zabezpečiť ich efektívnejšie využitie, čo prispeje k zvýšeniu spoľahlivosti a komfortu železničnej dopravy. Cieľom Železničnej spoločnosti je zvyšovať počet prepravených cestujúcich a zároveň byť stabilným a atraktívnym zamestnávateľom poskytujúcim moderné vlaky a služby.

V súčasnosti sú služby THÚ realizované na viacerých pracoviskách uzlových staníc a sú vo veľkej miere obmedzené poveternostnými podmienkami, keďže ide o otvorené priestory alebo priestory priamo na koľajisku železničných staníc. V nových strediskách THÚ sa bude všetko odohrávať na jednom mieste vďaka vybudovaniu novej haly prevádzkového ošetrenia súprav, haly stabilného umývača, koľají pre čistenie toaliet vo vozňoch s uzavretým systémom WC, nových rozvodov inžinierskych sietí a nevyhnutných nových technológií pre danú činnosť technickej a hygienickej údržby železničných koľajových vozidiel. Veľkou výhodou strediska THÚ je čistenie exteriéru aj interiéru vozidiel a ľahká technická údržba v zmysle technických prehliadok a zabezpečenia vlakov pred jazdou aj pri nepriaznivých poveternostných podmienkach.

Od projektu si ZSSK sľubuje zvýšenie kvality vykonávania čistenia, údržby, technických kontrol a menších opráv vlakových súprav za lepších podmienok ako v súčasnosti. Všetky služby moderných stredísk THÚ budú poskytované aj ostatným dopravcom, ktorí využívajú slovenské koľaje. Strediská teda budú mať prínos pre cestujúcich všetkých spoločností vrátane súkromných dopravcov.

Nové strediská v Košiciach a Žiline prinesú výrazné zlepšenia, čo pocítia predovšetkým cestujúci v kvalite poskytovaných služieb

Nové strediská v Košiciach a Žiline prinesú výrazné zlepšenia, čo pocítia predovšetkým cestujúci v kvalite poskytovaných služieb

V nových THÚ sa bude všetko odohrávať na jednom mieste vďaka vybudovaniu novej haly prevádzkového ošetrenia súprav, haly stabilného umývača a podobne

V nových THÚ sa bude všetko odohrávať na jednom mieste vďaka vybudovaniu novej haly prevádzkového ošetrenia súprav, haly stabilného umývača a podobne

V súčasnosti má ZSSK tri novovybudované strediská technicko-hygienickej údržby (THÚ) po celom Slovensku

V súčasnosti má ZSSK tri novovybudované strediská technicko-hygienickej údržby (THÚ) po celom Slovensku


ZSSK zabezpečuje osobnú železničnú dopravu na Slovensku. Stopercentným akcionárom ZSSK je Slovenská republika prostredníctvom Ministerstva dopravy SR, ktorá si zmluvne objednáva a platí služby vo verejnom záujme v osobnej železničnej doprave. Prioritnú časť majetku tvoria železničné koľajové vozidlá (rušne, vozne, vlakové súpravy). Spoločnosť vznikla v roku 2005 a je jedným z troch nástupníckych podnikov jednotných železníc (popri Železniciach SR a Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia).

ZSSK realizuje priemerne 1 723 vlakov denne, z toho 8 IC vlakov, 273 ostatných diaľkových vlakov a 1 442 regionálnych a prímestských spojov. Zastavuje v 705 staniciach a zastávkach, jazdí na linkách po 2 840 kilometroch tratí na Slovensku.

Skip to content