- 3 vozidlá typu KISS od výrobcu Stadler už vozia cestujúcich
- Nové vysokokapacitné vlaky začínajú na tratiach Bratislava – Trenčín a Bratislava – Nové Zámky
- Kissy odvezú viac ako 600 ľudí a tam, kde sa to dá, jazdia rýchlosťou až 160 km/h
BRATISLAVA – Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) pokračuje v modernizácii svojej flotily. Dnes 15. februára 2024 o 10:30 na železničnej stanici v Nových Zámkoch vypravila za účasti zástupcov Ministerstva dopravy SR, vedení spoločností Stadler a ZSSK a, samozrejme, cestujúcich prvú zo štyroch nových dvojposchodových jednotiek typu KISS do „ostrej“ prevádzky. Aj ďalšie dve nové moderné jednotky KISS odviezli dnes svojich prvých cestujúcich. Všetky tri jazdia na vysoko-frekventovaných tratiach západného Slovenska, z Bratislavy do Trenčína a do Nových Zámkov.
Štátna tajomníčka Ministerstva dopravy SR Denisa Žiláková: „Dnešný deň je významným míľnikom pre slovenskú železničnú dopravu. Prvýkrát nasadzujeme ucelené jednotky s takouto veľkou kapacitou. Podarilo sa nám na ne zabezpečiť ešte zdroje zo starých eurofondov. Samozrejme, je to aj záväzok do budúcnosti. Chceme modernizovať a zefektívniť celú slovenskú železničnú infraštruktúru, aby sa stala atraktívnou a komfortnou alternatívou k individuálnej automobilovej doprave. Verím, že vďaka úsiliu celého rezortu dopravy a vďaka fondom Európskej únie sa nám podarí posunúť sa k modernej a spoľahlivej železničnej doprave hodnej 21. storočia.“
Obchodný riaditeľ Stadler Martin Halmo: „Nové dvojposchodové elektrické jednotky KISS predstavujú inovatívnu silu Stadler a sú výsledkom úspešnej spolupráce so ZSSK. Rodina jednotiek Stadler KISS sa dnes ďalej rozrastá a Slovensko sa tak stáva už 15tou krajinou, kde sú tieto úspešné jednotky prevádzkované. Radi by sme poďakovali nášmu zákazníkovi ZSSK za prejavenú dôveru a budeme sa aj naďalej veľmi radi podieľať na rozvoji tohto partnerstva, vo všetkých oblastiach, a to aj prípadných ďalších dodávok koľajových vozidiel, náhradných dielov alebo servisu. Ďakujem všetkým zúčastneným za skvelú spoluprácu na tomto projekte, čo umožnilo dodať vozidlá v rekordnom čase do ostrej prevádzky.”
Generálny riaditeľ ZSSK Peter Helexa: „Príchod jednotiek KISS na trate západného Slovenska dokazuje našu neustálu snahu modernizovať vozidlový park ZSSK a zlepšovať tak služby pre cestujúcich. Moderné vozidlá prinesú našim cestujúcim vysoký komfort a pohodlie a zároveň zvýšia podiel prevádzkyschopných vozidiel na dôležitých dopravných koridoroch. Pomôžu tak k zvýšeniu spoľahlivosti vlakovej dopravy. Tieto moderné súpravy môžu jazdiť rýchlosťou až 160 km/h a ponúkajú viac ako 600 miest na sedenie.”
Jednotky typu KISS sú určené pre regionálnu dopravu z projektu Operačný program Integrovaná infraštruktúra (OPII).
Základná charakteristika nových jednotiek typu KISS E.MU6:
- jednotky majú poschodové prevedenie,
- z celkovo 611 miest na sedenie je 30 miest v 1. a 552 miest v 2. triede a 29 sklopných sedadiel,
- disponujú moderným informačným systémom:
- akustický systém (vonkajší/vnútorný)
- vizuálny systém (čelné, bočné a interiérové LCD panely)
- Wi-Fi
- kamerový systém
- systém počítania cestujúcich,
- sú prispôsobené pre prepravu imobilných cestujúcich, teda pre osoby so zdravotným postihnutím a osoby so zníženou pohyblivosťou, zohľadnením technických špecifikácií interoperability (ďalej TSI PRM) – nástup do EJ, miesto pre doprovod, WC bunka – a taktiež disponujú prebaľovacím pultom pre kojencov. Všetky WC bunky (1x TSI PRM + 3x štandardné) sú s uzatvoreným vákuovým systémom a sú vybavené protimrazovou ochranou,
- sú prispôsobené pre bezbariérový nástup z nástupišťa vo výške 550 mm nad temenom koľajnice, dvojica výsuvných schodíkov je vo všetkých nástupných dverách určená pre pohodlný nástup z nižšie položených nástupíšť od 250 mm nad temenom koľajnice,
- nástupný priestor pre cestujúcich s obmedzenou pohyblivosťou na invalidnom vozíku je vybavený manuálnou skladacou rampou, ktorá je použiteľná pri nástupištiach vo výške 220 mm až po 550 mm nad temenom koľajnice,
- sú klimatizované s priestorovým chladením/ohrevom (ohrev aj podlahový),
- umožňujú prepravu minimálne 15 ks bicyklov (kombinácia držiakov a napínacích pásov),
- možnosť viacčlenného riadenia minimálne dvoch EJ.
4 ks elektrických jednotiek pre regionálnu dopravu
(Modernizácia vozového parku ŽKV v rámci OPII – 7. časť)
- celkový objem: 76 950 000 eur
- oblasť nasadenia: Bratislava – Trenčín, Bratislava – Nové Zámky
- podpis zmluvy a dodatku č. 1: 16. decembra 2021 a dodatku č. 2: 8. novembra 2023
- ukončenie projektu: december 2023 (dodané sú 3 ks, posledný ks bude dodaný najneskôr do novembra 2024 z dôvodu nehodovej udalosti na skúšobnom okruhu VÚŽ)
ZSSK zabezpečuje osobnú železničnú dopravu na Slovensku. Stopercentným akcionárom ZSSK je Slovenská republika prostredníctvom Ministerstva dopravy SR, ktorá si zmluvne objednáva a platí služby vo verejnom záujme v osobnej železničnej doprave. Prioritnú časť majetku tvoria železničné koľajové vozidlá (rušne, vozne, vlakové súpravy). Spoločnosť vznikla v roku 2005 a je jedným z troch nástupníckych podnikov jednotných železníc (popri Železniciach SR a Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia).
ZSSK realizuje priemerne 1 723 vlakov denne, z toho 8 IC vlakov, 273 ostatných diaľkových vlakov a 1 442 regionálnych a prímestských spojov. Zastavuje v 705 staniciach a zastávkach, jazdí na linkách po 2 840 kilometroch tratí na Slovensku.