• O 12 menách zmodernizovaných električiek rozhodla verejnosť na sociálnych sieťach
• Nový polep zjednocuje vizuál všetkých tatranských elektrozubačiek a zmodernizovaných električiek
BRATISLAVA – Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) verejnosti predstavuje ďalšie zmodernizované elektrické jednotky, ktoré postupne nasadzuje na trate Tatranských elektrických železníc (TEŽ). Okrem vyššieho komfortu cesty vo vynovenom interiéri cestujúcich poteší aj pohľad na dizajnový polep týchto jednotiek, ktorý prezentuje niektoré tatranské štíty.
Elektrické jednotky TEŽ prešli celkovou modernizáciou, ktorá zvyšuje bezpečnosť a komfort cestovania. Vozidlá teraz disponujú klimatizáciou, novými sedadlami, wi-fi pripojením, USB a 230-voltovými zásuvkami. Boli do nich tiež integrované nové informačné systémy s LCD displejmi, systém na počítanie cestujúcich, nové označovače cestovných lístkov a ďalšie vylepšenia.
Vozidlá vo Vysokých Tatrách získali jednotný vizuál, nadväzujúci na dizajn hybridných jednotiek, známych ako elektrozubačky, ktoré v Tatrách premávajú od roku 2021. Tento dizajn bol pôvodne vytvorený na základe verejnej súťaže, kde široká verejnosť prostredníctvom hlasovania vyberala z piatich najlepších finálových návrhov. Názvy zmodernizovaných jednotiek boli tiež vybrané verejnosťou prostredníctvom súťaže na Facebookovej stránke ZSSK, kde ľudia hlasovali v niekoľkých kolách súťaže.
Účastníci hlasovania vybrali celkom 12 názvov:
• Veľké Solisko,
• Široká veža,
• Gerlachovský štít,
• Svišťový štít,
• Lomnický štít,
• Kôprovský štít,
• Ľadový štít,
• Rysy,
• Kežmarský štít,
• Ostrva,
• Veterný štít,
• Slavkovský štít
• Kriváň,
• Končistá,
• Ostrá.
Posledné tri mená (Kriváň, Končistá, Ostrá) vybrala priamo ZSSK po konzultácii s Slovenským horolezeckým spolkom JAMES.
Dizajn polepu odkazuje na miestnu horolezeckú tradíciu, aj vďaka ktorej sa Tatry dostali medzi špičkové destinácie slovenského cestovného ruchu. Grafické spracovanie využíva stredovú časť vozidla na znázornenie vrcholu a výstupovej cesty naň. Názov vrcholu spolu s nadmorskou výškou vypĺňa priestor pod oknami.
„Sme veľmi radi, že Slovenský horolezecký spolok JAMES mohol svojou konzultačnou činnosťou prispieť k tvorbe dizajnu nových elektrických jednotiek. My sami venujeme zlepšeniu stavu vysokohorského prostredia i podhoria veľkú pozornosť, napríklad pri ekologiizácii našich vysokohorských chát. Snaha Železničnej spoločnosti Slovensko o modernizáciu Tatranských elektrických železníc v podobnom duchu je nám veľmi sympatická. A myšlienka prepojenia názvov jednotlivých jednotiek so známymi vrcholmi Vysokých Tatier a ich vydareným zobrazením obzvlášť,“ hovorí Anton Pacek, predseda Slovenského horolezeckého spolku JAMES.
Celková modernizácia tatranských elektrických vozidiel 425.95 zahŕňa aj výmenu pôvodného riadiaceho systému (mozog vlaku) a celej trakčnej časti (srdce vlaku) vozidiel.
Viac o projekte:
15 ks modernizovaných elektrických jednotiek 425 → projekt EÚ
• celkový objem: 31,495 milióna eur
• oblasť nasadenia: Vysoké Tatry
• podpis ZoD: 28. 9. 2021, účinná od 5. 10. 2021
• predpokladané ukončenie realizácie projektu: 31. december 2023
• do prevádzky budú nasadzované hneď ako to bude možné
ZSSK zabezpečuje osobnú železničnú dopravu na Slovensku. Stopercentným akcionárom ZSSK je Slovenská republika prostredníctvom Ministerstva dopravy SR, ktorá si zmluvne objednáva a platí služby vo verejnom záujme v osobnej železničnej doprave. Prioritnú časť majetku tvoria železničné koľajové vozidlá (rušne, vozne, vlakové súpravy). Spoločnosť vznikla v roku 2005 a je jedným z troch nástupníckych podnikov jednotných železníc (popri Železniciach SR a Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia).
ZSSK realizuje priemerne 1 723 vlakov denne, z toho 8 IC vlakov, 273 ostatných diaľkových vlakov a 1 442 regionálnych a prímestských spojov. Zastavuje v 705 staniciach a zastávkach, jazdí na linkách po 2 840 kilometroch tratí na Slovensku.