Cestovanie bez čakania: Online predaj lístkov stúpol

21. 03. 2025

BRATISLAVA – Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) zaznamenala už počas prvých dní po zavedení poplatku za servis, ktorý vstúpil do platnosti v sobotu 15. marca, jasný posun v správaní cestujúcich – vzrástol predaj lístkov cez digitálne kanály. Cestovanie vlakom sa tak pre mnohých stáva ešte rýchlejším, a to bez čakania v radoch pri pokladniciach. Predaj online – cez e-shop ZSSK a aplikáciu IDeme vlakom – je možný kdekoľvek a kedykoľvek, či už z pohodlia domova v predstihu alebo na stanici pred príchodom vlaku.

ZSSK vníma tento rastúci trend ako potvrdenie správneho smerovania v oblasti digitalizácie svojich služieb. Prvé štatistiky za úvodný víkend po zavedení poplatku ukazujú jasný trend: cestujúci stále viac uprednostňujú nákup lístkov digitálnou formou:

  • v sobotu 15. marca (oproti sobote pred zavedením poplatku) stúpol počet predaných lístkov cez e-shop o 21 % a cez mobilnú aplikáciu IDeme vlakom o 14 %. Naopak, počet predaných lístkov cez pokladnice klesol o 34 % a vo vlaku u vlakvedúcich o 70 %,
  • v nedeľu 16. marca (oproti nedeli pred zavedením poplatku) vzrástol počet predaných lístkov cez e-shop o 24 % a cez mobilnú aplikáciu o 21 %. Naopak, počet predaných lístkov cez pokladnice klesol o 23 % a u vlakvedúcich o 62 %,

„Prvé dni po zavedení poplatku ukazujú, že cestujúci sa postupne presúvajú k pohodlnejším digitálnym formám nákupu. Rastúci podiel predaja cez e-shop a mobilnú aplikáciu nás utvrdzuje v tom, že digitalizácia je správny smer. Cestujúci oceňujú možnosť kúpiť si lístok jednoducho, rýchlo a bez čakania v rade,“ hovorí Peter Helexa, generálny riaditeľ ZSSK.

Výnimky a tipy nákupu lístka na vlak bez poplatku

Poplatok za servis je súčasťou modernizácie systému predaja lístkov a motivuje cestujúcich k nákupu vopred – prostredníctvom digitálnych kanálov. ZSSK zároveň pripomína niekoľko výnimiek, kto neplatí poplatok za servis, a ponúka niekoľko tipov ako ušetriť:

  • Lístok je možné kúpiť kedykoľvek online cez mobilnú aplikáciu ZSSK IDeme vlakom alebo cez e-shop ZSSK bez potreby sťahovania aplikácie IDeme vlakom.
  • Mesačné alebo týždenné lístky zakúpené vopred umožňujú vyhnúť sa opakovanému plateniu poplatku. Pri kúpe traťového lístka online sa poplatku za servis vyhnete úplne. Príklady ciest:
  • spiatočný týždenný lístok pre dospelého z Bratislavy do Trnavy do 2. triedy stojí 13,50 €, do 1. triedy 36 €,
  • spiatočný mesačný lístok pre dospelého z Bratislavy do Trnavy do 2. triedy stojí 54 €, do 1. triedy 123,90 €.
  • Cestujúci bez smartfónu môžu využiť SMS lístok:
  • na číslo 2255 za 60 minút 2,5 eur (osobné vlaky),
  • na číslo 2233 za 120 minút 2 eurá (vlaky v Tatrách).
  • Pre tých, ktorí nemajú internetové bankovníctvo, je možné si kredit na nákup lístkov nabiť hotovosťou do zákazníckeho konta ZSSK v pokladnici.
  • Bez poplatku si môžu lístok kúpiť v pokladnici alebo vo vlaku:
  • seniori od 62 rokov so 100 % zľavou z cestovného,
  • seniori od 70 rokov,
  • držitelia preukazu ŤZP-S, ktorí pre nákup lístka na vlak potrebujú asistenciu.

ZSSK ponúka tipy aj pre študentov využívajúcich cestovanie vlakom na pravidelnú cestu z domu do školy a späť:

  • Deti do 6 rokov cestujú bezplatne a nemusia mať lístok. Ak chce rodič zabezpečiť miesto na sedenie, miestenku je možné zakúpiť bez poplatku.
  • Výnimku z poplatku majú aj žiaci základných škôl a prvých štyroch ročníkov 8-ročných gymnázií, ktorí majú preukaz na 100 % zľavu. Ten im zároveň slúži ako ročný sieťový lístok na pravidelnú cestu medzi bydliskom a školou pri preprave osobnými (Os) vlakmi, regionálnymi expresmi (REX) a zrýchlenými (Zr) vlakmi.
  • Stredoškoláci a ďalší žiaci/študenti so 100 % zľavou si môžu jednorazové, týždenné či mesačné lístky zakúpiť online bez poplatku za servis. Ak cestujú diaľkovými vlakmi, môžu si zakúpiť lístok online rovnako bez poplatku.

V rámci digitalizácie pripravujeme elektronické zľavové preukazy pre študentov, seniorov a ďalšie kategórie cestujúcich, ktoré ešte viac zjednodušia nákup a odbavenie.

Nákup lístka vo vlaku – na toto si dajte pozor:

ZSSK upozorňuje, že v prípade nákupu lístka vo vlaku, je každý cestujúci povinný po nástupe vyhľadať vlakvedúceho a oznámiť mu úmysel zakúpiť si lístok. V opačnom prípade bude považovaný za cestujúceho bez platného dokladu a bude mu účtované plné cestovné a sankcia podľa Prepravného poriadku ZSSK. Výnimku z aktívneho vyhľadania vlakvedúceho majú:

  • deti od 6 do 16 rokov bez sprievodu osoby staršej ako 16 rokov,
  • občania od 70 rokov,
  • držitelia preukazu ŤZP a ŤZP-S,
  • cestujúci s kočíkom s dieťaťom,
  • cestujúci s bicyklom,
  • pri nákupe lístka pre psa.

Odborní asistenti na staniciach

ZSSK aktívne pomáhala cestujúcim prejsť na digitálne riešenia. V desiatich vybraných staniciach odborné asistentky a asistenti radili cestujúcim, ako si stiahnu aplikáciu IDeme vlakom a kúpia lístok online.

„Chceme, aby digitalizácia bola pre všetkých cestujúcich prínosom. Naši asistenti denne pomohli desiatkam ľudí so stiahnutím aplikácie a vysvetľovaním jej výhod. Práve osobná podpora je kľúčom k tomu, aby sa digitalizácia nestala prekážkou, ale naopak, riešením. V sobotu 15. marca sme zaznamenali rekordný počet stiahnutí mobilnej aplikácie IDeme vlakom v počte viac ako 6-tisíc,“ dopĺňa Peter Helexa.

Spoločne za kultúrne cestovanie

ZSSK ďakuje cestujúcim za ohľaduplnosť voči pracovníkom v pokladniciach aj vlakovému personálu. Zamestnanci dopravcu robia maximum pre to, aby každému poskytli potrebnú asistenciu. Vzájomná slušnosť je základom príjemného cestovania pre nás všetkých.


ZSSK zabezpečuje osobnú železničnú dopravu na Slovensku. Stopercentným akcionárom ZSSK je Slovenská republika prostredníctvom Ministerstva dopravy SR, ktorá si zmluvne objednáva a platí služby vo verejnom záujme v osobnej železničnej doprave. Prioritnú časť majetku tvoria železničné koľajové vozidlá (rušne, vozne, vlakové súpravy). Spoločnosť vznikla v roku 2005 a je jedným z troch nástupníckych podnikov jednotných železníc (popri Železniciach SR a Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia).

ZSSK realizuje priemerne denne 1 818 vlakov, z toho v diaľkovej doprave 428 vlakov a v prímestskej a regionálnej doprave 1 390 vlakov. Zastavuje v 705 staniciach a zastávkach, jazdí na linkách po 2 872 kilometroch tratí na Slovensku.

Skip to content