Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) kladie dôraz na digitalizáciu svojich služieb, aby, ušetrila náklady, prispela k ekológii a získala dodatočné výnosy na zlepšovanie služieb pre cestujúcich.
Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) kladie dôraz na digitalizáciu svojich služieb, aby, ušetrila náklady, prispela k ekológii a získala dodatočné výnosy na zlepšovanie služieb pre cestujúcich.
Železničná spoločnosť zavádza od 15. marca 2025 pri nákupe na predajných miestach a vo vlaku poplatok za servis, ktorý pokrýva vyššie náklady na výdaj cestovných lístkov. Výška poplatku za servis:
Vyhľadáva aktuálne spojenia a umožňuje najvýhodnejší nákup lístka. Informuje o aktuálnych výlukách, avizuje predpokladanú obsadenosť vlaku a informuje o aktuálnom radení vozňov. Taktiež umožňuje rýchle vrátenie lístka online.
Stiahnúť aplikáciuVyhľadáva aktuálne spojenia a umožňuje najvýhodnejší nákup lístka. Predstavuje bez-papierové riešenie a funguje z každého elektronického zariadenia. Je to tiež rýchla možnosť nákupu bez potreby registrácie. Ak však chcete využívať výhody zákazníckeho konta ZSSK, odporúčame jeho registráciu.
Kúpiť lístokTáto možnosť platí pre osobné vlaky a vlaky TEŽ. Umožňuje rýchly nákup lístka ak nie je dostupný internet či iná možnosť.
Viac o SMSAby pokryla vyššie náklady na predaj papierových lístkov a podporila kúpu lístkov cez internet, ktorá je lacnejšia a ekologickejšia. Výdaj papierového lístka v pokladnici stojí ZSSK viac ako euro (1 €), zatiaľ čo digitálny predaj je 5x lacnejší (menej ako 30 centov). Výdaj vo vlaku je ešte drahší ako na pokladnici.
Od 15. marca 2025.
Všetkých cestujúcich, ktorí si kupujú lístok v pokladnici alebo vo vlaku, s výnimkou niektorých skupín (viď nižšie).
Nie, cestujúci zaplatí len cenu miestenky.
Názov vystihuje, že ide o úhradu za služby spojené s vydaním lístka v pokladnici alebo vo vlaku. Poplatok zahŕňa náklady na spracovanie a vydanie lístka, tlač, správu predajných systémov, technickú podporu a náklady na zamestnanca, ktorý lístok vydáva.
Poplatok za servis pokrýva náklady na vydanie lístka, vrátane práce pokladníka a vlakvedúceho, tlače lístka a údržby predajných systémov. Je to poplatok za osobný servis, ktorý nie je potrebný pri kúpe lístka online. Tento poplatok pomáha ZSSK znižovať rozdiel medzi nákladmi na tradičný predaj lístkov a digitálnymi riešeniami, ktoré sú lacnejšie a ekologickejšie.
Pri skupinových CL100 sa poplatok nebude uplatňovať, kým nebude dostupný online predaj týchto skupinových lístkov. Pri ponuke SKUPINA (platený skupinový lístok) sa poplatok bude účtovať. Po zavedení online predaja sa poplatok (pre CL100) bude účtovať rovnako a za každú osobu ako pri bežných skupinových lístkoch.
Áno, ale iba pri hlásenej ceste a s poplatkom za servis 3 €. Cestujúci je povinný ihneď po nástupe vyhľadať vlakvedúceho a nahlásiť nákup lístka. Ak tak neurobí a vlakvedúci ho pri kontrole zastihne bez platného lístka, bude sa to považovať za cestovanie bez cestovného dokladu, cestujúci zaplatí plné cestovné a uplatní sa sankcia podľa prepravného poriadku. Od 15. marca 2025 už nebude rozlišovanie medzi obsadenou a neobsadenou stanicou – poplatok za servis 3 € sa bude uplatňovať pri nákupe lístka vo vlaku vo všetkých prípadoch. Výnimky z poplatku platia pre cestujúcich nad 70 rokov, držiteľov preukazu ŤZP-S a cestujúcich od 62 rokov pri vyzdvihnutí lístka na 100 % zľavu z cestovného. Cieľom poplatku je zjednodušiť predaj a kontrolu vo vlaku a motivovať cestujúcich k nákupu lístkov vopred.
V princípe áno, v zahraničí je bežné, že lístky kúpené v pokladnici sú drahšie ako online. Napríklad v Rakúsku je poplatok za servis zahrnutý v cene lístka a cena v pokladnici je vyššia. V Holandsku a Španielsku sa pri kúpe v pokladnici účtuje manipulačný poplatok. České dráhy ho pri vnútroštátnych lístkoch v pokladnici nemajú, ale vo vlaku platí prirážka, ak bola v nástupnej stanici otvorená pokladnica. Poľské železnice tiež vo vlaku účtujú poplatok, ak si cestujúci mohol kúpiť lístok v pokladnici. Väčšina železníc podporuje digitálny predaj a zavádza poplatky za osobný nákup alebo zvýhodňuje ceny pre predaji cez web alebo mobilnú aplikáciu, aby motivovala cestujúcich k využívaniu online kanálov. To, že sú online ceny najvýhodnejšie je tak isto bežné v iných odvetviach a stretávame sa s tým na Slovensku neustále. Servisné poplatky, a to aj výrazne vyššie ako zavádza ZSSK, bežne účtujú napríklad aj banky.