ZSSK skúša moderný rušeň VECTRON. Vďaka väčšiemu výkonu by mohli skrátiť jazdné časy

27. 03. 2017
  • ZSSK testuje moderný rušeň Vectron na trase Bratislava – Žilina – Košice.

  • Bezodplatný prenájom je dohodnutý na tri mesiace výmenou za iné vozidlo.

BRATISLAVA – Železničná spoločnosť Slovensko hľadá spôsoby, ako urobiť prevádzku vlakov rýchlejšou a spoľahlivejšou. Na skúšobné overenie si preto bezodplatne prenajala moderný rušeň radu 193 Vectron vyrobený spoločnosťou Siemens Mobility. „Priemerný vek rušňov v ZSSK napriek viacerým modernizačným projektom stále presahuje 20 rokov. Výzvou je predovšetkým diaľková doprava, kde nemôžeme využiť moderné vozidlá získané pomocou  fondov Európskej únie,“ hovorí predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK Filip Hlubocký. Vlaky InterCity, na ktorých sa Vectron ukázal, jazdia ako jediné spomedzi vlakov ZSSK na zmodernizovaných častiach trate medzi Bratislavou a Púchovom rýchlosťou 160 km/h. Na čele týchto vlakov obvykle stoja modernizované rušne radu 350 známe aj pod prezývkou Gorila, ktoré sa pôvodne začali vyrábať ešte v 70. rokoch minulého storočia. „Máme záujem si v praxi overiť zrýchlenie a ďalšie jazdné vlastnosti tohto rušňa nielen na zmodernizovaných úsekoch s rýchlosťou 160 kilometrov za hodinu, ale napríklad aj na náročnejšom úseku v okolí Štrby s veľkým sklonom,“ pokračuje F. Hlubocký. Okrem vlakov InterCity budú Vectrony testované aj v rýchlikoch na trase Bratislava – Žilina – Košice. Tie jazdia nižšou maximálnou rýchlosťou (120 km/h), vezú však viac vozňov než vlaky InterCity. Vyšší výkon a lepšie zrýchlenie Vectronu by mohlo umožniť lepšie využívať viaceré úseky tratí, keď vďaka jeho „sile“ súprava dosiahne maximálnu rýchlosť oveľa skôr. Vyšší výkon zlepšuje aj brzdné vlastnosti, brzdiť teda môže vlak začať neskôr. Výkon Vectronu dosahuje 6400 kW, pôvodné rušne typu 350 majú výkon 4000 kW. Prenájom jedného Vectrona ZSSK dohodla s firmou Ostravská dopravní společnost – Cargo. ZSSK českej firme priamo neplatila, ale na výmenu poskytla jeden svoj rušeň radu 363. Prenájom je zatiaľ dohodnutý na tri mesiace. „Stretávame sa aj s inými spoločnosťami, na programe máme tento týždeň napríklad rokovanie s ďalším popredným výrobcom moderných rušňov, ktorý nám ponúka na testovanie svoje vozidlá,“ konštatuje F. Hlubocký. ZSSK sa chce na základe prebiehajúcich a pripravovaných testov v nasledujúcich šiestich mesiacoch rozhodnúť, akým spôsobom bude modernizovať svoje rušne v diaľkovej doprave. „Modernizácia rušňov je v súlade s dlhodobou stratégiou ZSSK, ktorá smeruje k skráteniu prepravných časov v osobnej vlakovej doprave. Parameter „čas prepravy“ je totiž absolútne kľúčový pre zvýšenie počtu platiacich cestujúcich, ktorí dnes využívajú iné spôsoby dopravy,“ hovorí podpredseda predstavenstva ZSSK zodpovedný za ekonomiku Patrik Horný. „Okrem rekonštrukcie tratí, ktoré je mimo dosah ZSSK, je lepšie zrýchlenie a brzdenie našich vlakov jediným spôsobom ako to dosiahnuť,“ uzatvára Horný.

Cestujúci i fanúšikovia železnice môžu Vectron vidieť v týchto dňoch vo vlakoch IC 523 a 524, ktoré odchádzajú z Bratislavy do Košíc o 11:33 a naspäť z Košíc do hlavného mesta o 17:16.
Autor FOTO: Filip Chalupa

Hovorca a riaditeľ odboru komunikácie Železničnej spoločnosti Slovensko, a. s.
Tomáš Kováč
, tel: 02/2029 7015, Rožňavská 1, 832 72 Bratislava 3
e-mail: hovorca@slovakrail.sk; kovac.tomas@slovakrail.sk * * * *
O Železničnej spoločnosti Slovensko:
Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK) zabezpečuje osobnú železničnú dopravu na Slovensku. Stopercentným akcionárom ZSSK je Slovenská republika prostredníctvom Ministerstva dopravy a výstavby SR, ktorá si zmluvne objednáva a platí služby vo verejnom záujme v osobnej železničnej doprave. Prioritnú časť majetku tvoria železničné koľajové vozidlá (rušne, vozne, vlakové súpravy). Spoločnosť vznikla v roku 2005 a je jedným z troch nástupníckych podnikov jednotných železníc (popri Železniciach SR a Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia). 
ZSSK od polovice decembra 2016 realizuje priemerne 1445 vlakov denne. Z toho 203 diaľkových vlakov, 1242 regionálnych a prímestských spojov, zastavuje na 690 staniciach a zastávkach, jazdí na linkách po 2800 kilometroch tratí na Slovensku.

Skip to content