• Nové súpravy budú nasadené na tratiach Bratislava – Trenčín a Bratislava – Nové Zámky
• Šesťvozňové poschodové jednotky s kapacitou 611 miest na sedenie budú dlhé 160 metrov a jazdiť rýchlosťou 160 km/h
BRATISLAVA – Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) obohatila vozidlový park o nové vozidlá. V stredu 20. decembra spoločnosť prebrala tri zo štyroch poschodových jednotiek typu KISS pre regionálnu dopravu z projektu Operačný program Integrovaná infraštruktúra (OPII). Štvrtý kus bude kvôli nehodovej udalosti na skúšobnom okruhu VÚŽ dodaný v priebehu roka 2024.
V prvej polovici roku 2024 by mali začať premávať vlaky na tratiach Bratislava – Trenčín a Bratislava – Nové Zámky, ako to umožnia splnené administratívne povinnosti. Tieto jednotky dosahujú rýchlosť až 160 km/h a ponúkajú celkovo 611 miest na sedenie. Z toho 30 miest je v 1. triede a 552 miest v 2. triede.
Základná charakteristika nových jednotiek typu KISS E.MU6:
• jednotky majú poschodové prevedenie,
• disponujú moderným informačným systémom:
– akustický systém (vonkajší/vnútorný)
– vizuálny systém (čelné, bočné a interiérové panely)
– Wi-Fi
– kamerový systém
– systém počítania cestujúcich,
• sú prispôsobené pre prepravu imobilných cestujúcich, teda pre osoby so zdravotným postihnutím a osoby so zníženou pohyblivosťou, zohľadnením technických špecifikácií interoperability (ďalej TSI PRM) – nástup do EJ, miesto pre doprovod, WC bunka – a taktiež disponujú prebaľovacím pultom pre kojencov. Všetky WC bunky (1x TSI PRM + 3x štandardné) sú s uzatvoreným vákuovým systémom a sú vybavené protimrazovou ochranou,
• sú prispôsobené pre bezbariérový nástup z nástupišťa vo výške 550 mm nad temenom koľajnice, dvojica výsuvných schodíkov je vo všetkých nástupných dverách určená pre pohodlný nástup z nižšie položených nástupíšť od 250 mm nad temenom koľajnice,
• nástupný priestor pre cestujúcich s obmedzenou pohyblivosťou na invalidnom vozíku je vybavený manuálnou skladacou rampou, ktorá je použiteľná pri nástupištiach vo výške 220 mm až po 550 mm nad temenom koľajnice,
• sú klimatizované s priestorovým chladením/ohrevom (ohrev aj podlahový),
• umožňujú prepravu minimálne 15 ks bicyklov (kombinácia držiakov a napínacích pásov),
• možnosť viacčlenného riadenia minimálne dvoch EJ.
4 ks elektrických jednotiek pre regionálnu dopravu (Modernizácia vozového parku ŽKV v rámci OPII – 7. časť)
• celkový objem: 76 950 000 eur
• oblasť nasadenia: Nové Zámky, Bratislava, Žilina (Bratislava – Žilina, Bratislava – Nové Zámky, Bratislava – Kúty, Kúty – Břeclav, Trnava – Galanta, dočasne Palárikovo – Zvolen – Banská Bystrica)
• podpis zmluvy a dodatku č. 1: 16. decembra 2021 a dodatku č. 2: 8. novembra 2023
• skutočné ukončenie projektu: december 2023 (dodané budú 3 ks a posledný ks bude dodaný najneskôr do novembra 2024 z dôvodu nehodovej udalosti)
• do prevádzky budú nasadzované postupne hneď ako to bude možné
ZSSK zabezpečuje osobnú železničnú dopravu na Slovensku. Stopercentným akcionárom ZSSK je Slovenská republika prostredníctvom Ministerstva dopravy SR, ktorá si zmluvne objednáva a platí služby vo verejnom záujme v osobnej železničnej doprave. Prioritnú časť majetku tvoria železničné koľajové vozidlá (rušne, vozne, vlakové súpravy). Spoločnosť vznikla v roku 2005 a je jedným z troch nástupníckych podnikov jednotných železníc (popri Železniciach SR a Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia).
ZSSK realizuje priemerne 1 723 vlakov denne, z toho 8 IC vlakov, 273 ostatných diaľkových vlakov a 1 442 regionálnych a prímestských spojov. Zastavuje v 705 staniciach a zastávkach, jazdí na linkách po 2 840 kilometroch tratí na Slovensku.