ZSSK prebrala nové poschodové jednotky typu KISS pre frekventované trate západného Slovenska

20. 12. 2023

Nové súpravy budú nasadené na tratiach Bratislava – Trenčín a Bratislava – Nové Zámky
• Šesťvozňové poschodové jednotky s kapacitou 611 miest na sedenie budú dlhé 160 metrov a jazdiť rýchlosťou 160 km/h

BRATISLAVA – Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) obohatila vozidlový park o nové vozidlá. V stredu 20. decembra spoločnosť prebrala tri zo štyroch poschodových jednotiek typu KISS pre regionálnu dopravu z projektu Operačný program Integrovaná infraštruktúra (OPII). Štvrtý kus bude kvôli nehodovej udalosti na skúšobnom okruhu VÚŽ dodaný v priebehu roka 2024.

V prvej polovici roku 2024 by mali začať premávať vlaky na tratiach Bratislava – Trenčín a Bratislava – Nové Zámky, ako to umožnia splnené administratívne povinnosti. Tieto jednotky dosahujú rýchlosť až 160 km/h a ponúkajú celkovo 611 miest na sedenie. Z toho 30 miest je v 1. triede a 552 miest v 2. triede.

Základná charakteristika nových jednotiek typu KISS E.MU6:
jednotky majú poschodové prevedenie,
disponujú moderným informačným systémom:
– akustický systém (vonkajší/vnútorný)
– vizuálny systém (čelné, bočné a interiérové panely)
– Wi-Fi
– kamerový systém
– systém počítania cestujúcich,
sú prispôsobené pre prepravu imobilných cestujúcich, teda pre osoby so zdravotným postihnutím a osoby so zníženou pohyblivosťou, zohľadnením technických špecifikácií interoperability (ďalej TSI PRM) – nástup do EJ, miesto pre doprovod, WC bunka – a taktiež disponujú prebaľovacím pultom pre kojencov. Všetky WC bunky (1x TSI PRM + 3x štandardné) sú s uzatvoreným vákuovým systémom a sú vybavené protimrazovou ochranou,
sú prispôsobené pre bezbariérový nástup z nástupišťa vo výške 550 mm nad temenom koľajnice, dvojica výsuvných schodíkov je vo všetkých nástupných dverách určená pre pohodlný nástup z nižšie položených nástupíšť od 250 mm nad temenom koľajnice,
nástupný priestor pre cestujúcich s obmedzenou pohyblivosťou na invalidnom vozíku je vybavený manuálnou skladacou rampou, ktorá je použiteľná pri nástupištiach vo výške 220 mm až po 550 mm nad temenom koľajnice,
sú klimatizované s priestorovým chladením/ohrevom (ohrev aj podlahový),
umožňujú prepravu minimálne 15 ks bicyklov (kombinácia držiakov a napínacích pásov),
možnosť viacčlenného riadenia minimálne dvoch EJ.

4 ks elektrických jednotiek pre regionálnu dopravu (Modernizácia vozového parku ŽKV v rámci OPII – 7. časť)
celkový objem: 76 950 000 eur
oblasť nasadenia: Nové Zámky, Bratislava, Žilina (Bratislava – Žilina, Bratislava – Nové Zámky, Bratislava – Kúty, Kúty – Břeclav, Trnava – Galanta, dočasne Palárikovo – Zvolen – Banská Bystrica)
podpis zmluvy a dodatku č. 1: 16. decembra 2021 a dodatku č. 2: 8. novembra 2023
skutočné ukončenie projektu: december 2023 (dodané budú 3 ks a posledný ks bude dodaný najneskôr do novembra 2024 z dôvodu nehodovej udalosti)
do prevádzky budú nasadzované postupne hneď ako to bude možné


ZSSK zabezpečuje osobnú železničnú dopravu na Slovensku. Stopercentným akcionárom ZSSK je Slovenská republika prostredníctvom Ministerstva dopravy SR, ktorá si zmluvne objednáva a platí služby vo verejnom záujme v osobnej železničnej doprave. Prioritnú časť majetku tvoria železničné koľajové vozidlá (rušne, vozne, vlakové súpravy). Spoločnosť vznikla v roku 2005 a je jedným z troch nástupníckych podnikov jednotných železníc (popri Železniciach SR a Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia).

ZSSK realizuje priemerne 1 723 vlakov denne, z toho 8 IC vlakov, 273 ostatných diaľkových vlakov a 1 442 regionálnych a prímestských spojov. Zastavuje v 705 staniciach a zastávkach, jazdí na linkách po 2 840 kilometroch tratí na Slovensku.

Skip to content