ZSSK po ôsmich rokoch dosiahla vyrovnané hospodárenie, tzv. čiernu nulu a dospela k navýšeniu vlastného imania
06. 03. 2019
AktualityZSSK po ôsmich rokoch dosiahla vyrovnané hospodárenie, tzv. čiernu nulu a dospela k navýšeniu vlastného imania
ZSSK dosiahne navýšenie vlastného imania o 27 %
Efektivita ZSSK kontinuálne stúpa
Počet platiacich cestujúcich i tržby z prepravy narástli
Priemerné platy zamestnancov narástli o 7,65 %, náklady na energie narástli o 4,8 mil. eur
Napriek rastúcim nákladom na vstupoch štát zaplatí pri stálych výkonoch len o 3,4 % viac (po započítaní nových výkonov o 5,6 % viac) a to pri stálych cenách za cestovné od roku 2012
BRATISLAVA – Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) dosiahla po ôsmich rokoch v roku 2018 opäť vyrovnaný hospodársky výsledok. Hoci pôvodný plán počítal so stratou 2 milióny eur, spoločnosť dosiahla zisk 6-tisíc eur. EBIDTA sa zvýšila z 84 281-tisíc eur na 91 366-tisíc eur, výsledný hospodársky výsledok (na porovnateľnej báze s rokom 2017) sa dostal na tzv. čiernu nulu. ZSSK zmenila spôsob účtovania doplatku kompenzácie za výkony podľa zmluvy so štátom a spoločnosť vykáže mimoriadny zisk cca. 37 mil. eur. Celý tento účtovný zisk sa použije na umorenie strát z minulých rokov, čím sa zlepší vlastné imanie ZSSK o ca. 27 percent a ekonomika ZSSK sa stane transparentnejšou.
ZSSK tiež stúpol počet cestujúcich v roku 2018 vo všetkých kategóriách, to viedlo i k zvýšeniu tržieb z prepravy osôb o 4,46 % (pozri tabuľka nižšie). Naďalej stúpa aj efektivita práce v ZSSK, keď výkon vyjadrený ako vlakokilometer na jedného zamestnanca stúpol od roku 2016 o 7,4 % a tržby na jeden kilometer stúpli až o 13,8 %.
„Rok 2018 bol pre nás prelomový nielen kvôli hospodárskemu výsledku, ktorý je po dlhom čase opäť vyrovnaný – na nule, bez strát a lepší, ako plánovaný. Dôležité pre celkovú finančnú stabilitu a rozvoj firmy je ale rozhodnutie o navýšení vlastného imania, ktoré sme dohodli s naším akcionárom, Ministerstvom dopravy a výstavby SR. Novou systematikou účtovania sme dosiahli väčšiu transparentnosť našej spoločnosti. Po novom už neprenášame straty z minulých období do nasledujúcich rokov a tvorba hospodárskeho výsledku je značne zrozumiteľnejšia,“ hovorí Patrik Horný, podpredseda predstavenstva a riaditeľ úseku ekonomiky a informačného manažmentu ZSSK. Zároveň dodáva: „Za rok 2018 uverejňujeme 2 hospodárske výsledky: HV1 – štandardný hospodársky výsledok a jednorázovo i mimoriadny HV2, ktorý obsahuje opatrenie o novej systematike účtovania dotácie za rok 2018 formou dohadnej položky. Tento krok dostane ZSSK v roku 2018 do fiktívneho účtovného zisku 37 mil. eur a po rozhodnutí akcionára zníži akumulovanú stratu z predchádzajúcich období, čo povedie k zvýšeniu vlastného imania spoločnosti. Reálnym a jasným výsledkom hospodárenia našej spoločnosti sú vyrovnané príjmy i výdavky, žiadna strata. Máme z toho veľkú radosť, je to bez zvyšovania cestovného.“
Zmena v spôsobe účtovania vedie k zásadnému zvýšeniu transparentnosti ZSSK, pretože prenášanie rozdielov, vznikajúcich z reálnych nákladov v roku N a účtovania dohadnej položky na dotáciu v roku N+1, viedlo k skresľovaniu reálnej potreby financovania a takisto k zásahom do ekonomického hospodárenia firmy v danom roku, ktoré museli vo výsledku pokryť finančný rozdiel na príjmovej strane výsledovky.
„Vieme, aký imidž sa nám médiá a sociálne siete snažili prisúdiť v roku 2018, a poznáme aj naše technické a personálne limity. No čísla ukazujú, že naša spoločnosť vie pozitívne využiť, že ľudia stále viac cestujú vlakom. Dokázali sme zaplatiť našich ľudí lepšie a zároveň uvoľniť viac prostriedkov do opráv zastaralého vozidlového parku. Výsledok je, že naše priemerné meškanie v cieľovej stanici, napriek medializovaným udalostiam, medziročne pokleslo,“ hovorí Filip Hlubocký, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ spoločnosti. Ďalej zdôrazňuje: „Úlohou, ktorú sme si v predstavenstve dali v roku 2016, bolo, okrem vylepšenia hospodárenia, najmä posunúť úroveň cestovania do 21. storočia, ako sa len dá, v reálnom čase. Popri úspešnej realizácii súťaží na nové jednotky v hodnote ca. 230 mil. eur z EÚ fondov uskutočňujeme ďalšie vlastné investície. V roku 2018 to bolo v celkovej hodnote 55 mil. eur. Cestujúci už tento rok budú jazdiť na prvých z 51 ucelených jednotiek, ktoré postupne prídu do zvolenskej a žilinskej oblasti. Tieto vlaky zmenia koľajovú dopravu na severnom a strednom Slovensku. V najbližších troch rokoch sa ZSSK citeľne posunie vpred.“
Premyslené riadenie ekonomiky ZSSK je viditeľné aj na nasledovnom fakte:
Rámcové ekonomické podmienky v roku 2018:
nárast priemerných platov v ZSSK o 7,65 % (+8,3 mil. eur)
navýšenie výdajov na údržbu o 15 mil. eur
nárast nákladov na energie +4,8 mil. eur
oficiálny index nárastu priemyselných cien v roku 2018 je 3 % a veľa náhradných dielov je nedostatkových
ZSSK pracuje s nezvýšeným cestovným už niekoľko rokov
V týchto podmienkach bol dosiahnutý limit nárastu dotácie od štátu na úrovni 15 mil eur. Patrik Horný hovorí: „Dotácia od štátu rástla po očistení o variabilné náklady na nové výkony (štát platí len energie a dopravnú cestu a min. réžiu = 6,5 mil. eur za ca. 1,1 mil. vlkm) len o 8,5 mil. eur, čo predstavuje iba 3,4 % rast nákladov pre štát pri neustále sa zvyšujúcich cenách na všetkých vstupoch a bez zvyšovania cestovného v dotovanej doprave“.
ZSSK v rámci prebiehajúcej modernizácie svojho fungovania investovala aj v oblasti informačných technológií. Ako kľúčové identifikovala viaceré oblasti, ktoré boli v minulých obdobiach zanedbávané. Medzi v súčasnosti najvýznamnejšie investície patrí konsolidácia systému SAP, ktorá zároveň prináša modernizáciu v podobe platforiem S4HANA a marketingovej SAP Hybris. Nemenej významné investície boli v oblasti predajných systémov, kedy ZSSK prinieslo responzívny e-shop na predaj cestovných dokladov a natívnu mobilnú aplikáciu pre Android, čo sa prejavilo aj na značne zvýšenom predaji cestovných dokladov cez digitálne distribučné kanály, keď v decembri 2018 prekročil predaj cez internet po prvýkrát hranicu 25 % (oproti ca. 3 % v roku 2015).
ZSSK monitoruje spokojnosť zákazníkov s poskytovanými službami. Celkový index spokojnosti s poskytovanými službami má mierne stúpajúcu tendenciu, napriek negatívnym skúsenostiam s cestovaním, ktoré niektorí zákazníci mohli pocítiť na jeseň minulého roku. Pozitívne zákazníci vnímajú hlavne nové prvky v rámci „samovypravenia“ (mobilná aplikácia a responzívny internetový predaj) v predaji cestovných dokladov. Index spokojnosti negatívne ovplyvňuje čistota vozňov, čoho si je ZSSK vedomá, a preto v roku 2021 budú dokončené a do prevádzky uvedené moderné strediská technicko-hygienickej údržby v Nových Zámkoch, vo Zvolene a v Humennom. Tieto projekty v hodnote 100 mil. eur, realizované z eurofondov, umožnia čistenie a malé opravy vlakov za lepších podmienok ako v súčasnosti. ZSSK venuje značné zdroje a energiu svojich zamestnancov na prípravu týchto obrovských investícií.
Okrem 51 nových dieselových a elektrických jednotiek ZSSK priebežne preberá 35 ks novovyrobených vozňov radu Ampz a Bmpz, ako aj modernizovaných vozňov Bmz, ktorých bude celkovo 50. Tieto počty sa na slovenských koľajach tiež objavia postupne v najbližších troch rokoch. V oblasti údržby prebieha celková transformácia organizácie práce. Výdavky do opráv a zabezpečenia zvýšenej prevádzkyschopnosti vozidiel v roku 2017 boli 59 mil. eur. V roku 2018 bola táto suma navýšená až o 25 % na celkových 74 mil. eur.
Veľmi dôležité sú aj investície do údržby nehnuteľného majetku – od priestorov pre zamestnancov cez údržbárske haly až po koľajiská v depách. Mnohé z nich sú v žalostnom stave, preto vo významnej miere narástli aj investície týmto smerom. Oproti roku 2016 stúpli investície do vlastného majetku (mimo koľajových vozidiel a informačných technológií) sedemnásobne. Len vo fungujúcich depách sa dajú udržiavať náročné technológie nových vlakov.
ZSSK zvládla zvýšené nároky na financovanie obchodnej a investičnej činnosti, pričom náklady na financovanie boli dokonca o 72 tisíc eur nižšie ako v roku 2017. Hoci ZSSK realizovala investície, financované bankovými úvermi v hodnote ca. 55 mil eur, a naďalej financuje nedoplatok za podkompenzáciu z roku 2017, správnym manažmentom peňažných operácii sa dosiahlo limitovanie zadlženia voči bankám na nárast len o ca. 30 mil eur na úroveň 380 mil. eur. Tento výsledok bol dosiahnutý zároveň s reštrukturalizáciou finančných zdrojov (úverov) smerovaným na zníženie úrokových nákladov a k limitovaniu rizík z rastu úrokových sadzieb v budúcich rokoch.
Tomáš Kováč riaditeľ odboru komunikácie a hovorca Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. odbor komunikácie Rožňavská 1 | 832 72 Bratislava 3 | Slovenská republika tel.: +421220297015| mobil: +421904875396 e-mail: hovorca@slovakrail.sk|kovac.tomas@slovakrail.sk
ZSSKzabezpečuje osobnú železničnú dopravu na Slovensku. Stopercentným akcionárom ZSSK je Slovenská republika prostredníctvom Ministerstva dopravy a výstavby SR, ktorá si zmluvne objednáva a platí služby vo verejnom záujme v osobnej železničnej doprave. Prioritnú časť majetku tvoria železničné koľajové vozidlá (rušne, vozne, vlakové súpravy). Spoločnosť vznikla v roku 2005 a je jedným z troch nástupníckych podnikov jednotných železníc (popri Železniciach SR a Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia).
ZSSK od 3. marca 2019 realizuje priemerne 1518 vlakov denne, z toho 226 diaľkových vlakov a 1292 regionálnych a prímestských spojov. Zastavuje v 713 staniciach a zastávkach, jazdí na linkách po 2909 kilometroch tratí na Slovensku.
Správa súhlasu
Aby sme mohli poskytovať čo najlepšie zážitky, používame technológie, ako sú súbory cookie, na ukladanie a/alebo prístup k informáciám o zariadení. Súhlas s týmito technológiami nám umožní spracúvať údaje, ako je správanie pri prehliadaní alebo jedinečné ID na tejto stránke. Nesúhlas alebo odvolanie súhlasu môže mať nepriaznivý vplyv na niektoré funkcie a vlastnosti.
Funkčné
Always active
Technické ukladanie alebo prístup je nevyhnutne potrebný na legitímny účel umožnenia používania konkrétnej služby, o ktorú výslovne požiadal účastník alebo používateľ, alebo výlučne na účel uskutočnenia prenosu komunikácie prostredníctvom elektronickej komunikačnej siete.
Predvoľby
Technické ukladanie alebo prístup je potrebný na legitímny účel ukladania preferencií, o ktoré účastník alebo používateľ nepožiadal.
Štatistiky
Technické ukladanie alebo prístup, ktorý sa používa výlučne na štatistické účely.Technické ukladanie alebo prístup, ktorý sa používa výlučne na anonymné štatistické účely. Bez predvolania, dobrovoľného splnenia požiadaviek zo strany poskytovateľa internetových služieb alebo dodatočných záznamov od tretej strany sa informácie uložené alebo získané len na tento účel zvyčajne nemôžu použiť na vašu identifikáciu.
Marketing
Technické ukladanie alebo prístup je potrebný na vytvorenie používateľských profilov na zasielanie reklamy alebo na sledovanie používateľa na webovej stránke alebo na viacerých webových stránkach na podobné marketingové účely.