ZSSK upravuje IC vlaky, odmieta cenovú vojnu

24. 03. 2015
BRATISLAVA  (24. marca 2015) –  Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) odmieta cenovú vojnu na železničnej trase Bratislava – Žilina – Košice, ktorá vedie všetkých dopravcov k vysokým stratám.  ZSSK je štátna firma, nebude sa správať nehospodárne. Preto zníži počet InterCity vlakov na trase Bratislava – Žilina – Košice a späť.  Z doterajšieho počtu 41 vlakov bude týždenne realizovať 25 spojov. Zmena by mala nastať od 15. apríla 2015 na základe rozhodnutia manažmentu spoločnosti (IC vlaky nie sú objednávané ani financované štátom / ministerstvom dopravy).
     IC vlaky ZSSK jazdia presnejšie (výrazne menšia miera meškaní) a spoľahlivejšie, napriek tomu sú opatrenia vedúce k ekonomizácii nevyhnutné.
     V pracovné dni tak na trase budú jazdiť 2 páry IC vlakov ZSSK namiesto súčasných 3 párov. Víkendový IC Šarišan (Bratislava – Poprad – Prešov – Humenné a späť) zostane zachovaný. Zredukuje sa počet víkendových spojov, v sobotu aj nedeľu.
     Súkromný dopravca uplatňuje rôzny meter. Lístok na 100-kilometrovú trasu v IC vlakoch stojí pre bežného cestujúceho rádovo o tretinu až o polovicu menej ako lístok na rovnako dlhej 100-kilometrovej trase na linke dotovanej štátom, kde je jediným prevádzkovateľom.
     ZSSK vozne, ktoré nebude potrebovať do IC vlakov, použije do rýchlikov na uvedenej trase. Na celej trase Bratislava – Žilina – Košice má dostatočnú  ponuku vlakov, okrem IC vlakov jazdia diaľkové vlaky každé dve hodiny v oboch smeroch,  na častiach trasy dokonca každú hodinu. Spolu je to 16 rýchlikov denne, ak prirátame diaľkové vlaky, ktoré jazdia len na časti uvedenej trasy  (napr. Bratislava – Žilina, Bratislava – Trenčín, Košice – Poprad, Košice – Žilina), ide o vyše 30 diaľkových vlakov denne.
     Na trase z Bratislavy do Košíc (445 km) bežné rýchliky zastavujú až v 20 mestách. V každom mieste zastavenia sú zabezpečené nadväzujúce prípoje regionálnej dopravy. Tie obsluhujú spolu 417 ďalších menších staníc a zastávok na hlavnej trase a súčasne na 21 prípojných vedľajších trasách.
     Celkovo ZSSK realizuje v priemere 1 450 vlakov denne vo všetkých regiónoch Slovenska. Zmena od 15. apríla 2015 v súhrne:

  • v pracovné dni budú jazdiť 2 páry IC vlakov
  • týždenne zo súčasného stavu 41 vlakov bude jazdiť 25 vlakov
  • počet vlakových kilometrov realizovaných za týždeň sa zníži zo súčasných 18,4-tisíc vlakových kilometrov na 11,3-tisíc vlkm
Hospodársky výsledok IC vlakov ZSSK:
ROK Hospodársky výsledok
2012 – 3,3 mil. €
2013 – 1,7 mil. €
2014 – 1,2 mil. € *

*Predbežný výsledok, konečný bude známy v máji 2015

IC vlaky ZSSK sú najrýchlejšie a najkomfortnejšie vlaky ZSSK. Na dvoch trasách spájajú priamo 16 slovenských miest, prostredníctvom prípojov ďalších 30 miest v regiónoch Slovenska. Cesta z Bratislavy do Košíc trvá 5 h, na trase Bratislava – Humenné bez prestupov 6.29 h. Vlaky ponúkajú 4 vozňové triedy a pridané služby v každej triede (minerálka, noviny, v najvyššej triede 3-chodové jedlo v cene lístka). Vlaky majú neregulovanú cenu, na ich prevádzku štát neprispieva. Sú komerčným produktom ZSSK.
Informácie o osobnej železničnej doprave:
Kontaktné centrum 18 188
, alebo +421 2448 58 18 ( pri volaniach zo zahraničia)
zákaznícke centrá v 12 mestách alebo osobné pokladnice v staniciach
www.slovakrail.sk alebo www.facebook.com/slovakrail, info@slovakrail.sk
Mgr. Jana Morháčová
riaditeľka Odboru komunikácie
Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK)
Rožňavská 1, 832 72 Bratislava 3

Skip to content