12 rušňom radu 361 pribudol Európsky systém riadenia vlakov (ETCS)
- Vďaka ETCS vo vozidlách bude doprava ešte bezpečnejšia
- Modernizované rušne sú nasadzované na vlaky z Bratislavy po Žilinu
- Rušne 361 na ramene Bratislava – Žilina môžu dosiahnuť 160 km/h rýchlosť
BRATISLAVA – Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) pokračuje v modernizácii vozového parku a zvyšovaní bezpečnosti železničnej dopravy. Počas júna prebieha aktivácia Európskeho systému riadenia vlakov – takzvaného systému ETCS (European Train Control System) do 12 rušňov radu 361, vyrobených v rokoch 2011 až 2017. Tieto modernizované rušne sú postupne nasadzované do prevádzky na trati Bratislava – Trnava – Trenčín – Žilina, kde je systém ETCS správcom železničnej infraštruktúry Železnicami Slovenskej republiky (ŽSR) vybudovaný.
„Stratégia vedenia Železničnej spoločnosti Slovensko má štyri základné piliere zamerané na rozvoj zamestnancov, modernizáciu služieb, obnovu vozidlového parku a stabilizáciu financií. Pri obnove vozidlového parku nejde len o nákup nových vlakov, ale aj o zavádzanie dôležitých moderných technológií. Implementácia ETCS do našich vozidiel je podstatným krokom pre zvýšenie bezpečnosti a efektivity našich vlakových spojov. Aj to nám umožní poskytnúť našim cestujúcim ešte vyššiu úroveň komfortu, rýchlosti a bezpečnosti, teda lepšie služby. Neodmysliteľne ide aj o zvýšenie bezpečnosti rušňovodičov a ďalšieho vlakového personálu. Inštalácia systému ETCS do rušňov bola realizovaná aj s využitím finančných prostriedkov zo zdrojov EÚ v celkovom objeme viac ako 6,5 mil. €. Tieto vozidlá budú nasadzované na traťové úseky s ETCS, čo sa prejaví zvýšením úrovne poskytovaných služieb, predovšetkým vo forme zvýšenia bezpečnosti a rýchlosti spojov,“ uviedol Peter Helexa, generálny riaditeľ Železničnej spoločnosti Slovensko.
ETCS ako jeden z najmodernejších vlakových zabezpečovacích systémov prináša do vlakovej prevádzky tieto výhody:
- Zvýšená bezpečnosť: ETCS minimalizuje riziko ľudskej chyby tým, že automaticky riadi rýchlosť vlaku a dodržiavanie signálnych pokynov, čím výrazne znižuje pravdepodobnosť nehôd.
- Interoperabilita: ETCS je aktuálne jednou z podmienok pre cezhraničnú prevádzku v diaľkovej doprave, ktorá zjednodušuje medzinárodnú železničnú dopravu a podporuje európsku integráciu.
- Efektivita prevádzky: ETCS umožňuje optimalizáciu trasy a rýchlosť do 160 km/h na tratiach vybavených ETCS, čo vedie k plynulejšej a efektívnejšej prevádzke a znižuje meškania.
Železničná spoločnosť Slovensko má európsky zabezpečovací systém (ETCS) nainštalovaný doteraz v 77 vozidlách vrátane 10 prenajatých rušňov 383 Vectron. Navyše všetky jednotky a rušne obstarávané od tohto roku musia mať systém ETCS už nainštalovaný ako súčasť dodávky.
„Systém ETCS je nadstavbou k zodpovednosti rušňovodiča, ktorá mu umožňuje riadiť vlak rýchlosťou vyššou ako 120 km/h. Tento systém zvyšuje bezpečnosť tým, že vie automaticky riadiť rýchlosť vlaku a dodržiavanie signálov, čím minimalizuje riziko nehôd. Kvalitné školenie rušňovodičov je kľúčové pre efektívne využívanie ETCS a u nás prebieha na trase Bratislava – Trnava – Trenčín – Žilina. Po školeniach a úspešných overovacích jazdách je všetkých 12 rušňov radu 361.106 už v plnej prevádzke. Zabezpečili sme, že vozidlá aj personál sú plne pripravení prispieť k efektívnejšej, plynulejšej a bezpečnej železničnej doprave,” uviedol Karol Henzély zo Železničnej spoločnosti Slovensko.
Po aktivovaní systému ETCS na modernizovaných rušňoch radu 361 môžu jazdiť rýchlosťou až 160 km/h na trase Bratislava – Žilina. Cestujúci sa tak môžu tešiť na rýchlejšie vlakové spojenia.
V súčasnosti je systém ETCS na Slovensku nainštalovaný na tratiach od Bratislavy-Rače až po Žilinu a medzi Žilinou a Čadcou. Železnice Slovenskej republiky (ŽSR), ktoré sú manažérom železničnej infraštruktúry, plánujú rozšíriť tento systém na hlavné prepravné trasy na Slovensku.
Počas júna prebieha aktivácia Európskeho systému riadenia vlakov – takzvaného systému ETCS do 12 rušňov radu 361.
Modernizované rušne sú postupne nasadzované na prevádzku na trati Bratislava – Trnava – Trenčín – Žilina.
ZSSK zabezpečuje osobnú železničnú dopravu na Slovensku. Stopercentným akcionárom ZSSK je Slovenská republika prostredníctvom Ministerstva dopravy SR, ktorá si zmluvne objednáva a platí služby vo verejnom záujme v osobnej železničnej doprave. Prioritnú časť majetku tvoria železničné koľajové vozidlá (rušne, vozne, vlakové súpravy). Spoločnosť vznikla v roku 2005 a je jedným z troch nástupníckych podnikov jednotných železníc (popri Železniciach SR a Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia).
ZSSK realizuje priemerne 1 723 vlakov denne, z toho 8 IC vlakov, 273 ostatných diaľkových vlakov a 1 442 regionálnych a prímestských spojov. Zastavuje v 705 staniciach a zastávkach, jazdí na linkách po 2 840 kilometroch tratí na Slovensku.