BRATISLAVA – Stačí jeden kameň a stovky cestujúcich ostanú bez spoja. Jedna postriekaná časť súpravy a celý vlak musí ísť do odstávky. ZSSK v posledných mesiacoch čelí čoraz častejším prípadom vandalizmu – od rozbitých okien, cez graffiti až po krádeže káblov. Tieto zásahy do vlakov však nie sú len problémom majetku, ale priamo ovplyvňujú pohodlie a spoľahlivosť dopravy pre desaťtisíce ľudí denne. Národný dopravca preto posilňuje bezpečnostné opatrenia a apeluje na verejnosť, aby vnímala železnicu ako spoločné dobro, ktoré si zaslúži ochranu.
Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) zaznamenáva stále viac prípadov vandalizmu. Za prvý polrok 2025 eviduje viac ako trojnásobne vyššie škody oproti celému predchádzajúcemu roku. Stačí jeden poškodený vozeň a tisíce cestujúcich pocítia následky v podobe zníženého komfortu, zmeny súpravy, meškania či úplného výpadku spoja.
ZSSK preto upozorňuje na vážne dopady vandalizmu na fungovanie železničnej dopravy. Nejde len o estetiku, ale predovšetkým o zásah do plynulosti a kvality verejnej služby, ktorú ZSSK denne zabezpečuje pre viac ako 200 000 cestujúcich. Hoci priame škody na zariadeniach predstavujú „len“ niekoľko desiatok tisíc eur, reálny dopad je oveľa širší – obmedzená dostupnosť vozňov a ich odstavovanie z prevádzky po poškodeniach znamená zníženie úrovne cestovania pre stovky až tisíce ľudí.
Ničenie spoločného majetku nás všetkých
V roku 2025 ZSSK eviduje zatiaľ 31 prípadov prejavov vandalizmu. V 24 prípadoch išlo o hádzanie kameňov do idúcich vlakov, ktoré poškodili sklá okien – ide o najčastejší a opakujúci sa typ útoku. Zaznamenané boli aj prípady znečistenia a poškodenia interiérov, rozbitia dverí či poškodenia odstavených vozňov v bratislavskej stanici.
Celkové škody za tieto prípady už za prvý polrok 2025 prekročili 37-tisíc eur, čo je viac než trojnásobok oproti celému roku 2024, keď škody dosiahli približne 12-tisíc eur. Dopravca eviduje aj viacero koľajových vozidiel postriekaných graffiti, pričom náklady na ich odstránenie doposiaľ presiahli 14-tisíc eur.
Poškodenie alebo posprejovanie vozňa, ktoré priamo zasahuje do bezpečnej prevádzky vozidla, spôsobuje jeho odstávku. Tak ako vodič nesmie jazdiť autom s prasknutým sklom alebo nefunkčným svetlom, ani železničný dopravca nesmie vypraviť technicky nespôsobilé vozidlo. Zákon to nepovoľuje – v opačnom prípade hrozí pokuta od Dopravného úradu a v krajnom prípade aj okamžité odstavenie súpravy z prevádzky. Sankcie hrozia aj z Ministerstva dopravy SR pri nedodržaní štandardov, na ktoré sa dopravca zaviazal pri uzatvorení Zmluvy o dopravných službách vo verejnom záujme.
Pri ucelených jednotkách znamená poškodený vozeň odstavenie celej súpravy. Pri klasických zostavách dochádza k zmene radenia – no náhradné vozne nie sú vždy k dispozícii. Výsledkom je výpadok spoja, znížený počet miest na sedenie, zmeškané prípoje a preplnené vlaky. To všetko sú reálne dôsledky, ktoré pociťujú cestujúci každý deň.
Zlodeji úradujú v Košiciach aj Bratislave
Zlodeji sa čoraz častejšie zameriavajú aj na elektrické káble a technické komponenty z vozňov, ktoré sú dočasne odstavené kvôli opravám. Najviac incidentov bolo zaznamenaných v prevádzkových strediskách v Bratislave a Košiciach.
Ukradnutý kábel za niekoľko desiatok eur môže spôsobiť škodu v tisícoch – a zároveň znefunkčniť celý vlak. Nejde teda len o „majetkovú ujmu“, ale o zásah do systému, ktorý spája celé Slovensko. Takéto konanie má ďaleko od nevinnej zábavy – je to útok na verejnú dopravu, ktorú využívajú státisíce ľudí denne.
ZSSK posilňuje ochranu majetku aj osôb
ZSSK preto naďalej realizuje viacero preventívnych a bezpečnostných krokov. Spolupracuje s bezpečnostnými službami vo vybraných staniciach a depách. V teréne pôsobia hliadky Policajného zboru SR. Sprevádzajúci personál je vybavený telovými kamerami, vozne určené na údržbu sú dôsledne uzamykané a monitorované. Vo vlakoch je vďaka cestovným výhodám čoraz častejšie prítomná aj polícia. Preventívne kontroly vo vlakoch vykonávajú príslušníci železničnej polície z oddelenia sprevádzania vlakov.
Zároveň ZSSK pripravuje nové bezpečnostné projekty, ktoré plánuje financovať z európskych fondov. Ich cieľom je zvýšiť ochranu majetku aj osôb, predchádzať incidentom a zabezpečiť čo najplynulejšiu a najspoľahlivejšiu verejnú dopravu na Slovensku.
Apel na verejnosť: Neničme to, čo si všetci platíme
Vandalizmus a krádeže súčastí vozidiel ZSSK nie sú len útokom na techniku – sú útokom na službu, ktorú si všetci platíme. Železnica je verejný priestor, ktorý má prepájať krajinu, regióny aj ľudí. A ak niekto ničí vozne, okná, káble či vybavenie, oberá nás všetkých o spoľahlivú dopravu.
Zničený vozeň znamená menej vlakov, viac meškaní, menej pohodlia. Každé euro, ktoré ide na opravy, chýba inde – pri obnove, modernizácii alebo zvyšovaní kvality.
ZSSK preto vyzýva verejnosť, aby nebola ľahostajná. Ak si všimnete poškodzovanie majetku, nahláste to vlakovému personálu alebo polícii. Nie kvôli železnici ako firme, ale kvôli nám všetkým – cestujúcim, ktorí sa každý deň spoliehajú na to, že vlak príde načas, bezpečne a v poriadku.
Verejná doprava je spoločná vec. Chráňme si ju.
Čistenie grafitov_1
Čistenie grafitov_2
Rozbité okná na vlakoch ZSSK
Rozbité okno na vlaku ZSSK
Ukradnuté káble a poškodený interiér vo vlakoch ZSSK