- Národný dopravca môže po prvýkrát použiť zisk na vlastné investície
BRATISLAVA – Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) ako národný dopravca dosiahla v roku 2022 kladný hospodársky výsledok vo výške 6,8 milióna eur, ktorý oproti plánu predstavuje úsporu v porovnaní s plánovanými nákladmi. ZSSK bolo umožnené v zmysle podmienok novej zmluvy o dopravných službách vo verejnom záujme historicky po prvýkrát dosiahnuť primeraný zisk, z ktorého môže použiť až 90 %, teda všetko okrem povinného prídelu do rezervného fondu, na reinvestície do ďalších projektov zameraných na zlepšenie poskytovaných železničných služieb. Investície z tohto zdroja tak dosiahnu 6,1 mil. eur.
Zisk ZSSK v roku 2022 vznikol efektívnym riadením nákladov a zvýšením výnosov, ako aj pozitívnou situáciou na trhu z pohľadu nakupovaných tovarov a služieb, ktoré boli zaznamenané počas uplynulého roku, hoci v ňom spoločnosť čelila náročným výzvam v oblasti železničnej dopravy, ako boli napríklad zvýšené ceny energií či postcovidový úbytok cestujúcich.
Opatrenia na strane výnosov, ktoré prispeli k tomuto úspechu, zahŕňali:
- zvýšené tržby za poskytované služby osobných vozňov v zahraničí,
- vyššie finančné výnosy dosiahnuté v súvislosti s rastúcimi úrokovými sadzbami, čo umožnilo zhromažďovať dočasne voľné finančné prostriedky,
- dôsledné uplatňovanie pokút voči dodávateľom v prípadoch, ak boli porušené zmluvne dohodnuté podmienky,
- vyššie výnosy z predaja prebytočného majetku a kovového odpadu, ktoré boli dosiahnuté prostredníctvom súťaží s dôrazom na získanie čo najvyšších cien,
- zvýšené náhrady od poisťovní v dôsledku priebežného a adresného uplatňovania náhrad pri poistných udalostiach.
Na druhej strane opatrenia na strane nákladov znamenali:
- úspory v oblasti trakčných zdrojov,
- nižšie náklady na dodávateľské čistenie koľajových vozidiel,
- efektívnejšie vynakladanie prostriedkov v oblasti nákupu IT tovarov a služieb,
- nižšie náklady na externé poradenské služby,
- nižšie finančné náklady, ktoré boli dosiahnuté vďaka udržaniu pôvodných úrokových sadzieb pri dlhodobých úveroch.
Roman Koreň, generálny riaditeľ a predseda predstavenstva ZSSK: „Rád by som zdôraznil, že úspech dosiahnutý v roku 2022 neznamená iba úsporu na nákladoch, ale aj zvýšenie efektivity našej prevádzky a zlepšenie poskytovaných služieb, najmä v oblasti bezpečnosti a kvality. Počas roku 2022 sme pokračovali v modernizácii vozového parku a s tým súvisiacim zvyšujúcim sa komfortom pre našich zákazníkov. Zameriavali sme sa rovnako na zvyšovanie vnútornej efektivity údržby a opráv. Zaviedli sme viacero optimalizačných opatrení na zlepšenie grafikonu verejnej dopravy. Prioritou pre nás bola efektívna a včasná komunikácia s našimi zákazníkmi. Pomerne veľké úsilie sme taktiež venovali aj efektivite vnútorných procesov, ich zjednodušeniu a zoštíhleniu tak, aby sme aj v tejto oblasti boli v budúcnosti modernou a úspešnou firmou na liberalizovanom trhu dopravy. Tento historický hospodársky výsledok umožní ZSSK investovať do modernizácie hnacích koľajových vozidiel, modernizácie osobných vozňov, do vývoja nových modulov v informačných systémoch, do zvýšenia kybernetickej bezpečnosti ZSSK, do nákupu a inštalácie kvalitnejšej techniky na šírenie wi-fi signálu vo vlakoch, do nových predajných a prevádzkových systémov ZSSK, do pokročilej diagnostiky vozidiel a ďalších technicko-technologických zariadení.“
ZSSK zabezpečuje osobnú železničnú dopravu na Slovensku. Stopercentným akcionárom ZSSK je Slovenská republika prostredníctvom Ministerstva dopravy SR, ktorá si zmluvne objednáva a platí služby vo verejnom záujme v osobnej železničnej doprave. Prioritnú časť majetku tvoria železničné koľajové vozidlá (rušne, vozne, vlakové súpravy). Spoločnosť vznikla v roku 2005 a je jedným z troch nástupníckych podnikov jednotných železníc (popri Železniciach SR a Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia).
ZSSK od 11. decembra 2022 realizuje priemerne 1 763 vlakov denne, z toho 8 IC vlakov, 269 ostatných diaľkových vlakov a 1 486 regionálnych a prímestských spojov. Zastavuje v 721 staniciach a zastávkach, jazdí na linkách po 2 935 kilometroch tratí na Slovensku.