-
Prvá z celkového počtu 8 ks dvojdielnych motorových klimatizovaných jednotiek dnes vyrazila zo Zvolena do Banskej Bystrice
-
Testovanie nových jednotiek bude prebiehať vo zvolenskom regióne do decembra, od platnosti nového grafikonu budú zabezpečovať všetky vlaky na linke Kraľovany-Trstená
BRATISLAVA – Železničná spoločnosť Slovensko modernizuje celkovo 16 ks vyradených starších vozidiel radu 810+011, z ktorých vznikne 8 moderných dvojdielnych motorových jednotiek (MJ) určených na osobnú dopravu na regionálnych tratiach. Motorové jednotky 813+913.1xx budú premávať na vybraných tratiach v okolí Zvolena a od platnosti nového grafikonu v decembri 2017 by mali zabezpečovať všetky vlaky na linke Kraľovany – Trstená. Prvá motorová jednotka 813.111 vyrazila dnes o 10:01 ako spoj Os 7316 zo Zvolena do Banskej Bystrice, s príchodom o 10:31. Rušňovodičom pri prvej jazde bol Jozef Pribylina a k modernizovanému vlaku povedal: „Som rád, že budem môcť jazdiť na takýchto moderných jednotkách, ktoré majú nielen mnoho komfortných prvkov pre cestujúcich, ale aj pre nás rušňovodičov. Pomáha mi napríklad kamerový systém, kde bezpečne vidím celé okolie súpravy.“ Dvojdielna motorová jednotka, železničiarmi prezývaná „Mravec“, pozostáva z motorového a riadiaceho vozňa, ktoré sú navzájom pevne spojené. Jednotka je štvornápravová, ľahkej oceľovej konštrukcie s automatickým hydromechanickým prenosom výkonu a je modifikáciou MJ 813+913, ktorú cestujúci poznajú aj ako tzv. „Bagety“. V súčasnosti ZSSK vlastní 44 ks. V roku 2014 bola predstavená jednotka série 813+913.110, ktorá je koncepčne podobná s týmto novým vozidlom. ZSSK si momentálne 3 ks z tejto série prenajíma. Na vozidlách, ktoré má ZSSK aktuálne zazmluvnené, boli zrealizované viaceré technické zlepšenia. Ako ich základ poslúžili pôvodné motorové vozne radu 810 a prívesné vozne radu 011. Do jednej súpravy je možné spojiť až tri motorové jednotky, pričom ich bude ovládať stále iba jeden rušňovodič. „Moderné technológie najmä uľahčia prácu zamestnancom. Jednotky majú nový riadiaci systém s diaľkovým prenosom diagnostických údajov, nový informačný a komunikačný systém, vonkajší a vnútorný kamerový systém, WiFi, meranie spotreby nafty,“ uviedol Michal Vereš, riaditeľ úseku prevádzky ZSSK. Priestor pre cestujúcich je vybavený čalúnenými sedadlami, klimatizáciou a WIFI pripojením k internetu. Zariadenie je označené popismi v braillovom písme a súčasťou interiéru je tiež bezbariérová toaleta s uzavretým odpadovým systémom. Jeden z nástupných priestorov je nízko-podlažný s možnosťou bezbariérového nástupu imobilných cestujúcich na invalidnom vozíku. Nástupný priestor v zníženej časti je po oboch stranách vybavený výklopnou rampou. Vozidlo je vybavené vonkajším aj vnútorným bezpečnostným kamerovým systémom a automatickým akusticko–optickým informačným a komunikačným systémom pre cestujúcich, ktorý informuje cestujúcich akustickými hláseniami a vizuálne na optických paneloch o priebehu cesty. Systém ďalej poskytuje možnosť vysielať na vnútorných optických paneloch doplňujúce podrobné alebo mimoriadne informácie o priebehu cesty a multimediálny obsah. ZSSK začala s realizáciou tohto projektu koncom roka 2015, pričom začiatkom roka 2016 boli vypracované súťažné podklady. Dodávateľ ŽOS Zvolen do konca roka 2017 dodá celkovo osem kusov takýchto vozidiel. Cena za 1 kus MJ je 1 381 969 € a celková cena za 8 kusov predstavuje – 11 055 752 €. Zákazku financuje ZSSK z vlastných zdrojov. Cena za modernizáciu zahŕňa najmä výmenu celého interiéru vozňov vrátane podlahy, obkladov, okien, batožinových políc, odpadkových košov, svietidiel, sedačiek pre cestujúcich, WC, nástupných a čelných dverí, vyhotovenie pevného spojenia riadiaceho vozňa s motorovým vozňom (zhotovenie motorovej jednotky) s prechodom medzi vozňami, dosadenie nového trakčného reťazca (motor, prevodovka….) a informačného systému, dosadenie klimatizácie do priestoru pre cestujúcich a finálny náter skrine. Technické údaje MJ 813-913.1xx:
- usporiadanie náprav: 1´A´1´1´
- rozchod: 1435 mm
- dĺžka cez nárazníky: 28 820 mm
- šírka skrine: 3 073 mm
- maximálna rýchlosť: 90 km/h
- počet sedadiel: min. 63
- počet miest na státie: 111
- naftový motor: TEDOM TD310R6HTA26
- prenos: hydromechanický
- menovitý výkon:310 kW
- menovité otáčky: 1 950/min
- max. merná spotreba pri plnom výkone: 229 g /kWh
- trakčná hydromechanická prevodovka: VOITH DIWA D 884,5
- nápravová mechanická prevodovka: GMEINDER 265kW
- regulácia: MIREL 813
- vykurovací agregát: Webasto Thermosysteme
- brzdy: samočinná, priamočinná, záchranná – DAKO
Hovorca a riaditeľ odboru komunikácie Železničnej spoločnosti Slovensko, a. s.
Tomáš Kováč, tel.: 02/2029 7015, 0904/875 396, Rožňavská 1, 832 72 Bratislava 3
e-mail: hovorca@slovakrail.sk; kovac.tomas@slovakrail.sk * * * * O Železničnej spoločnosti Slovensko:
Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK) zabezpečuje osobnú železničnú dopravu na Slovensku. Stopercentným akcionárom ZSSK je Slovenská republika prostredníctvom Ministerstva dopravy a výstavby SR, ktorá si zmluvne objednáva a platí služby vo verejnom záujme v osobnej železničnej doprave. Prioritnú časť majetku tvoria železničné koľajové vozidlá (rušne, vozne, vlakové súpravy). Spoločnosť vznikla v roku 2005 a je jedným z troch nástupníckych podnikov jednotných železníc (popri Železniciach SR a Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia). ZSSK realizuje priemerne 1450 vlakov denne, zastavuje na 697 staniciach a zastávkach, jazdí na linkách po viac než 2800 kilometroch tratí na Slovensku. Informácie o osobnej železničnej doprave:
Kontaktné centrum 18 188, alebo +421 2448 58 188 (zo zahraničia)
www.slovakrail.sk alebo www.facebook.com/ZSSK.sk, info@slovakrail.sk
Aktuálna poloha vlakov: http://tis.zsr.sk/elis/pohybvlaku-iframe