BRATISLAVA – Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) dnes podpísala zmluvu so švajčiarskym výrobcom Stadler na dodanie až štyroch ekologických veľkokapacitných elektrických jednotiek pre nosnú linku Bratislava – Žilina. Slávnostného aktu sa zúčastnila štátna tajomníčka Ministerstva dopravy SR Denisa Žiláková, výkonný viceprezident pre marketing a predaj a zástupca generálneho riaditeľa Stadler Group Ansgar Brockmeyer, výkonný viceprezident pre divíziu strednej a východnej Európy Philipp Brunner, prezident dozornej rady Stadler Praha Zdeněk Majer, riaditeľ Stadler Praha Ondřej Vaško, generálny riaditeľ ZSSK Peter Helexa, podpredseda predstavenstva ZSSK Martin Bahurinský a člen predstavenstva Karol Henzély. Celková hodnota projektu môže presiahnuť 100 miliónov eur. Základná časť bude financovaná primárne z európskych zdrojov prostredníctvom Plánu obnovy a odolnosti a Programu Slovensko. Prvá jednotka by mala byť nasadená do prevádzky už v roku 2026, ďalšia v roku 2027.
ZSSK vyhlásila verejné obstarávanie začiatkom tohto roka. Výsledok transparentnej súťaže prináša doplnenie flotily o moderné elektrické jednotky KISS od osvedčenej spoločnosti Stadler. Jednotky KISS ZSSK už úspešne nasadzuje na linkách Bratislava – Nové Zámky a Bratislava – Trenčín/Púchov, kde si už viac ako rok udržiava vysokú spoľahlivosť i spokojnosť cestujúcich.
„Podpisom tejto zmluvy transformujeme strategické zámery na hmatateľné výsledky. Financovanie z Plánu obnovy a Programu Slovensko sú kľúčovým nástrojom, ktorý pretavuje európske financie do každodenného života našich občanov. Moderné elektrické jednotky od Stadleru prinášajú vyšší komfort, znížia emisie a posúvajú našu železnicu medzi najudržateľnejšie formy dopravy. Modernizácia osobnej železničnej dopravy je súčasťou vízie dynamickej, zelenšej a plne integrovanej mobility, pripravenej na výzvy najbližších desaťročí,“ hovorí Denisa Žiláková, štátna tajomníčka Ministerstva dopravy SR.
Trasa Bratislava – Žilina: Kľúčová spojka Slovenska
Trasa Bratislava – Žilina patrí medzi najvyťaženejšie na Slovensku. Očakávaný nárast počtu cestujúcich do roku 2030 o 6 % najmä vďaka predpokladanému zvýšeniu počtu obyvateľov Bratislavy posilňuje význam tejto trasy ako kľúčového spojenia medzi západným a severným Slovenskom. Posilnenie kapacít a kvality vlakovej dopravy je nevyhnutné na efektívnu reakciu na potreby cestujúcich a na zabezpečenie komfortného, ekologického a efektívneho dopravného riešenia.
Projekt modernizácie a udržateľnosti
Navrhované elektrické jednotky budú vybavené modernými technológiami, ktoré zvyšujú komfort cestovania a efektivitu prevádzky. Ich kapacita bude minimálne 560 miest na sedenie, pričom maximálna prevádzková rýchlosť dosiahne 160 km/h. Energetická efektivita jednotiek je výrazná – spotreba energie by mala dosahovať maximálne iba 12 kWh na vlakový kilometer, čo predstavuje približne o 25 % nižšiu spotrebu oproti starším vozidlám. Nízka podlažnosť zabezpečí jednoduchý nástup a výstup pre všetkých cestujúcich vrátane osôb s obmedzenou pohyblivosťou.
Moderné informačné systémy, ako digitálne panely a zvukové hlásenia, zlepšia orientáciu a komfort počas cesty, čím prispievajú k vyššej spokojnosti cestujúcich. Tento projekt reflektuje potrebu nielen technologickej inovácie, ale aj posilnenia železničnej dopravy ako ekologicky šetrného riešenia pre budúcnosť.
Podpora udržateľnosti a elektromobility
„Obnova vozového parku je pilierom našej vízie modernej a udržateľnej dopravy. Vďaka dnešnému podpisu privedieme na slovenské koľaje inovatívne jednotky, ktoré nielen zvýšia komfort a spokojnosť cestujúcich, ale aj znížia spotrebu energie na 12 kWh na vlakový kilometer a každoročne ušetria desiatky ton emisií. Stávajú sa symbolom ekologických riešení, ktoré menia kvalitu života a posúvajú železničnú dopravu na novú úroveň. Našou ambíciou je držať Slovensko v pohybe ekologicky, efektívne a s hrdosťou na európskej úrovni,“ povedal Peter Helexa, generálny riaditeľ ZSSK.
„Sme nesmierne hrdí, že môžeme napísať ďalšiu kapitolu technologického pokroku slovenskej železnice. Naše jednotky Stadler sú stelesnením švajčiarskej precíznosti, inovácií a vášne pre udržateľnú mobilitu. Verím, že budú exemplárnym dôkazom toho, ako môže špičkové inžinierstvo slúžiť cestujúcim, ekonomike aj životnému prostrediu. Teší nás, že Slovensko je ďalšou krajinou v strednej Európe, kde Stadler rastie a jeho vlaky sú synonymom pre komfortnú dopravu,“ hovorí Ansgar Brockemeyer, výkonný viceprezident zo spoločnosti Stadler.
Inšpirácia zo zahraničia
Moderné elektrické jednotky s podobnými parametrami prevádzkujú aj železnice vo Švajčiarsku (Stadler FLIRT, KISS), Nemecku (Bombardier Talent 2), Rakúsku (ÖBB Cityjet), Holandsku (NS Sprinter) či Švédsku (Alstom Coradia Nordic). Tieto vlaky sú známe vysokým komfortom, nízkou spotrebou energie a modernými technológiami. Ich úspešné nasadenie ukazuje, že modernizácia železničnej dopravy prostredníctvom inovatívnych technológií prináša nielen ekologické benefity, ale aj vyššiu spokojnosť cestujúcich a zlepšenie kvality služieb.
Dve desaťročia ZSSK – symbol stability
Rok 2025 je pre ZSSK výnimočný. Spoločnosť oslavuje 20 rokov od svojho vzniku v januári 2005 ako jeden z troch nástupcov pôvodných železničných podnikov. Toto jubileum zdôrazňuje stabilitu a neustály rozvoj ZSSK, ktorá do budúcnosti zameriava svoje aktivity na digitalizáciu, modernizáciu a ekologické riešenia.
Generálny riaditeľ a predseda predstavenstva ZSSK Peter Helexa a výkonný viceprezident pre marketing a predaj a zástupca generálneho riaditeľa Stadler Group Ansgar Brockmeyer
Na fotografii zástupcovia ZSSK a firmy Stadler pri podpise zmluvy na nákup nových vozidiel.jpg
Spoločná fotografia zástupcov ZSSK, MD SR a Stadler
Vlak STADLER KISS Železničnej spoločnosti Slovensko
ZSSK zabezpečuje osobnú železničnú dopravu na Slovensku. Stopercentným akcionárom ZSSK je Slovenská republika prostredníctvom Ministerstva dopravy SR, ktorá si zmluvne objednáva a platí služby vo verejnom záujme v osobnej železničnej doprave. Prioritnú časť majetku tvoria železničné koľajové vozidlá (rušne, vozne, vlakové súpravy). Spoločnosť vznikla v roku 2005 a je jedným z troch nástupníckych podnikov jednotných železníc (popri Železniciach SR a Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia).
ZSSK realizuje priemerne denne 1 818 vlakov, z toho v diaľkovej doprave 428 vlakov a v prímestskej a regionálnej doprave 1 390 vlakov. Zastavuje v 705 staniciach a zastávkach, jazdí na linkách po 2 872 kilometroch tratí na Slovensku.