- Vďaka predĺženému obdobiu jazdy a jeho znásobenému vypravovaniu sa previezlo o 115 % cestujúcich viac ako za rok 2022
- Mierny nárast sme zaznamenali aj pri cestujúcich z Bratislavy
- Úspešné čísla dosiahli aj prepravy áut a motoriek
BRATISLAVA – Cesta autovlakom za dovolenkou do Splitu bola aj tento rok veľmi úspešná. Za tohtoročnú sezónu sme v spolupráci s rakúskym dopravcom Österreichische Bundesbahnen (ÖBB) prepravili 18 960 cestujúcich, pričom z Bratislavy išlo 20,28 % cestujúcich. Pre porovnanie, za minulý rok sme Euronightom do Splitu prepravili 8 796 cestujúcich, z toho 11,77 % cestujúcich si lístok zakúpilo z Bratislavy. Počet prepravených cestujúcich stúpol až o 115 %. Mierny nárast sme zaznamenali aj pri cestujúcich z Bratislavy, z čoho sa veľmi tešíme.
Čo sa týka vozidiel, tento rok sa autovlakom odviezlo 2 466 vozidiel (z toho 1 829 bolo motoriek a 637 áut). Oproti predchádzajúcemu roku, kedy sme prepravili 1 001 vozidiel (557 motoriek a 444 áut), je to nárast o 144 %.
Za nárastom čísel prepravy cestujúcich, áut i motoriek je zvýšená frekvencia vypravovania Euronightu (z dvoch autovlakov týždenne z Bratislavy na tri autovlaky, rovnako aj pri ceste zo Splitu) a zároveň predĺžené obdobie jeho vypravovania – skoro o mesiac a pol (minulý rok jazdil autovlak od 3. júna do 24. septembra, túto sezónu jazdil od 3. mája do 7. októbra).
„Aj pred letnou sezónou 2023 sme vedeli, že produkt autovlaku do Splitu má veľký potenciál, vysoké počty prepravených cestujúcich, áut a motoriek nás aj napriek tomu veľmi príjemne prekvapili. Dnes môžeme hovoriť, že autovlak do Splitu si za tri roky svojej prevádzky získal veľkú popularitu. Cesta do chorvátskej dovolenkovej destinácie sa však ani týmto dovolenkovým obdobím neskončila a s očakávaním nazeráme do budúcnosti, ktorá nás čaká počas nasledujúcich sezón,” hovorí Karol Martinček, člen predstavenstva a riaditeľ úseku obchodu Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK).
Túto sezónu vlak vyrážal trikrát týždenne z bratislavskej hlavnej stanice, a to každú stredu, piatok a nedeľu o 15:53 a zo Splitu zas každý pondelok, štvrtok a v sobotu o 17:20. Oproti minulému roku boli časy odchodov a príchodov autovlaku porovnateľné, avšak Euronight vyrážal iba dvakrát – každý utorok a piatok a zo Splitu zas každú stredu a sobotu.
Veľkým pozitívom tiež je, že aj napriek neustále zvyšujúcemu sa rastu cien a inflácii, vlakové lístky v limitovanej ponuke (Sparschiene) pre osoby do chorvátskej letnej destinácie ostali v porovnaní s minulým rokom cenovo totožné. To znamená, že tí, ktorí si naplánovali cestu a zakúpili si lístok do Chorvátska v predstihu, cestovali veľmi výhodne. Jednosmerný lístok bol pre záujemcov z limitovanej ponuky Sparschiene k dispozícii od 29,90 eur vo vozni na sedenie a od 69,90 eur v pohodlnom lôžkovom vozni, kde boli v cene cestovného zahrnuté aj plnohodnotné raňajky a drobné občerstvenie počas cesty.
EuroNight s možnosťou prepravy automobilov mohol prepraviť 20 osobných automobilov a bol radený z najmodernejšieho klimatizovaného oddielového vozňa ZSSK na sedenie, z klimatizovaných lôžkových vozňov a ležadlového vozňa. V cestovnom lístku v lôžkovom vozni bol zahrnutý aj welcome drink a plnohodnotné raňajky. Počas celej prepravy si mohli cestujúci vo vlaku zakúpiť tiež občerstvenie a nápoje, a to v lôžkovom vozni u stewarda.
Veľmi sa tešíme, že sme aj tento rok úspešne zakončili sezónu aj napriek viacerým mimoriadnostiam ako napríklad prírodne živly – zosuv svahu v Rakúsku a následný odklon jazdy vlaku či povodne v Slovinsku – alebo výluky v Rakúsku, keď vlaky chodili znova odklonom. Aktuálne rokujeme s partnermi o tom, ako v budúcej sezóne môžeme takéto meškania eliminovať.
ZSSK zabezpečuje osobnú železničnú dopravu na Slovensku. Stopercentným akcionárom ZSSK je Slovenská republika prostredníctvom Ministerstva dopravy SR, ktorá si zmluvne objednáva a platí služby vo verejnom záujme v osobnej železničnej doprave. Prioritnú časť majetku tvoria železničné koľajové vozidlá (rušne, vozne, vlakové súpravy). Spoločnosť vznikla v roku 2005 a je jedným z troch nástupníckych podnikov jednotných železníc (popri Železniciach SR a Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia).
ZSSK od 11. decembra 2022 realizuje priemerne 1 763 vlakov denne, z toho 8 IC vlakov, 269 ostatných diaľkových vlakov a 1 486 regionálnych a prímestských spojov. Zastavuje v 721 staniciach a zastávkach, jazdí na linkách po 2 935 kilometroch tratí na Slovensku.