BRATISLAVA – Zamestnanci Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) dosiahli v aktuálnom ročníku národnej kampane Do práce na bicykli mimoriadny úspech. V troch hlavných kategóriách – verejná doprava, chôdza a bicykel – najazdili alebo nachodili spolu viac ako na 336-tisíc kilometrov a ušetrili tak vyše 60 ton emisií oxidu uhličitého (CO₂). V porovnaní s minulým rokom takmer zdvojnásobili svoj výkon.
ZSSK obhájila 1. miesto v kategóriách verejná doprava aj chôdza. V oblasti cyklistiky predbehla minuloročných cyklistických lídrov. Oproti roku 2024 si výrazne polepšila vo všetkých ukazovateľoch – najmä v počte jázd a prejdených kilometroch.
Tri formy pohybu, jeden výsledok: udržateľnosť
Výsledky zamestnancov ZSSK v kampani Do práce na bicykli 2025:
- Verejná doprava: 288 927 km (nárast o 94 %), 48 828 kg ušetreného CO₂
- Chôdza: 6 707 km (nárast o 249 %), 1 818 kg ušetreného CO₂
- Bicykel: 40 814 km (nárast o 95 %), 10 204 kg ušetreného CO₂
- Spolu: 336 448 km a 60 851 kg ušetreného CO₂
Ušetrené CO₂ za ZSSK predstavuje napríklad vysadenie malého 60 stromového lesíka, pričom jeden strom za svoj cca 40-ročný život pohltí približne 1 tonu CO₂. Zamestnanci ZSSK tak za mesiac ušetrili toľko CO₂, že by tým nahradili prácu približne 60 stromov počas ich celého života.
Generálny riaditeľ ZSSK Peter Helexa oceňuje najmä to, že nejde o jednorazový výkon, ale o súčasť kultúry, ktorú zamestnanci prirodzene žijú: „Máme režijné lístky, takže v kategórii verejnej dopravy jednoducho musíme vyhrávať každý rok – to je taký náš železničiarsky záväzok. Ale veľmi nás teší, že nejde len o vlaky. Tento rok naši ľudia prešli do práce ekologicky viac ako 336-tisíc kilometrov a ušetrili vyše 60 ton CO₂, a to aj na bicykli či pešo. Vlaky sú ekologické prirodzene, ale ukazuje sa, že aj železničiari myslia udržateľne vo všetkom, čo robia.“
Vlak je viac než práca – je voľba
Z údajov vyplýva, že zamestnanci ZSSK využívali verejnú dopravu na dochádzanie s priemernou dĺžkou jazdy 40 kilometrov, čo je výrazne viac ako pri iných firmách. ZSSK sama najazdila vo verejnej doprave sedemnásobne viac kilometrov ako druhé miesto v rebríčku (ESET). To naznačuje, že vlak pre železničiarov nie je len pracovným priestorom, ale aj prirodzenou každodennou voľbou.
Chôdza a bicykel: výkony aj medzi stanicami
ZSSK si udržala prvenstvo aj v pešej dochádzke. Krátke každodenné prechádzky – často zo stanice do kancelárie alebo medzi pracoviskami – sa premietli do 4 168 peších jázd a viac než 6 700 kilometrov chôdze. V cyklistike zas zamestnanci ZSSK takmer zdvojnásobili výkony oproti vlaňajšku a dosiahli vyše 40-tisíc kilometrov na bicykli.
„Tento ročník bol výnimočný. Čísla narástli vo všetkých oblastiach – kolegovia chodili do práce po vlastných, na bicykli aj vlakom a mnohí kombinovali všetko dokopy. To, že sme opäť na vrchole vo všetkých kategóriách a zároveň sa nám podarilo výrazne posilniť výkon v cyklistike, vnímam ako výsledok kultúry, ktorú v ZSSK dlhodobo budujeme. Je to o komunite a spolupatričnosti,“ hovorí Lukáš Riha, koordinátor kampane Do práce na bicykli za ZSSK.
Do práce na bicykli. A potom vlakom
ZSSK pripomína, že aj do vlakov si cestujúci môžu zobrať bicykel. Možnosť kombinovať ekologické formy dopravy – chôdzu, cyklistiku a vlak – sa tak ukazuje ako jeden z najudržateľnejších spôsobov dochádzania, najmä vo väčších mestách či regiónoch s regionálnymi spojmi.
ZSSK vníma, že verejná doprava nie je len vlak, no v prípade železničiarov predpokladá, že práve vlak bol tým dopravným prostriedkom, ktorý zabezpečil víťazstvo v kampani. A ak v tejto kategórii zvíťazila ZSSK, znamená to podľa nej aj to, že zvíťazil vlak ako forma modernej, ekologickej a dostupnej verejnej dopravy.
O kampani Do práce na bicykli 2025
Do práce na bicykli je celonárodná kampaň, ktorú organizuje Občianska cykloiniciatíva Banská Bystrica pod záštitou Ministerstva dopravy SR a národného cyklokoordinátora Petra Klučku. V roku 2025 sa konal už jej 12. ročník, pričom aktívna fáza súťaže prebiehala od 1. do 30. júna 2025.
Zapojiť sa mohli tímy zložené z 2 – 4 zamestnancov jednej organizácie, ktorí dochádzali do práce bicyklom, pešo alebo verejnou dopravou a svoje jazdy zaznamenávali v online systéme.
Súťaží sa v piatich národných kategóriách (podľa veľkosti zamestnávateľa, samospráv či VÚC) a v štyroch lokálnych kategóriách – vrátane najviac najazdených jázd na bicykli, najdlhšej chôdze alebo využívania verejnej dopravy. Vyhodnocovanie prebieha aj prostredníctvom tzv. bonusovej kategórie, v ktorej sú odmenení súťažiaci, ktorí splnili určité limity jázd či prejdených kilometrov.
Zmyslom kampane je motivovať zamestnancov aj zamestnávateľov k udržateľnému dochádzaniu do práce a ukázať, že zdravý pohyb a zodpovedná doprava idú ruka v ruke.
Tento rok zamestnanci ZSSK prešli do práce ekologicky viac ako 336-tisíc kilometrov a ušetrili vyše 60 ton CO₂
ZSSK zabezpečuje osobnú železničnú dopravu na Slovensku. Stopercentným akcionárom ZSSK je Slovenská republika prostredníctvom Ministerstva dopravy SR, ktorá si zmluvne objednáva a platí služby vo verejnom záujme v osobnej železničnej doprave. Prioritnú časť majetku tvoria železničné koľajové vozidlá (rušne, vozne, vlakové súpravy). Spoločnosť vznikla v roku 2005 a je jedným z troch nástupníckych podnikov jednotných železníc (popri Železniciach SR a Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia).
ZSSK realizuje priemerne denne 1 818 vlakov, z toho v diaľkovej doprave 428 vlakov a v prímestskej a regionálnej doprave 1 390 vlakov. Zastavuje v 705 staniciach a zastávkach, jazdí na linkách po 2 872 kilometroch tratí na Slovensku.