-
V tomto roku prepravili IC vlaky už takmer 580 tisíc cestujúcich, ich priemerná vyťaženosť je vyše 72 %
-
Priemerná dĺžka jednej cesty je 302 kilometrov, priemerná cena lístka 14,40 eur
-
Cestujúci v IC vlakoch ušetrili planéte viac ako 5 000 ton CO₂
-
Od nového grafikonu pôjdu vybrané IC až do Viedne
BRATISLAVA – Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK) prevádzkuje iba jednu linku v komerčnom, trhovom režime: vlaky InterCity na trase Bratislava – Košice – Bratislava. V minulosti mali tieto linky dlhodobo negatívny hospodársky výsledok, preto bolo ich opätovné zavedenie v decembri 2016 pod drobnohľadom verejnosti i odborníkov. „Verejnosti i jedinému akcionárovi sme sa zaviazali, že IC vlaky dosiahnu tzv. prevádzkový zisk (EBITDA) už tento rok,“ hovorí Filip Hlubocký, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK. „Hoci nás zaskočila reakcia súkromného dopravcu, ktorý na trati prestal úplne jazdiť, prispôsobili sme sa a prijali sme dodatočné úlohy z Ministerstva dopravy a výstavby SR (ako napríklad zastávka Trenčín, nerušenie menej vyťažených spojov…). Som veľmi rád, že nás cestujúci podporili a že naše tímy splnili úlohy, ktoré sme si vytýčili. Za január až október 2017 sme v prevádzkovom zisku 1 700 000 eur. Sme na najlepšej ceste k splneniu nášho cieľa, dosiahnuť hospodársky zisk, tzv. čierne čísla, pri produkte, kde o tom celý trh pochyboval,“ dodáva F. Hlubocký. Za úspechom a výbornými výsledkami IC vlakov je veľký záujem cestujúcich o najrýchlejšie vlakové spojenie Bratislavy a Košíc. Najrýchlejší vlak InterCity prekoná túto 445 kilometrovú vzdialenosť už za 4 hodiny a 42 minút. „Kľúčovým faktorom pre obrat k ziskovosti je zásadná zmena systému prevádzky a obchodného nastavenia celého produktu IC. V prvom rade efektívnejšie obehy súprav a plánovanie počtu vozňov doslova v reálnom čase aj podľa predikcie vyťaženosti zmenili ekonomiku IC pozitívnym smerom,“ hovorí Karol Martinček, člen predstavenstva a riaditeľ úseku obchodu ZSSK. Nastavená úroveň cien, ktorá odzrkadľuje kvalitu poskytovanej služby a rýchlosť prepravy, si očividne našla svoj segment zákazníkov. V neposlednom rade treba spomenúť lepšiu ekonomickú situáciu Slovenska, ktorá do vlakov prináša viac cestujúcich a takisto zlepšujúci sa imidž ZSSK, ktorý pomáha odbúravať zábrany cestovať vlakom. „Počet cestujúcich tento rok bude zrejme z pohľadu IC vlakov veľmi dobrý, keďže v prvých desiatich mesiacoch prekročil 570 tisíc a je reálny predpoklad, že ich počet do konca roka prekročí 650 tisíc,“ konštatuje K. Martinček a dodáva: „Priemerná vyťaženosť vlaku dosiahla vyše 72 %. Priemerný cestujúci v IC vlaku cestuje do vzdialenosti 302 kilometrov (BA- KE = 445 km) a za lístok zaplatí 14,40 €." „V súčasnosti je hospodársky výsledok IC vlakov v zisku 150 tis. EUR, čo znamená prekročenie úrovne ziskovosti a je to indikácia, že sa IC dajú prevádzkovať bez straty. Do konca roka očakávame ešte náklady na opravy, ktoré s najväčšou pravdepodobnosťou povedú naspäť k nule alebo minimálnej strate,“ hovorí Patrik Horný, podpredseda predstavenstva ZSSK a dodáva: „V ďalšom období je pre úspech celého projektu InterCity dôležité zvládnuť dve hlavné riziká – udržať si priazeň cestujúcich a zabezpečiť prevádzkyschopnosť vozidlového parku.“ Len národný dopravca so svojimi schopnosťami a kapacitami je schopný prevádzkovať takéto náročné spojenia a byť ekonomicky úspešný. Samozrejmosťou je vykonávanie účtovníctva podľa medzinárodných účtovných štandardov a štandardov, ktoré sú definované aj v zmluve so štátom, kde je jasné zamedzenie akejkoľvek nepriamej dotácie stratových spojov. „Dosiahnutie našich cieľov v predstihu nás samozrejme veľmi teší, no napriek tomu jednotlivé vlaky a reakcie cestujúcich pozorne sledujeme a analyzujeme,“ konštatuje K. Martinček a dopĺňa: „V novom cestovnom poriadku pripravujeme priame spojenie Košíc a Viedne vlakmi IC 510 a IC 513. Ďalším zatraktívnením našej ponuky bude napríklad spolupráca so SAD Humenné – pri zakúpení nadväzného lístka na autobusovú dopravu v Kysaku do Stropkova a Svidníka. Ponuku bezplatného parkovania sme rozšírili o Trnavu a pracujeme aj na obnovení možnosti parkovania v Košiciach.“ Všetky odborné štúdie ukazujú, že dobre nastavená verejná doprava produkuje výrazne menej emisií ako individuálne jazdy autom. Jednoduchý približný prepočet ukazuje, že podobne je tomu aj v prípade slovenských IC vlakov. Na ich prevádzku sa v prvých deviatich mesiacoch tohto roka spotrebovalo 9 034 127 kWh elektrickej energie. Podľa carbonfund.org výroba 1 kWh vyprodukuje priemerne 0,0005925 tony CO₂ (tento údaj, samozrejme, variuje podľa zdroja elektrickej energie). Prevádzka IC vlakov tak vyprodukovala 5 353 ton oxidu uhličitého. Ak by však všetci cestujúci IC vlakov išli do svojej destinácie autom obsadeným dvoma osobami, na 288 926 jazdách by vyprodukovali cca 10 427* ton CO₂ (www.eea.europa.eu/highlights/co2-emissions-from-cars-and). Cestujúci vo vlakoch InterCity tak svojou voľbou verejnej dopravy ušetrili životnému prostrediu 5 074 ton CO₂)! *(počítané pri priemerných emisiách 119,5 g CO2/km – európsky priemer v r. 2015)
Hovorca a riaditeľ odboru komunikácie Železničnej spoločnosti Slovensko, a. s.
Tomáš Kováč, tel.: 02/2029 7015, 0904/875 396, Rožňavská 1, 832 72 Bratislava 3
e-mail: hovorca@slovakrail.sk; kovac.tomas@slovakrail.sk * * * * O Železničnej spoločnosti Slovensko:
Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK) zabezpečuje osobnú železničnú dopravu na Slovensku. Stopercentným akcionárom ZSSK je Slovenská republika prostredníctvom Ministerstva dopravy a výstavby SR, ktorá si zmluvne objednáva a platí služby vo verejnom záujme v osobnej železničnej doprave. Prioritnú časť majetku tvoria železničné koľajové vozidlá (rušne, vozne, vlakové súpravy). Spoločnosť vznikla v roku 2005 a je jedným z troch nástupníckych podnikov jednotných železníc (popri Železniciach SR a Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia). ZSSK realizuje priemerne 1450 vlakov denne, zastavuje na 697 staniciach a zastávkach, jazdí na linkách po viac než 2800 kilometroch tratí na Slovensku. Informácie o osobnej železničnej doprave:
Kontaktné centrum 18 188, alebo +421 2448 58 188 (zo zahraničia)
www.slovakrail.sk alebo www.facebook.com/ZSSK.sk, info@slovakrail.sk
Aktuálna poloha vlakov: http://tis.zsr.sk/elis/pohybvlaku-iframe