Vlaky InterCity boli v roku 2019 ziskové, počet cestujúcich narástol

28. 02. 2020
  • IC vlaky ZSSK dosiahli hospodársky výsledok +206-tis. eur, prevádzkový zisk (EBITDA) predstavuje 3 200-tis. eur
  • Dohromady prepravili 817 958 cestujúcich, ich priemerná vyťaženosť predstavuje 75,9 % a priemerné meškanie IC vlakov bolo 3,34 minúty

 

BRATISLAVA – Vlaky InterCity prevádzkované Železničnou spoločnosťou Slovensko (ZSSK) v komerčnom režime dosiahli v roku 2019 riadny (nielen prevádzkový) kladný hospodársky výsledok, t. j. zisk. Ten za rok 2019 predstavuje 206-tis. eur (zjednodušene: príjem z predaja mínus náklady súvisiace s prevádzkovaním). Prevádzkový zisk vlakov InterCity za rok 2019 bol 3 200-tis. eur (zjednodušene: príjem z predaja pred znížením o odpisy, nákladové úroky a daňové náklady).

„Vlaky InterCity si cestujúci obľúbili a ukazujú, že železničná doprava má na Slovensku – tam, kde sú dobré trate – aj komerčný potenciál. Som rád, že aj štátom vlastnená spoločnosť vie v tomto náročnom segmente podnikať so ziskom,“ hovorí Filip Hlubocký, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK.

Vlaky InterCity sú v účtovníctve ZSSK vedené osobitne v tzv. v komerčnom režime. Ich financovanie je pod drobnohľadom viacerých inštitúcií i konkurencie. ZSSK na základe predbežných neauditovaných hospodárskych výsledkov za rok 2019 potvrdzuje, že národný dopravca svoje sľuby o zmysluplnosti znovuzavedenia ícéčok plní a celkový zisk tohto komerčného produktu potvrdil analýzy a očakávania súčasného predstavenstva ZSSK.

„Ministerstvu dopravy a výstavby SR, nášmu jedinému akcionárovi, i verejnosti sme sa v decembri 2016 zaviazali, že IC vlaky dosiahnu veľmi rýchlo čierne čísla, preto som veľmi rád, že rok 2019 bol pre nás, ako sme očakávali, prelomový a konečne sa nám podarilo dosiahnuť celkový zisk. Teší ma, že sme dokázali vytvoriť taký atraktívny produkt, ktorý obstojí aj bez dotácií z verejných prostriedkov,“ dodáva Hlubocký.

Vlaky InterCity boli po prvýkrát uvedené do prevádzky v roku 1993. Vznikom ZSSK v roku 2005 ich prevádzka naďalej pokračovala až do januára 2016. Národný dopravca opätovne sprevádzkoval svoju vlajkovú loď po kratšej odmlke v decembri 2016. Odvtedy tento komerčný produkt s minimálnymi a hlavne pozitívnymi obmenami premáva dodnes. (RegioJet prevádzkoval svoje IC vlaky na trati Bratislava – Košice iba v období 12/2014 – 1/2017.)

„Výsledky vlakov InterCity nám potvrdili to, čo sme očakávali. Pripravujeme zavedenie ďalších komerčných produktov, teda vlakov, ktoré nebudú dotované zo štátneho rozpočtu, ale musia si na svoju prevádzku zarobiť samy,“ uvádza Karol Martinček, podpredseda predstavenstva a riaditeľ úseku obchodu ZSSK.

Všetky fakty o vlakoch InterCity za rok 2019

1 medzištátny pár denne – 2 medzištátne spoje Viedeň – Košice
3 vnútroštátne páry denne – 6 vnútroštátnych spojov Bratislava – Košice
najrýchlejší jazdný čas na linke Bratislava – Košice (445 km) 4 h 36 min
zisk 206-tis. eur
počet prepravených cestujúcich 817 958
počet prepravených cestujúcich s nárokom na BP*, ktorí uprednostnili IC vlak 127 045
počet vlakov vedených do cieľovej stanice 2 912
počet vlakov, ktoré prišli do cieľa načas (meškanie do 5 minút vrátane) 2 497
počet vlakov, ktoré v cieli meškali viac ako 5 minút 415
priemerné meškanie 3,34 min
osobokilometre 248 481 839
vlakokilometre 1 318 863
ušetrené emisie oxidu uhličitého (CO2) 62 938,71 ton
priemerná vyťaženosť 75,9 %
priemerná dĺžka jednej cesty 304 km
priemerná cena cestovného dokladu (bez DPH) 13,14 eur
podiel cestovných dokladov predaných cez internet 47,2 %
počet prepravených cestujúcich v najsilnejší deň (17. 5. 2019, MS v hokeji) 3 350
počet prepravených cestujúcich v najslabší deň (24. 12. 2019, Štedrý deň) 843
najväčší objem precestovaných km na 1 registráciu 62 948**
najväčší počet ciest na 1 registrovaného zákazníka 225
počet predaných jedál v reštauračnom vozni 139 972
najpredávanejšie jedlo (13 000 predaných porcií) vyprážaný syr

*BP – bezplatná preprava. Na vlaky InterCity sa bezplatná preprava nevzťahuje, cestujúci s nárokom na BP si zakupuje cestovný doklad s príslušnou zľavou na základe predloženia preukazu na BP.
**Číslo predstavuje cca 1,5-násobok dĺžky rovníka.

Výsledky vlakov InterCity 2016 – 2019

2016 2017 2018 2019
počet prepravených cestujúcich 24 709 705 684 791 695 817 958
počet vlakov s príchodom do cieľ. stanice načas*** 2 548 2 463 2 497
priemerné meškanie v cieľovej stanici (v min) 2 4 3,34

***meškanie do 5 minút vrátane

Prečo majú vlaky InterCity taký úspech?

Vlaky InterCity predstavujú najrýchlejšie a najpohodlnejšie vlakové spojenie na prekonanie 445 km dlhej trasy medzi hlavným mestom a metropolou východu. Jazdný čas 4 h 36 min je porovnateľný s cestou osobným autom, no vo vlaku môže cestujúci stráviť tento čas produktívne alebo oddychom. Kvalita, rýchlosť a spoľahlivosť je základnou charakteristickou črtou týchto vlakov. ZSSK zároveň poskytuje cestujúcim vlakmi InterCity najlepšie dostupné služby:

  • Služby v 1. vozňovej triede: voda 0,5 l a teplý nápoj (káva alebo čaj); dostupná denná tlač a časopisy; polohovateľné sedadlá; rozkladacie stolíky; elektrické zásuvky pre každé sedadlo; individuálne osvetlenie; cielená rezervácia miesta podľa smeru jazdy; obsluha mobilbarom a donáška jedla na miesto; bezplatné wi-fi pripojenie na internet.
  • Služby v 2. vozňovej triede: voda 0,5 l; dostupná denná tlač; elektrické zásuvky; cielená rezervácia miesta podľa smeru jazdy; obsluha mobilbarom; bezplatné wi-fi pripojenie na internet.
  • Služby v 2. vozňovej triede v detskom kupé: voda 0,5 l; dostupná denná tlač; pohodlie vo vozni (sedadlá v 6-miestnych oddieloch alebo 12-miestnom veľkopriestore); rozkladacie stolíky s herným plánom a obrázky zvieratiek na skle v kupé (miesta 41 – 86); elektrické zásuvky; individuálne osvetlenie; cielená rezervácia miesta podľa smeru jazdy; obsluha mobilbarom; bezplatné wi-fi pripojenie na internet; prebaľovací pult pre dieťa na WC; zapožičanie hracích figúrok a kociek (v každom kupé s miestami 41 – 86 sa nachádza jeden stolík s plánom hry Človeče, nehnevaj sa); maľovanky s farbičkami.

Okrem toho si cestujúci zo všetkých vozňových tried môžu rezervovať bezplatné parkovanie v Bratislave, Trnave, Poprade a Žiline k lístku zakúpenému cez internet a ZSSK im taktiež ponúka možnosť využitia pojazdnej úschovne batožín na prepravu batožiny alebo kočíka.

Samozrejmosťou v poskytovaní služieb je zabezpečenie plnohodnotného cateringu vo všetkých vlakoch InterCity. Špecifickou novinkou pri medzištátnej dvojici spojov – IC 44 a IC 45, ktoré premávajú medzi Viedňou a Bratislavou, je zavedenie pilotného projektu s ponukou nového moderného menu (https://www.zssk.sk/aktuality/sushi-hovadzie-teriyaki-s-ryzou-i-zemiakovo-gastanovy-krem-zssk-testuje-nove-menu-a-sluzby/), pričom v druhej polovici roka 2020 chce ZSSK túto možnosť poskytnúť cestujúcim vo všetkých vlakoch InterCity.

SUPERGARANCIA

ZSSK od 1. 1. 2020 zaviedla SUPERGARANCIU (https://www.zssk.sk/supergarancia/), ktorá sa vzťahuje na meškania vlakov z akejkoľvek príčiny s výnimkou smrti v koľajisku (zrazenie osoby). SUPERGARANCIA je uplatniteľná v 34 vlakoch, konkrétne vo vlakoch InterCity na linke Bratislava – Košice a regionálnych rýchlikoch na linke Bratislava – Žilina.

Cestujúcemu za meškanie v trvaní:

  • 60 – 119 minút vyplatíme odškodnenie vo výške 50 % zo zaplateného jednorazového cestovného na daný vlak a úsek (v prípade vlakov IC má zároveň nárok na občerstvenie v cene 1 €);
  • 120 minút a viac vyplatíme odškodnenie vo výške 100 % zo zaplateného jednorazového cestovného na daný vlak a úsek (v prípade vlakov IC má zároveň nárok na občerstvenie v cene 2 €).

Pre využitie SUPERGARANCIE je potrebné, aby cestujúci disponoval zákazníckym kontom a na nákup cestovného lístka využil e-shop ZSSK alebo mobilnú aplikáciu Ideme vlakom. Vnútroštátny jednorazový cestovný lístok prislúchajúci na daný vlak musí byť v minimálnej sume 3 €. Nárok na odškodnenie je potrebné si uplatniť bez zbytočného odkladu, najneskôr však do 30 dní po ukončení cesty prostredníctvom elektronického formulára (https://formulare.slovakrail.sk/supergarancia). Žiadosť vybavíme najneskôr do 30 dní od jej prijatia.

IC Macejko vozil fanúšikov na zápasy slovenských hokejistov.

Samozrejmosťou v IC vlakoch je poskytovanie plnohodnotného cateringu.

 

ZSSK zabezpečuje osobnú železničnú dopravu na Slovensku. Stopercentným akcionárom ZSSK je Slovenská republika prostredníctvom Ministerstva dopravy a výstavby SR, ktorá si zmluvne objednáva a platí služby vo verejnom záujme v osobnej železničnej doprave. Prioritnú časť majetku tvoria železničné koľajové vozidlá (rušne, vozne, vlakové súpravy). Spoločnosť vznikla v roku 2005 a je jedným z troch nástupníckych podnikov jednotných železníc (popri Železniciach SR a Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia).

ZSSK od 15. decembra 2019 realizuje priemerne 1 538 vlakov denne, z toho 238 diaľkových vlakov a 1 300 regionálnych a prímestských spojov. Zastavuje v 719 staniciach a zastávkach, jazdí na linkách po 2 921 kilometroch tratí na Slovensku.

Skip to content