
Linka Bratislava – Žilina – Košice (445 km)
- Ide o najvyťaženejšiu železničnú trasu na Slovensku, ktorá spája najväčšie sídla v šiestich krajoch.
- Diaľkové vlaky na trase sú nosnou kostrou osobnej železničnej dopravy medzi západom a východom Slovenska, na ktorú sa viažu prípoje na dvoch desiatkach ďalších tratí (najmä regionálne prípoje).
- Na linke v celej dĺžke jazdí v oboch smeroch denne 16 priamych diaľkových vlakov, v piatok a v nedeľu 18 vlakov (z toho 2 vlaky sú nočné, prioritne lôžkové a ležadlové).
- Ponuku rozširujú ďalšie viac ako dve desiatky spojov – regionálne rýchliky jazdiace na časti trasy (Bratislava – Žilina, Košice – Trenčín), prípadne medzištátne vlaky (z Košíc do Žiliny pokračujúce do Prahy a opačne).
- Rýchliky Bratislava – Košice jazdia v takte (pravidelných odstupoch) každé dve hodiny, medzi Bratislavou a Žilinou v špičke každú hodinu.
- Denná kapacita spojov medzi oboma metropolami je 13 až 15 tisíc miest, na vybraných úsekoch po zohľadnení diaľkových vlakov na kratšie vzdialenosti stúpa, v pracovných dňoch až na 21 až 23 tisíc miest.
- Diaľkové vlaky jazdiace na celej trase zrealizujú za rok 2,8 milióna vlakových kilometrov.
Novinky zavedené bezprostredne po zrušení InterCity vlakov:
- prémiové klimatizované vozne s novoupraveným interiérom „plus“ ako vozne 1. triedy v šiestich vybraných spojoch denne (v súprave tak budú dva vozne 1. triedy – jeden veľkopriestorový a jeden s kupé),
- detské vozne prispôsobené pre cestovanie s deťmi (polepy, k dispozícii hra Človeče nehnevaj sa) vo väčšine spojov za deň,
- viac vozňov s pripojením na internet WiFi (v niektorých vlakoch až tri vozne),
- vo všetkých spojoch už len klimatizované reštauračné vozne (jedlo z čerstvých surovín),
- vedľajším efektom sú uvoľnené kvalitné modernizované či nové vozne zaradené do vlakov aj na iných trasách, napríklad neklimatizovaný vozeň v nočnom rýchliku Poľana bude nahradený novším, vozeň so zdvíhacou plošinou pre imobilných cestujúcich zasa vylepší vlaky z Prievidze do Bratislavy.
- Nové služby v 1. triede v horizonte najbližších týždňov / mesiacov:
- možnosť rezervácie parkovania pre cestujúcich na dlhšie vzdialenosti v Bratislave, v Žiline, v Poprade, v Košiciach,
- minerálka k lístku, vo vozni k dispozícii noviny,
- donáška jedla na miesto,
- pripravujeme zavedenie novej prémiovej vozňovej triedy s rozšírenými službami (v rýchlikoch na trase by boli tri triedy).
Nové vlaky a zvýšené kapacity na linke Bratislava – Žilina – Košice od 22. januára 2016
Každý piatok v smere z Bratislavy na východ
Nový priamy vlak R 1603 „Šarišan“ z Bratislavy do Humenného / rozšírenie ponuky o úsek Kysak – Humenné (+87 km):
- Nový rýchlik štartuje o 14.55 h z Bratislavy, pôjde do Košíc, ale aj do Prešova a Humenného (súprava sa v Kysaku rozdelí, 6 vozňov bude pokračovať do Humenného, 7 vozňov do Košíc).
Do 17. januára v tejto časovej polohe jazdil piatkový posilový rýchlik R 1601 (končí 15. januára), ale mal menšiu kapacitu a jazdil len do Košíc, neobsluhoval priamo Šariš a Horný Zemplín (Prešov, Hanušovce nad Topľou, Vranov nad Topľou, Strážske, Humenné). - Novinkou je úsek Kysak – Prešov – Humenné (87 km).
- Cestu z Bratislavy do Humenného absolvuje za necelých 8 hodín (o hodinu a pol dlhší čas ako trasu prešiel zrušený piatkový InterCity Šarišan).
- V cieli, v Humennom, bude pred 23. hodinou, vlaku sa prispôsobia regionálne prípoje (smer Medzilaborce, smer Stakčín).
Nový R 1605 Chopok z Bratislavy do Košíc, rozšíri ponuku v úseku Žilina – Košice (242 km)
- Rýchlik štartuje z Bratislavy každý piatok o 16.55 h.
Nahradí regionálny rýchlik, ktorý do 15. januára jazdil v tomto čase len po Žilinu, a mal výrazne nižšiu kapacitu. - Zastavuje v 21 staniciach ako všetky denné rýchliky na trase.
- Bude mať 13 vozňov (možné maximum) / 752 miest (na úseku do Žiliny narastie kapacita o 40 %, ďalej do Košíc je to nová ponuka pre cestujúcich).
- V cieli – v Košiciach – bude o 23.00 h, v Kysaku a v Košiciach sa vlaku prispôsobia regionálne prípoje (v Kysaku smer Prešov / Lipany, v Košiciach smer Humenné cez Trebišov a smer Čierna nad Tisou).
Každú nedeľu v smere z východného Slovenska:
Nový R 1602 „Šarišan“ na trase Humenné – Prešov – Žilina – Bratislava (516 km)
- Na trasu vyštartuje každú nedeľu o 13.44 h (od nedele 24. januára) so 6 vozňami, od Prešova sa rozšíri na 13 vozňov.
Do 17. januára neexistoval takýto denný vlak vo verejnom záujme, ktorý by spájal Šariš a Horný Zemplín priamo s hlavným mestom (prípadne ďalšími mestami ako Trnava, Žilina a pod.). - Zastavuje v 20 staniciach (menej ako v piatok v opačnom smere z hlavného mesta), od Žiliny ide expresne.
- Jazdný čas je 7 a pol hodiny (o hodinu dlhší ako trasu jazdil zrušený nedeľný IC Šarišan).
- V cieli – v Bratislave – bude krátko po 21. hodine (21.13 h).
Nedeľný posilový rýchlik R 1604 Chopok z Košíc do Bratislavy
- Vlak vyráža na trasu o 14.57 h.
- Nejde o novú ponuku, jazdil aj doteraz, len o 20 minút neskôr a s menšou kapacitou.
- Pôjde rýchlejšie, vynechá niektoré stanice (Margecany, Štrba, Kraľovany, Trenčianska Teplá, Nové Mesto nad Váhom, Piešťany).
- V 13 vozňoch ponúkne vyše 750 miest.
- Jazdný čas je 5 a pol hodiny (o pol hodinu menej ako má v piatok po opačnej trase).
- Je to najrýchlejšie existujúce spojenie, v cieli – v Bratislave – bude o 20.33 h.
InterCity vlaky ZSSK
- jazdili na trase Bratislava – Žilina – Košice / Humenné 22 rokov (od leta 1993), posledné štyri roky ako nedotovaný komerčný produkt,
- boli to vlaky najvyššej kvality a komfortu na slovenskom trhu,
- predstavovali najrýchlejšie spojenie ZSSK západného a východného Slovenska, cesta do Košíc trvala 5 h (o hodinu kratšie ako bežným rýchlikom),
- v roku 2014 pribudol víkendový IC vlak Šarišan, z Bratislavy cez Prešov do Humenného prešiel za 6 a pol hodiny,
- zastavovali v 16 slovenských mestách (na trase z Bratislavy do Košíc v 11 mestách), prostredníctvom prípojov obsluhovali ďalších 30 miest v regiónoch Slovenska,
- posledný trištvrte rok jazdili denne štyri spoje z Bratislavy do Košíc a späť + víkendový IC Šarišan na trase Bratislava – Prešov – Humenné, týždenne bolo v ponuke 25 IC vlakov (najazdili 11,3-tisíc vlakových kilometrov),
- poskytovali najväčší balík služieb cestujúcim, vozne boli klimatizované a vybavené WiFi a väčším počtom zásuviek aj stolíkmi pre prácu s počítačom,
- cestujúci si mohli vybrať zo 4 vozňových tried kvality, detský vozeň s hrami, prepravu imobilných cestujúcich (zdvíhacia plošina), reštauračný vozeň (jedlo varené z čerstvých surovín), výber miesta v smere jazdy, nápoje a dennú tlač zadarmo, obsluhu mobilbarom, vo vyšších triedach donáška jedla na miesto, parkovanie v cene lístka, trojchodové menu bezplatne (k lístkom v najvyššej triede),
- najväčšiu kapacitu ponúkali v rokoch 2013 a 2014, keď ZSSK realizovala osem vlakov denne (každé štyri hodiny), rekordný počet 690 tisíc cestujúcich odviezli v roku 2013,
- v rokoch 2003 až 2009 mali predĺženú trasu až do Viedne,
- počas svojej histórie služby IC vlakov využili mnohé známe osobnosti kultúry, športu a verejného života, napríklad bývalý prezident Rudolf Schuster, spevák Jozef Ráž, členovia skupiny No Name, moderátorka Adela Banášová, spevák Richard Müller, rapper Majk Spirit, moderátorka Alena Heribanová, cestovateľ František Kele, zjazdový lyžiar Adam Žampa, herec Peter Nádasdi.
Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK) zabezpečuje osobnú železničnú dopravu na Slovensku. Stopercentným akcionárom ZSSK je Slovenská republika prostredníctvom Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR, ktorá si zmluvne objednáva a platí služby vo verejnom záujme v osobnej železničnej doprave. Prioritnú časť majetku tvoria železničné koľajové vozidlá (rušne, vozne, vlakové súpravy). Spoločnosť vznikla v roku 2005 a je jedným z troch nástupníckych podnikov jednotných železníc (popri Železniciach SR a Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia). ZSSK denne vypravuje vyše 1500 vlakov. Všetky informácie o osobnej železničnej doprave:
Kontaktné centrum 18 188, alebo +421 2448 58 188 ( pri volaniach zo zahraničia)
zákaznícke centrá v 12 mestách alebo osobné pokladnice v staniciach
www.slovakrail.sk alebo www.facebook.com/slovakrail, info@slovakrail.sk
Aktuálnu polohu vlakov cestujúci nájdu aj na stránke ŽSR:
http://tis.zsr.sk/elis/pohybvlaku-iframe
Mgr. Jana Morháčová
riaditeľka Odbor komunikácie
Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK)
Rožňavská 1
832 72 Bratislava 3
Morhacova.Jana@slovakrail.sk
www.slovakrail.sk