Od 15. mája si cestujúci na trasách Trnava – Kúty, Čadca – Makov a Humenné – Stakčín môžu kúpiť lístok už len v označenom vozni
BRATISLAVA – Železničná spoločnosť Slovensko mení pravidlá nastupovania a predaja cestovných lístkov vo vlaku na troch regionálnych trasách. Ide o linky Trnava – Kúty, Čadca – Makov, Humenné – Stakčín. Cestujúci by mali do vlaku nastupovať už s platným cestovným lístkom. Možnosť zabezpečiť si lístok priamo vo vlaku zostane, ale len v zúženom priestore – vo vozni, ktorý je označený oranžovou nálepkou – PREDAJ CESTOVNÝCH LÍSTKOV.
Nové pravidlá sa vzťahujú aj na zastávky a stanice, kde nie je dostupná pokladnica s predajom cestovných lístkov. Cestujúci však na uvedených trasách majú k dispozícii možnosť zabezpečiť si lístok pomocou SMS, prípadne cez internet.
„Cieľom je dosiahnuť stav, aby si ľudia kupovali lístok pred tým, ako nastúpia do vlaku. To je legitímna požiadavka dopravcu. V mestskej hromadnej doprave ani v medzimestských autobusoch nie je mysliteľné usadiť sa v spoji bez lístka. Vo vlakoch to bola roky tolerovaná prax, ktorú však citeľne zneužívajú čierni pasažieri,“ povedal Július Slíž, riaditeľ Odboru stratégie a medzinárodných vzťahov.
Prieskumy Železničnej spoločnosti Slovensko ukazujú, že tržby z predaných lístkov na krátke vzdialenosti z obcí a miest, kde nie je pokladničný predaj, sú oveľa nižšie ako opačne do týchto staníc. Rozdiel bol až takmer 23 percent. Inak povedané, cestujúci zo staníc bez otvorenej pokladnice si niekedy lístok vo vlaku vôbec nekúpia alebo nahlásia zastávku či stanicu bližšiu k svojmu cieľu.
„Ak si cestujúci lístok zabezpečia vopred, nemusia hľadať vo vlaku špeciálny vozeň na predaj ani vlakvedúceho. Môžu sa usadiť kdekoľvek v súprave. Zároveň obmedzíme situácie, keď cestujúci nastúpia bez lístka a vyhýbajú sa jeho kúpe aj vo vlaku. Takýto pasažieri však poškodzujú ostatných občanov,“ dodal J. Slíž.
Ak by cestujúci kupoval lístok priamo vo vlaku, treba vojsť do vozňa označeného oranžovou nálepkou PREDAJ CESTOVNÝCH LÍSTKOV a počkať tam na vlakový personál. Obvykle ide o priestor v strednej časti súpravy. Len tam možno kúpiť lístok bez prirážky (pri nástupe v stanici bez predaja v pokladnici), respektíve s nižšou prirážkou 1,50 / 3,00 € (pri nástupe v stanici, kde bola možnosť kúpiť lístok v pokladnici). V ostatnej časti súpravy bude k cestovnému prirátaná prirážka 5 €.
Nové pravidlá sa nebudú týkať telesne postihnutých občanov, seniorov nad 70 rokov alebo rodín s deťmi v kočíku. Zmena je účinná od 1. mája 2016, uplatňovať sa bude až od 15. mája. Dovtedy platilo dvojtýždňové prechodné obdobie, keď sa neuplatňovala prirážka 5 € a vlakový personál cestujúcich len upozorňoval na zmenu. Úprava sa týka len troch lokálnych tratí, kde majú cestujúci možnosť zabezpečiť si SMS lístok. Na ostatných trasách zostávajú zachované súčasné pravidlá.
Vlaky na tratiach Trnava – Kúty, Čadca – Makov a Humenné – Stakčín sú označené dvomi druhmi nálepiek:
Do takto označených dverí je možné nastúpiť len s platným lístkom. Pri nákupe cestovného lístka v takomto vozni cestujúci zaplatí vždy prirážku 5 € bez ohľadu na to, kde cestujúci nastupoval a aký druh lístka si kupuje.
V takto označených vozňoch je možné si zabezpečiť cestovný lístok aj u vlakvedúceho, pričom postup je nasledovný:
- bez prirážky / ak cestujúci nastupuje na stanici, kde nebol zabezpečený predaj v pokladnici, čo je väčšina staníc na uvedených troch linkách,
- 1,50 € k platenému cestovnému lístku / 3 € k lístku na bezplatnú prepravu / ak cestujúci nastupuje na stanici, kde bola otvorená pokladnica.
V ktorejkoľvek časti vlaku si naďalej môžu zabezpečiť cestovné lístky nasledovné kategórie cestujúcich:
- seniori nad 70 rokov,
- osoby s preukazmi ŤZP a ŤZP-S a imobilní cestujúci s vopred objednanou prepravou,
- cestujúci, ktorí nastupujú s kočíkom s dieťaťom do priestoru na prepravu kočíkov
- cestujúci, ktorí nastupujú s bicyklom do priestoru s držiakmi na prepravu bicyklov.
Otázky a odpovede
Prečo Železničná spoločnosť Slovensko zaviedla toto opatrenie?
Zo štatistík a praktických skúseností Železničnej spoločnosti Slovensko vyplýva, že časť cestujúcich nastupujúcich do vlaku na staniciach bez otvorenej pokladnice si lístok nekúpi ani vo vlaku. Zavedením SMS lístka na linkách Kúty – Trnava, Čadca – Makov a Humenné – Stakčín vznikla pre podstatnú väčšinu obyvateľov nová možnosť zabezpečiť si lístok vopred aj zo zastávok a staníc, kde nie sú pokladnice otvorené. Vlaky označené nálepkami jazdia aj na iných trasách. Treba sa nimi riadiť?
Na iných trasách nie je potrebné sa riadiť nálepkami. Vlakové súpravy Železničnej spoločnosti Slovensko obvykle obsluhujú viacero tratí, nielen jednu vybranú. Dôvodom je snaha optimálne využiť techniku i personál. Preto sa súpravy označené nálepkami pohybujú nielen na trasách Kúty – Trnava, Čadca – Makov a Humenné – Stakčín, ale aj na ďalších tratiach. Mimo uvedených troch tratí však nálepky nehrajú žiadnu rolu. Budú podobné pravidlá platiť aj na iných trasách?
Zmena pravidiel nákupu lístka vo vlaku (nástup do označeného vozňa) sa bude uplatňovať len na troch uvedených trasách: Trnava – Kúty, Čadca – Makov a Humenné – Stakčín, kde majú cestujúci možnosť zabezpečiť si SMS lístok. Ide o pilotný projekt, ktorý bude vyhodnotený a následne bude rozhodnuté o ďalšom postupe. Aká je výška prirážky pri nedodržaní pravidiel?
Prirážka na uvedených troch trasách predstavuje 5 €. Koľko stálo vybavenie súprav nálepkami?
Polep realizovali zamestnanci ZSSK. Priame náklady boli len za tlač nálepiek približne 1 000 €. Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK) zabezpečuje osobnú železničnú dopravu na Slovensku. Stopercentným akcionárom ZSSK je Slovenská republika prostredníctvom Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR, ktorá si zmluvne objednáva a platí služby vo verejnom záujme v osobnej železničnej doprave. Prioritnú časť majetku tvoria železničné koľajové vozidlá (rušne, vozne, vlakové súpravy). Spoločnosť vznikla v roku 2005 a je jedným z troch nástupníckych podnikov jednotných železníc (popri Železniciach SR a Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia). ZSSK denne vypravuje priemerne 1455 vlakov. Všetky informácie o osobnej železničnej doprave:
Kontaktné centrum 18 188, alebo +421 2448 58 188 ( pri volaniach zo zahraničia)
zákaznícke centrá v 11 mestách alebo osobné pokladnice v staniciach
www.slovakrail.sk alebo www.facebook.com/slovakrail, info@slovakrail.sk
Aktuálnu polohu vlakov cestujúci nájdu aj na stránke ŽSR:
http://tis.zsr.sk/elis/pohybvlaku-iframe
Mgr. Jana Morháčová
riaditeľka Odbor komunikácie
Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK)
Rožňavská 1
832 72 Bratislava 3