BRATISLAVA – Už dvanásť mesiacov sú telové kamery súčasťou výbavy vlakvedúcich Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK). Od mája 2024 ich dopravca nasadil do prevádzky celkovo 419. Projekt, ktorého cieľom bolo zvýšiť bezpečnosť vo vlakoch, naplnil očakávania: celkový počet incidentov klesol o 5 % a agresivita voči vlakvedúcim či iným cestujúcim sa znížila až o 21 %.
Kamery však neslúžia len ako preventívny prvok – ich záznamy sa ukázali ako neoceniteľný nástroj pri riešení incidentov. Pomohli objasniť približne 50 prípadov, pričom polícia opakovane ocenila ich vysokú výpovednú hodnotu pri vyšetrovaní.
„Bezpečnosť cestujúcich aj našich zamestnancov je pre ZSSK absolútnou prioritou. Telové kamery nám umožňujú nielen oddialiť prípadné konflikty, ale aj rýchlo a transparentne reagovať na vzniknuté situácie a celkovo zvýšiť kvalitu cestovania vlakmi ZSSK. Ročná prax ukázala, že tieto zariadenia podporujú dodržiavanie pokynov zo strany cestujúcich, najmä v situáciách, keď cestovali bez platného cestovného lístka. Osobné kamery pre vlakvedúcich ZSSK tak predstavujú dôležitý nástroj na prevenciu a riešenie týchto incidentov,“ uviedol generálny riaditeľ ZSSK Peter Helexa.
„Telové kamery významne prispievajú k ochrane zamestnancov i cestujúcich, čím potvrdzujú, že majú skutočný dopad pre ďalší rozvoj bezpečnej železničnej dopravy na Slovensku. V situáciách, kde dochádza k napätiu, môžu pôsobiť preventívne a zároveň umožňujú dôkladnejšie objasňovanie konfliktov. Oceňujem, že ZSSK ide v tomto smere príkladom a zároveň chcem ubezpečiť, že na ministerstve pripravujeme ďalšie bezpečnostné projekty, ktoré budú financované z európskych fondov,“ uviedla štátna tajomníčka Ministerstva dopravy SR Denisa Žiláková.
Bezpečnosť je vo vlakoch ZSSK prioritou
ZSSK sa dlhodobo usiluje o to, aby boli vlaky bezpečným miestom na cestovanie. Okrem telových kamier preto disponuje aj kamerovými systémami vo vozňoch, poskytuje cestovné výhody v 2. triede príslušníkom Policajného zboru SR, čím zvyšuje ich prítomnosť vo vlakoch aj mimo služby, a spolupracuje so súkromnými bezpečnostnými službami.
Aj napriek pozitívnemu vývoju ZSSK naďalej eviduje incidenty rôznej závažnosti. Najzávažnejšie sú fyzické útoky na vlakvedúcich a konflikty medzi cestujúcimi. Aj preto pripravuje nové opatrenia na zvýšenie bezpečnosti, ktoré plánuje financovať z európskych zdrojov. Telové kamery sa ukazujú ako kľúčový nástroj v tejto oblasti.
Pokročilé technológie v službách bezpečnosti
Kamery typu AXIS W110 sú nasadené podľa potrieb jednotlivých regiónov: v Bratislave 102 kusov, v Žiline 112, v Košiciach 119 a vo Zvolene 63. Zvyšné zariadenia tvoria technickú rezervu. Ich výber a nasadenie boli prispôsobené hustote dopravy a potrebám jednotlivých prevádzkových oblastí.
Tieto kamery sú vybavené tzv. bufferovaným nahrávaním, ktoré automaticky zaznamenáva 30 sekúnd diania pred aktiváciou záznamu. Vlakvedúci ich môžu aktivovať manuálne, pričom záznamy sa po vložení kamery do nabíjacej stanice bezpečne uložia na server a uchovávajú sa päť dní. Ak sú označené na ďalšie spracovanie, môžu slúžiť ako dôkazový materiál.
ZSSK už niekoľko rokov úspešne využíva aj zvukové nahrávanie v osobných pokladniach, ktoré sa osvedčilo pri riešení sťažností. Na medzinárodnej úrovni je využívanie telových kamier v doprave či službách bežné a ich širšie nasadenie sa predpokladá aj na Slovensku.
Technické informácie o telovej kamere AXIS W110:
- Rozmery: 75 × 55 × 19 mm
- Hmotnosť: 85 g (117 g s magnetom na uchytenie)
- Rozlíšenie: 1280 x 720 p (max. 1920 x 1080 p)
- Horizontálny uhol záberu: 140 °, vertikálny: 91°
- Prevádzková teplota: od -20 °C až +45 °C
- Prednahrávanie: 30 sekúnd
- Výdrž batérie: 7 hodín
- Čas nabíjania: 4 hodiny (batéria Li-ion, 1600 mAh)
- Záznam: audio a video
Aj vďaka telovým kamerám sa počet incidentov znížil o 5 % a agresivita voči vlakvedúcim klesla až o 21 %
Na bezpečnosť vo vlakoch dohliadajú aj policajti a zamestnanci SBS
Vlakvedúci ZSSK majú v službe k dispozícii cez 400 telových kamier
ZSSK zabezpečuje osobnú železničnú dopravu na Slovensku. Stopercentným akcionárom ZSSK je Slovenská republika prostredníctvom Ministerstva dopravy SR, ktorá si zmluvne objednáva a platí služby vo verejnom záujme v osobnej železničnej doprave. Prioritnú časť majetku tvoria železničné koľajové vozidlá (rušne, vozne, vlakové súpravy). Spoločnosť vznikla v roku 2005 a je jedným z troch nástupníckych podnikov jednotných železníc (popri Železniciach SR a Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia).
ZSSK realizuje priemerne denne 1 818 vlakov, z toho v diaľkovej doprave 428 vlakov a v prímestskej a regionálnej doprave 1 390 vlakov. Zastavuje v 705 staniciach a zastávkach, jazdí na linkách po 2 872 kilometroch tratí na Slovensku.