Symbol horiaceho rušňa patrí histórii V roku 2025: ZSSK neeviduje žiadny požiar koľajového vozidla

04. 09. 2025

BRATISLAVA – Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) v roku 2025 neeviduje ani jeden prípad požiaru rušňa alebo vozňa. Kým v roku 2018 bolo takýchto udalostí až 15 a v roku 2024 osem, tohtoročná štatistika je nulová. Počet prípadov klesá vďaka systematickej modernizácii vozidlového parku a dôslednej údržbe.

Požiare sa v minulom období týkali najmä elektrických rušňov radu 350. Tieto stroje sú postupne vyraďované, zatiaľ čo vo flotile národného dopravcu pribúdajú moderné elektrické jednotky Panter a Kiss a viacsystémové lokomotívy Vectron. Do roku 2026 bude dopravca disponovať dokopy 45 Pantermi a tiež aj veľkokapacitnými elektrickými jednotkami Kiss, z ktorých štyri jazdia, ďalšie dva by mali byť do prevádzky nasadené počas grafikonu 2026/2027.

Ďalší Vectron v prevádzke

Práve dnes do flotily pribudol ďalší nový rušeň 193 Vectron, ktorý bude nasadený prioritne na linke expresných vlakov Košice – Žilina – Bratislava. Polep s Gerlachovským štítom je pokračovaním jednotného vizuálneho štýlu jedných z najmodernejších rušňov ZSSK. Nové vizuálne motívy na rušňoch vychádzajú z inšpirácie piatimi výraznými slovenskými vrcholmi: Kriváň – symbol slobody, národnej identity a prírodnej krásy, Lomnický štít – jeden z najznámejších a najvyšších tatranských štítov, Gerlachovský štít – najvyšší vrchol Slovenska, symbol hrdosti, Vršatec – charakteristický vrch s nezameniteľným tvarom a Veľký Rozsutec – majestátny vrchol, ktorý nesie nádych tajomnosti. Dizajn vytvorila agentúra THIS IS LOCCO v spolupráci s tímom ZSSK a pokračuje v línii náborovej kampane, ktorá podporuje značku „Držíme Slovensko v pohybe“.

Vectrony sú vybavené systémom ETCS Level 2, ktorý umožňuje prevádzku na modernizovaných koridoroch Slovenska a okolitých krajín. Ich maximálna rýchlosť 200 km/h a interoperabilita pre Rakúsko, Česko, Poľsko či Nemecko zaručujú bezpečné, ekologické a spoľahlivé cestovanie. Do konca roka bude ZSSK prevádzkovať už desať takýchto moderných rušňov s novým vizuálom, pričom v ďalšom roku ich počet vzrastie až na pätnásť.

Rozdiel medzi požiarom a zadymením

V železničnej prevádzke sa rozlišuje medzi zadymením a požiarom. Zadymenie je situácia, keď sa objaví dym alebo zápach v dôsledku prehrievania súčiastky či horenia sadzí, no nedôjde k rozšíreniu plameňov. Požiar znamená, že niektorá časť vozidla reálne horí a vyžaduje zásah hasičov. Do štatistík požiarov sa započítavajú len prípady, keď predbežná škoda presiahne sumu 20-tisíc eur alebo pri požiari dôjde k ťažkému alebo smrteľnému zraneniu osôb. Rušňovodiči absolvujú pravidelné školenia, na ktorých sú oboznamovaní s technickými poruchami vozidiel, pri ktorých došlo k zadymeniu či vzniku požiaru s cieľom prevencie opakovania sa obdobných udalostí.

Všetky vozidlá ZSSK sú vybavené hasiacimi prístrojmi, ktoré sú uložené na viditeľných miestach označených bezpečnostným piktogramom. Časť vlakov má aj automatické protipožiarne systémy, ktoré spustia hlásenie okamžite pri vzniku požiaru, čím chránia cestujúcich aj majetok spoločnosti. Cestujúci, ktorí si všimnú dym alebo zápach, by mali okamžite upozorniť vlakvedúceho, aby posádka mohla situáciu rýchlo preveriť.

Výsledok nulových požiarov v roku 2025 je dôkazom, že ZSSK postupuje precízne pri údržbe, kde od roku 2019 platí prísny režim čistoty a kontrol, a pozorne pri modernizácii flotily, ktorá spĺňa najvyššie bezpečnostné štandardy. Bezpečnejšia prevádzka je zároveň súčasťou dlhodobej stratégie ZSSK, ktorá stojí na štyroch pilieroch: byť stabilným a atraktívnym zamestnávateľom, mať moderné vlaky, poskytovať moderné služby a udržať si finančnú silu a stabilitu.

Vývoj počtu požiarov koľajových vozidiel ZSSK (2015 – 2025):

2015 – 4 | 2016 – 4 | 2017 – 5 | 2018 – 15 | 2019 – 9 | 2020 – 7 |

2021 – 4 | 2022 – 6 | 2023 – 5 | 2024 – 8   | 2025 – 0

 

Vectrony zaručujú bezpečné, ekologické a spoľahlivé cestovanie

 

Vectrony sú vybavené systémom ETCS Level 2, ktorý umožňuje prevádzku na modernizovaných koridoroch Slovenska a okolitých krajín

 

Práve dnes do flotily pribudol ďalší nový rušeň 193 Vectron, ktorý bude nasadený prioritne na linke expresných vlakov Košice – Žilina – Bratislava

Skip to content