Stanovisko k dezinformácii o nových polepoch rušňov Vectron

14. 07. 2025

Súčasný dizajn polepov rušňov Siemens Vectron vznikol ako súčasť rozvoja vizuálnej identity Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK). Cieľom bolo vytvoriť návrh, ktorý bude reflektovať krajinnú rozmanitosť Slovenska, ktorú naše vlaky denne spájajú – od rovín až po vysokohorské oblasti.

V tendri na začiatku roka sme si ako kreatívneho partnera pre dlhodobú spoluprácu vybrali agentúru THIS IS LOCCO. Ide o renomovanú agentúru, ktorá je členom Asociácie digitálnych marketingových agentúr (ADMA) a Klubu reklamných agentúr Slovenska (KRAS), niekoľkonásobnou agentúrou roka a digitálnou agentúrou roka.

Spolupráca zahŕňa nielen tvorbu kampaní a grafických materiálov, ale aj nastavovanie jednotného a profesionálneho vizuálneho štýlu ZSSK naprieč výstupmi – vrátane tých, ktoré sú priamo vo verejnom priestore, ako sú polepy vozidiel.

Na základe nášho zadania agentúra pripravila osem rôznych návrhov polepov. ZSSK z nich vybrala vizuálny smer typu „mountains landscape art vector“, ktorý najlepšie vystihoval zámer – výtvarne zachytiť krajinu v pohybe a nadviazať tak na doterajšiu kampaň ZSSK „Držíme Slovensko v pohybe“.

Zvolený výtvarný základ tvorí ornamentálny pattern legálne zakúpený z databázy Shutterstock. Tento prvok bol následne graficky upravený, rozčlenený podľa tvaru rušňa, doplnený o vektorové siluety piatich slovenských vrchov a rozpracovaný do piatich farebných variantov: Gerlach, Kriváň, Lomnický štít, Rozsutec a Vršatec.

Grafika bola technicky spracovaná podľa výkresov rušňov Siemens Vectron vrátane rozkreslenia detailov oboch čiel a prípravy kompletných tlačových dát na polep. Vizuály museli zohľadňovať špecifiká veľkoplošnej aplikácie, technické obmedzenia aj požiadavky na zrozumiteľnosť a čitateľnosť v pohybe.

Polepy nevnímame ako výtvarné autorské diela v zmysle umeleckých originálov, ale ako profesionálne dizajnérske riešenia – kombináciu licencovaného grafického podkladu a autorskej práce dizajnéra. Takýto prístup je štandardom v súčasnej dizajnérskej praxi.

To, že sa pattern v databáze označuje ako „japonský“, súvisí výlučne s interným názvoslovím databázy. ZSSK pri výbere vizuálu vychádzala zo zadania na vrstvený, krajinotvorný motív – nie z kultúrneho, či geografického odkazu. Ak to niekto vníma ako symbolický odkaz na kultúru, kde je železničná doprava synonymom spoľahlivosti a modernosti, nebudeme proti.

Výsledná suma za návrh dizajnu bola 5 141,85 € bez DPH – na základe vyúčtovania reálne odpracovaných hodín viacerých odborných profesií – grafikov, DTP špecialistu a account manažéra – v rámci vysúťaženej hodinovej sadzby.

Práce na návrhu prebiehali niekoľko mesiacov a zahŕňali aj komunikáciu, výberové kolá, vizualizácie, úpravy podľa technických podkladov a finálnu prípravu produkčných výstupov.

Pre doplnenie, výroba a aplikácia polepov je súčasťou prenájmu rušňov a ZSSK ju samostatne neuhrádzala.

Skip to content