Reakcia ZSSK na krivé obvinenia OĽANO – NOVA

07. 07. 2017

ZSSK VYZÝVA OĽANO-NOVA NA PREDLOŽENIE DÔKAZOV, V OPAČNOM PRÍPADE ZVAŽUJE PODANIE TRESTNÉHO OZNÁMENIA

BRATISLAVA ZSSK sa dištancuje od krivých a nepodložených obvinení, ktoré dnes na tlačovej besede prezentovali predstavitelia opozičného hnutia OĽaNO-NOVA. Ján Marosz, poslanec hnutia OĽaNO-NOVA: „Zhrnuté a podčiarknuté, suma sumárum. ZSSK si ide na 8 rokov prenajať, predpokladáme, že staré lôžkové vozne, o 100% drahšie, ako by firmu vyšlo, keby si na tých 8 rokov kúpila úplne nové lôžkové vozne, starala sa o nich, prevádzkovala a udržiavala. Keby ich nakúpila, tak nás tých 8 rokov stojí 26 mil. EUR.“ Toto tvrdenie poslanci nepodložili žiadnou ponukou, cenou, dôkazom, ktorý by ho potvrdzoval. Aktuálne obstarávanie vychádza na výslednú cenu 1,3 mil. EUR/ks pri celkovom počte 36 vagónov (pri uplatnení opcie, ktorá zo súťaže vychádza). Štandardná cena nového lôžkového vozňa v porovnateľnej kvalite je 2,5-2,7 mil. EUR/ks (Veľká Británia a Azerbajdžan, viď nižšie). Už z tohto je jasná úspora, ku ktorej dochádza. Ak v pondelok 10.7. poslanci Marosz a Heger nepredložia dôkazy o nákupe nových lôžkových vozňov v krajinách EÚ v cene 1,5 mil EUR/ks za posledných 24 mesiacov, predstavenstvo ZSSK zváži podanie trestného oznámenia za ohováranie a poškodzovanie dobrého mena.

Komentár k iným tvrdeniam:

Ako to funguje dnes?
Je veľmi dôležité zdôrazniť, že ZSSK si prenajíma ležadlové a lôžkové vozne už približne 10 rokov. Jedným z hlavných dôvodov je neustále formovanie a zmeny na trhu v nočnej osobnej doprave. Týmto spôsobom spoločnosť zároveň delí riziko medzi seba a dodávateľa. Nastavenie ceny prenájmu je podľa medzinárodne uznávaného cenníka UIC*, ktorý definuje taxu za kilometer vo výške 0,76 EUR. ZSSK si už dlhodobo prenajíma lôžkové vozne za 0,74 EUR/km teda lacnejšie. V aktuálne prebiehajúcej súťaži je stanovená maximálna taxa 0,74 EUR/km, pričom kvalitatívne požiadavky na nasledujúce obdobie zo strany ZSSK sú výrazne vyššie, ako tomu bolo doteraz. Priemerné ročné náklady na bežnú údržbu obdobných vozňov, ktoré prevádzkuje ZSSK (Wlabmee) sú cca. 60 – 100 000 EUR (pri 36 vozňoch na 8 rokov je to cca 18 až 29 mil. EUR, čo pri porovnávaní výrazne znižuje cenu za samotný vozeň). *cenník UIC – poplatok daný za prenájom lôžkových vozidiel na medzinárodných tratiach pri prevádzke. V akej fáze je dnes súťaž?
V súčasnosti ešte súťaž nie je ukončená, prebiehajú ešte doplňujúce otázky, ktoré sme mali na niektorých účastníkov súťaže. Informácie o súťaži štandardne zverejníme po vyhodnotení súťaže. Prosíme v tomto o pochopenie – podľa zákona o verejnom obstarávaní sa informácie z vyhodnotenia ponúk do ukončenia procesu verejného obstarávania neposkytujú. Vyhodnotenie ponúk je neverejné a ešte nebolo ukončené. Potrebujeme lôžkové vozne?
Pri príprave súťaže a analýze našich potrieb sme vychádzali zo súčasnej grafikonovej potreby vozňov (v súčasnosti potrebujeme len na vnútroštátne nočné vlaky 20 vozňov, na medzinárodné – nielen linky Košice a Humenné – Praha, ale aj napríklad priame vozne Prešov – Brno/Praha a Košice – Viedeň – 22 vozňov), a z rokovaní o cestovnom poriadku na budúci rok. Pri prenájme lôžkových vozňov nemyslíme len na medzinárodnú dopravu (ktorá navyše okrem liniek Humenné – Praha a Košice – Praha zahŕňa aj priame vozne napríklad Prešov – Brno/Praha a Košice – Viedeň), ale aj na vnútroštátnu dopravu. Opcia v zmluve nám dáva možnosť reagovať na prípadné zmeny zo strany objednávateľa. Analýza ministerstva, ktorú cituje OĽaNO-NOVA, vznikla s použitím údajov od našej spoločnosti, avšak, ako sme už viackrát napísali, do dokumentu sa nedostali všetky naše pripomienky a s interpretáciou dát a závermi nesúhlasíme. Kapacitu vlakov medzi východným Slovenskom a Prahou optimalizujeme s výsledkom navýšenia počtu prepravaných cestujúcich (r. 2016 vs. 2015).
Počítame s tým, že vlak EN 444/445 Slovakia na trase Košice – Praha a späť bude v budúcoročnom cestovnom poriadku jazdiť len 151 dní v roku, čo pomôže ušetriť napríklad náklady za dopravnú cestu. Treba si však uvedomiť nerovnomernosť dopytu. V letných mesiacoch napríklad prepravíme aj vyše dvojnásobku cestujúcich ako vo februári. Grafikonová potreba vozňov bude teda oproti súčasnosti nižšia v sedlových mesiacoch, no takmer rovnaká v špičkových mesiacoch. Navyše, v jednom smere môže byť počet cestujúcich nižší a v opačnom zas na hranici kapacity. Ak by sme však počet vozňov ešte znižovali, v jednom smere by mohla byť kapacita optimálna, v opačnom smere by však ľudia nedostali miesto. Základné fakty o súťaži:

  • Predmetom prenájmu lôžkových vozňov je 23 ks s možnosťou uplatnenia opcie o ďalších 13 ks – ktoré si môžeme prenajať podľa potreby – záujem cestujúcich o tento segment dopravy
  • Zmluvné podmienky sú nastavené tak, že ZSSK ako prenajímateľ môže v ktoromkoľvek GVD podľa záujmu cestujúcej verejnosti znížiť počet prenajatých vozňov o 10 %.
  • Prenájom sa platí len za skutočne prebehnuté km
  • Predpokladaný priemerný km prebeh jedného vozňa je cca. 600 km/deň
  • Prenajímateľ musí mať k dispozícii aj záložné vozne (pre prípad poruchy, pravidelnej údržby a pod.)
  • V prípade nákupu nových lôžkových vozňov ZSSK, by bola potreba vysokých jednorázových investícií (ktoré ZSSK nemá k dispozícii), zároveň doba dodania prvého vozňa by bola možná najskôr o 24 mesiacov po podpise zmluvy, t. j. najskôr by sme mohli plný počet novonakúpených vozňov používať až o 3 až 4 roky.

Budú to staré vozne?
Zo súťažných špecifikácii vyplýva, že možným víťazom môže byť len uchádzač s vysoko kvalitnými vozňami v štandarde 21. storočia. Opäť upozorňujeme, že prípadné opravy, údržbu a prevádzkyschopnosť platí a garantuje prenajímateľ. Platí však, že minimálny rok výroby je 1990, resp. 1995. Koľko stojí nový vagón?
Pozrime sa do zahraničia. Objem 75 vagónov je síce neporovnateľný, no ide o kontrakt, ktorý nedávno získala spoločnosť CAF v Španielsku od železníc z Veľkej Británie. Za 75 vozňov dostane cca 200 mil. EUR, čo je cca 2,66 mil. EUR za 1 vagón.
http://www.caf.net/de/sala-prensa/nota-prensa-detalle.php?e=164  Azerbajdžan kúpil 27 lôžkových a 3 reštauračné vozne od spoločnosti Stadler. Áno, vozne sú špecifické systémom zmeny rozhchodu, ale aj tak je hodnota kontraktu cca 120 mil. CHF. Pri 30 vozňoch sme na 4 miliónoch CHF, teda viac ako 3 mil. EUR za 1 vagón.
https://www.srf.ch/news/regional/ostschweiz/stadler-rail-liefert-schlafwagen-nach-aserbaidschan

Požadovaná špecifikácia jednotlivých vozňov:

1. Klimatizované lôžkové vozne (kategória komfort) musia spĺňať základnú špecifikáciu:

  • počet vozňov 15 ks + možnosť uplatnenia opcie v počte maximálne 5 ks,
  • vozeň musí byť vyrobený v roku resp. až po roku 1995,
  • rozchod 1.435 mm,
  • obrys vozidla musí vyhovovať UIC 505-1,
  • minimálna rýchlosť vozňa 160 km/hod,
  • centrálny zdroj energie musí vyhovovať podmienkam napájacieho napätia UIC/RIC pre medzištátnu dopravu osôb,
  • klimatizácia (vykurovanie + chladenie) musí vyhovovať podmienkam napájacieho napätia UIC/RIC pre medzištátnu dopravu osôb, 
  • WiFi pripojenie,  
  • zabudované automatické hlásiče požiaru,
  • uzatvorený vákuový systém WC,
  • v oddieloch zabudované zásuvky 230 V,
  • zabudované premostenie záchrannej brzdy,
  • podvozky s rozchodom 1 435 mm vybavené kotúčovou brzdou,
  • pneumatické vypruženie vozňa,
  • oddiel vybavený umývadlom s teplou a studenou vodou,
  • dĺžka vozňa max. 27 m,
  • počet lôžok minimálne 25,
  • komfortné kupé v počte min. 4x pre dve osoby so samostatným sedením, WC a sprchou,
  • možnosť úpravy min. 2 + 2 oddielov na spoločný veľkopriestor i s možnosťou sedenia,
  • kuchynská časť vybavená chladničkou a zariadením na prípravu teplých nápojov,
  • automatické blokovanie dverí počas jazdy nad 5 km/hod,
  • platné prehliadky a vozne v prevádzkyschopnom stave minimálne jeden rok,
  • stena oddielu v smere od chodbičky musí byť plná nepriehľadná,
  • oddiely musia byť uzamykateľné.

2. Klimatizované lôžkové vozne (kategória štandard) musia spĺňať základnú špecifikáciu:

  • počet vozňov 8 ks + možnosť uplatnenia opcie v počte maximálne 8 ks, 
  • vozeň musí byť vyrobený v roku resp. až po roku 1990,
  • rozchod 1.435 mm,
  • obrys vozidla musí vyhovovať UIC 505-1,
  • minimálna rýchlosť vozňa 160 km/hod,
  • centrálny zdroj energie musí vyhovovať podmienkam napájacieho napätia UIC/RIC pre medzištátnu dopravu osôb, 
  • klimatizácia (vykurovanie + chladenie) musí vyhovovať podmienkam napájacieho napätia UIC/RIC pre medzištátnu dopravu osôb, 
  • zabudované automatické hlásiče požiaru,
  • uzatvorený vákuový systém WC,
  • v oddieloch zabudované zásuvky 230 V,
  • zabudované premostenie záchrannej brzdy,
  • podvozky s rozchodom 1 435 mm vybavené kotúčovou brzdou,
  • oddiel vybavený umývadlom s teplou a studenou vodou,
  • dĺžka vozňa max. 27 m,
  • počet lôžok minimálne 30,
  • možnosť úpravy min. 2 + 2 oddielov na spoločný veľkopriestor i s možnosťou sedenia,
  • minimálne 10 oddielov pre cestujúcich a pre sprievodcu kuchynská časť a skladový priestor,
  • kuchynská časť vybavená chladničkou a zariadením na prípravu teplých nápojov,
  • automatické blokovanie dverí počas jazdy nad 5 km/hod, 
  • platné prehliadky a vozne v prevádzkyschopnom stave minimálne jeden rok,
  • stena oddielu v smere od chodbičky musí byť plná nepriehľadná, oddiely musia byť uzamykateľné.

Hovorca a riaditeľ odboru komunikácie Železničnej spoločnosti Slovensko, a. s.
Tomáš Kováč
, tel.: 02/2029 7015, 0904/875 396, Rožňavská 1, 832 72 Bratislava 3
e-mail:
hovorca@slovakrail.sk; kovac.tomas@slovakrail.sk * * * * O Železničnej spoločnosti Slovensko:
Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK)
zabezpečuje osobnú železničnú dopravu na Slovensku. Stopercentným akcionárom ZSSK je Slovenská republika prostredníctvom Ministerstva dopravy a výstavby SR, ktorá si zmluvne objednáva a platí služby vo verejnom záujme v osobnej železničnej doprave. Prioritnú časť majetku tvoria železničné koľajové vozidlá (rušne, vozne, vlakové súpravy). Spoločnosť vznikla v roku 2005 a je jedným z troch nástupníckych podnikov jednotných železníc (popri Železniciach SR a Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia). 
ZSSK realizuje priemerne 1450 vlakov denne, zastavuje na 697 staniciach a zastávkach, jazdí na linkách po viac než 2800 kilometroch tratí na Slovensku. Informácie o osobnej železničnej doprave:
Kontaktné centrum 18 188
, alebo +421 2448 58 188 (zo zahraničia)
www.slovakrail.sk alebo www.facebook.com/slovakrail, info@slovakrail.sk
Aktuálna poloha vlakov: http://tis.zsr.sk/elis/pohybvlaku-iframe

Skip to content