REAKCIA NA TLAČOVÉ KONFERENCIE POLITICKÝCH STRÁN O ZSSK

19. 09. 2018
BRATISLAVA – Tvrdenia OĽANO vyplývajú zo zlej vôle a snahy zneužiť situácie po nedávnych mimoriadnych udalostiach na železnici.
Je nepríjemné, hlavne pre cestujúcu verejnosť, že sa havarijné situácie stali. Samozrejme ich intenzívne vyšetrujeme a robíme opatrenia na zvýšenie našej reakcieschopnosti.
Paradoxom je, že na tlačovej konferencii páni Marosz a Kubáček na troch grafoch prezentovali dva úspechy súčasného manažmentu ZSSK (ktorý nastúpil v strede roka 2016) – pozri obrázok: znižovanie straty a rast tržieb. Pán Kubáček zamlčal okrem iného fakt, že od roku 2014 vzrástol počet prepravených pasažierov o viac ako 50 % a ZSSK tento nárast zvláda s rovnakým počtom zamestnancov. 
Takisto, že preprava pasažierov zadarmo jednoznačne vedie v prvej fáze k úbytku tržieb, a tým k potrebe vyššej kompenzácie nákladov zo strany štátu, je známa skutočnosť a bola komunikovaná v minulých obdobiach aj zo strany ZSSK. Na druhej strane, náklady ZSSK nerastú adekvátne k rastu prepravených osôb a maximálne kopírujú hranicu inflácie a všeobecného nárastu cien hlavne v energiách a v platoch zamestnancom, ktorí roky dostávali plat pod priemerom Slovenska. 
Tvrdenia o zlom hospodárení v železniciach sú politicky motivované snahou bývalých úradníkov ministerstva (ktorí súčasný systém nastavovali) vrátiť sa na svoje posty, preto debaty o neodbornosti manažmentov sú nedôstojné a neobstoja. Za našu spoločnosť podotýkame, že predseda predstavenstva má desaťročnú prax z pôsobenia v železničnom prostredí. Práca vo vedení firmy zamestnávajúcej takmer 6 000 ľudí si vyžaduje manažérske schopnosti a poznanie prostredia. A nie schopnosť vlastnoručne opraviť vlak. 
Bezplatná preprava bola sociálne motivovaným politickým rozhodnutím, snahou podporiť mobilitu a my vnímame aj jeho ekologický rozmer, keď sa tak podporil životnému prostrediu najpriateľskejší spôsob prepravy. Tento krok bol z pohľadu koľajovej dopravy veľkým krokom vpred a privítal ho každý železničiar.
Z pohľadu ekonomiky má súčasný manažment nespochybniteľné zásluhy na:
  • znižovaní straty spoločnosti (2015: -5 889 tis. EUR; 2017: -4 045 tis. EUR)
  • znižovaní dotačnej náročnosti na prepravenú osobu a osobokilometer (2014: 0,093 EUR/osobokm; 2017: 0,069 EUR/osobokm)
  • zvyšovaní produktivity práce (prepravené osoby/zamestnanec) (2014: 8 143; 2017: 12 124)
  • zvyšovaní a zvládnutí počtu platiacich cestujúcich (mil) (2015: 32,66; 2017: 45,72)
  • zvyšovaní tržieb (2015: 70 218 tis. EUR; 2017: 80 733 tis. EUR)
  • zvládnutí nárastu obsadenosti vlakov až na 35 %, čo predstavuje špičku v regióne 
ZSSK prepravila v roku 2017 celkovo 72,5 milióna cestujúcich, čo je nárast oproti roku 2016 až 10,50 % a až 26,50 % v porovnaní s rokom 2015 s tým istým počtom zamestnancov a v tom istom nevyhovujúcom pracovnom prostredí. V porovnaní s obdobím pred zavedením bezplatnej prepravy sa počet našich zákazníkov zvýšil o 53,3 % (rok 2014 – 47,3 mil. cestujúcich). 
Celkové využitie ponúkanej kapacity, vyčíslené v počte cestujúcich na jedno ponúkané sedadlo, sa oproti roku 2016 zvýšilo o 11,1 %, a tým je ZSSK na špici medzi okolitými štátmi.
ZSSK išla do výzvy a navýšila výkony oproti roku 2015 o ďalších cca 7,5 %, taktiež s rovnakým počtom pracovníkov, ale s menšou potrebou vozidiel, na ktoré sa teraz sústreďuje opravárenská kapacita firmy. Celková transformácia firmy toto umožňuje a popri tom je jednoznačná línia, ktorú neprekročíme, a to je bezpečnosť cestujúcich. 

 

Tomáš Kováč
riaditeľ odboru komunikácie a hovorca

Železničná spoločnosť Slovensko, a. s.
odbor komunikácie

Rožňavská 1 | 832 72 Bratislava 3 | Slovenská republika
tel.: +421220297015 | mobil: +421904875396
e-mail: 
hovorca@slovakrail.sk | kovac.tomas@slovakrail.sk

ZSSK zabezpečuje osobnú železničnú dopravu na Slovensku. Stopercentným akcionárom ZSSK je Slovenská republika prostredníctvom Ministerstva dopravy a výstavby SR, ktorá si zmluvne objednáva a platí služby vo verejnom záujme v osobnej železničnej doprave. Prioritnú časť majetku tvoria železničné koľajové vozidlá (rušne, vozne, vlakové súpravy). Spoločnosť vznikla v roku 2005 a je jedným z troch nástupníckych podnikov jednotných železníc (popri Železniciach SR a Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia).  

 

ZSSK od 10. júna 2018 realizuje priemerne 1497 vlakov denne, z toho 221 diaľkových vlakov a 1276 regionálnych a prímestských spojov. Zastavuje na 698 staniciach a zastávkach, jazdí na linkách po 2835 kilometroch tratí na Slovensku.  

Skip to content