Prečo Wi-Fi vo vlaku niekedy nejde? Poznáme dôvody, ktoré prekvapia

02. 07. 2025

BRATISLAVA – Cestujete vlakom a zrazu vám vypadne Wi-Fi? Nejde o chybu techniky, ale o problém, ktorý je oveľa zložitejší – a najmä mimo dosahu Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK). Poďme si to vysvetliť jednoducho.

Podstatný je mobilný signál

Na rozdiel od Wi-Fi, na ktorú sme zvyknutí v kaviarňach či obývačke, palubný internet vo vlaku funguje úplne inak. V skutočnosti ide o systém, ktorý využíva mobilný dátový signál – teda rovnaký, aký prijímame cez telefón. A to znamená jediné: ak vlak prechádza úsekom bez mobilného signálu, prístup na internet cez Wi-Fi nie je jednoducho možný. Po strate signálu môže obnovenie pripojenia trvať niekoľko minút.

Úrad pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb SR koncom roka 2024 preveril pokrytie mobilným signálom na hlavných železničných koridoroch. Výsledky? Na trasách ako Bratislava – Košice, Kúty – Nové Zámky – Štúrovo či ďalších bolo oficiálne potvrdené, že existujú úseky bez mobilného pokrytia. A tam nepomôže ani tá najmodernejšia Wi-Fi technológia.

Ani v zahraničí dopravcovia zatiaľ nedokážu zabezpečiť plne funkčnú Wi-Fi počas celej cesty bez ohľadu na podmienky. Všetci dopravcovia sú závislí od mobilných operátorov. Niektoré spoločnosti testujú aj satelitné pripojenie, no ide zatiaľ o výnimočné prípady, ktoré sú nákladné a technologicky náročné.

Ako Wi-Fi vlastne funguje?

Na strechách vozňov sú umiestnené antény, zásluhou čoho Wi-Fi technológia nie je ovplyvnená konštrukciou vozňa ani oknami, ktoré bežne tlmia mobilný signál v zariadeniach cestujúcich. Antény prijímajú signál od viacerých mobilných operátorov, vďaka čomu sa Wi-Fi môže prepínať medzi signálmi podľa aktuálnej dostupnosti. ZSSK pokrýva Wi-Fi službou už viac ako 75 % svojho vozového parku.

Dopravca postupne nahrádza staršie Wi-Fi zariadenia novými, ktoré už v roku 2025 podporujú aj 5G technológiu. Tieto zariadenia sú certifikované špeciálne pre železničné prostredie, aby zvládli náročné podmienky počas jazdy. Od polovice mája prebieha inštalácia 35 routrov s touto technológiou, ktorú dopravca plánuje ukončiť do konca júla. Do budúcna plánuje aj okná so zníženým útlmom signálu – vďaka nim sa zlepší aj individuálne pripojenie cez vlastný mobil.

Štatistiky, ktoré prekvapia

Pozrime sa aj na to, ako Wi-Fi v vlakoch ZSSK ľudia skutočne využívajú.

  • Cez Wi-Fi v našich vlakoch prejde týždenne viac ako 36,5 terabajtov dát – to je ako 12 000 HD filmov.
  • Najnavštevovanejšou stránkou je Facebook (4 milióny relácií), nasledovaný YouTube (3,8 milióna) a Spotify (2 milióny).
  • Netflix mal 427 000 relácií.
  • CapCut bol štvrtou najpoužívanejšou aplikáciou.
  • Najvyššie dátové špičky sú medzi 7:00 – 10:00 a 15:00 – 18:00.
  • 25 % dát predstavuje upload – napríklad synchronizácia cloudových služieb.

Pozor na neetické pokusy

Aj palubné Wi-Fi má svoje pravidlá. Každý týždeň ZSSK zablokuje viac ako 643-tisíc pokusov o obchádzanie internetových pravidiel (proxy servera) a vyše 63-tisíc pokusov o prístup na nevhodný obsah. Palubné Wi-Fi je určené na pohodlné surfovanie, nie na obchádzanie pravidiel.

Čo robiť, ak sa neviete pripojiť?

Väčšinou pomôže jednoduchý trik – vymazať sieť „WiFi ZSSK“ zo zariadenia a znova sa pripojiť. Ak nepomôže ani to, vlakvedúci môže technológiu reštartovať a poruchu nahlásiť – riešenie zvyčajne príde do niekoľkých minút.

ZSSK robí všetko pre to, aby bolo pripojenie na palube čo najspoľahlivejšie. Vieme, že internet je dnes dôležitou súčasťou cestovania – a hoci ho nevieme garantovať úplne všade, neustále pracujeme na zlepšovaní technológie, výmene zariadení a hľadaní nových riešení pre ešte lepšiu konektivitu na koľajniciach.

ZSSK pokrýva Wi-Fi službou už viac ako 75 % svojho vozového parku


ZSSK zabezpečuje osobnú železničnú dopravu na Slovensku. Stopercentným akcionárom ZSSK je Slovenská republika prostredníctvom Ministerstva dopravy SR, ktorá si zmluvne objednáva a platí služby vo verejnom záujme v osobnej železničnej doprave. Prioritnú časť majetku tvoria železničné koľajové vozidlá (rušne, vozne, vlakové súpravy). Spoločnosť vznikla v roku 2005 a je jedným z troch nástupníckych podnikov jednotných železníc (popri Železniciach SR a Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia).

ZSSK realizuje priemerne denne 1 818 vlakov, z toho v diaľkovej doprave 428 vlakov a v prímestskej a regionálnej doprave 1 390 vlakov. Zastavuje v 705 staniciach a zastávkach, jazdí na linkách po 2 872 kilometroch tratí na Slovensku.

Skip to content