Polrok v expresoch ZSSK: rastúci záujem o dámske, tiché i detské kupé

01. 09. 2025

BRATISLAVA – Pohodlie, čistota a služby šité na mieru – aj to sú dôvody, prečo diaľkové vlaky Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) v prvom polroku 2025 oslovili viac cestujúcich. ZSSK vyhodnotila mesiace január až jún a zaznamenala nielen nárast počtu cestujúcich, ale aj rastúcu spokojnosť a vyšší záujem o špecifické služby na palube expresných vlakov. Cestujúci čoraz častejšie využívajú dámske, tiché a detské kupé, ako aj moderné doplnkové služby, ktoré zvyšujú komfort na cestách. Údaje boli vyhodnotené precízne s dôrazom na každodennú prevádzku. Všímanie si potrieb cestujúcich zostáva pre ZSSK prioritou – spoločnosť sleduje vývoj služieb pozorne s dôrazom na kvalitu a skúsenosť zákazníka.

ZSSK eviduje nárast záujmu o cestovanie. V prvých šiestich mesiacoch tohto roka sa celkovo všetkými vlakmi ZSSK odviezlo o 1,5 % viac cestujúcich ako vlani v rovnakom období, aj vďaka hodinovému taktu expresných vlakov na linke Košice – Žilina – Bratislava od decembra 2024, kedy počet týchto diaľkových vlakov stúpol z 22 na 38. Veľký záujem cestujúci prejavili aj naďalej o špecifické kupé – dámske, tiché, či detské, ktoré denne využívajú stovky ľudí. Obľúbenou zostáva aj naďalej prvá trieda.

 

Mesiac jún 2025 bol z hľadiska polročných štatistík najvyťaženejší. Okrem špecifických kupé bola v tomto mesiaci mimoriadne využívaná aj prvá trieda – jej obsadenosť dosiahla až 81 %, čo potvrdzuje jej pevné miesto v službách ZSSK. Obsadenosť vybraných kupé v expresoch ZSSK na trase Bratislava – Košice a späť sa v júni pohybovala na úrovni:

👩‍🦰 Dámske kupé: 86 %

🔇 Tiché kupé/zóna: 74 %

👨‍👩‍👧‍👦 Detské kupé: 72 %

 

„Štatistiky ukazujú, že naši cestujúci vnímajú kvalitu služieb a cielene využívajú kupé, ktoré im najviac vyhovujú. Mesiac jún sa ukázal v expresoch ako najvyťaženejší. Rastúci počet prepravených cestujúcich je dôkazom toho, že stratégia moderných a kvalitných služieb má zmysel. Zákazníci od nás očakávajú pohodlie, čistotu, spoľahlivosť a informovanosť – a to všetko postupne plníme,“ uviedol Peter Helexa, generálny riaditeľ ZSSK.

Moderné služby na palube diaľkových vlakov

V diaľkových vlakoch ZSSK majú cestujúci k dispozícii množstvo služieb, ktoré sú súčasťou neustálej modernizácie ponuky. Okrem špecifických kupé si môžu cestujúci vychutnať:

  • gastroslužby v reštauračných vozňoch, donáška jedla na miesto v 1. triede, automaty na občerstvenie
  • bezplatné Wi-Fi pripojenie a dostatok elektrických zásuviek,
  • pravidelné upratovanie vlakov počas jazdy, ktoré výrazne zvyšuje komfort a čistotu,
  • aktuálne informácie o mimoriadnostiach a meškaniach prostredníctvom mobilnej aplikácie IDeme vlakomwebu ZSSK a viacerých profiloch ZSSK (napríklad Mastodon, Facebook, Threads, X, Telegram),
  • zábavno-edukačný koncept Vlaková patrola, ktorý prináša deťom vo vybraných spojoch tematicky oblepené kupé, jednoduché aktivity a drobné darčeky – a zároveň motivuje rodičov využiť vlak ako pohodlný spôsob cestovania s deťmi.

V prvom polroku 2025 vzrástol index celkovej spokojnosti cestujúcich v prieskume ZSSK na hodnotu 65,6 bodu, pričom najväčší posun zaznamenali práve oblasti spoľahlivosti dopravy, dostupnosti informácií o meškaní a vyššej ponuke spojov. Až 25 % respondentov plánuje cestovať vlakom častejšie ako doteraz, pričom medzi najčastejšie spomínané dôvody patria zlepšené služby, väčšia ponuka vlakov a pohodlie pri cestovaní. „Polročné výsledky sú potvrdením, že sa darí napĺňať naše hlavné piliere stratégie ZSSK. Budeme aj naďalej investovať do rozvoja služieb a zvyšovania kvality, aby vlak zostal prirodzenou a ekologickou voľbou pre cestujúcich,“ dodal Peter Helexa.

Vlaky ZSSK za prvých 6 mesiacov chodili načas vo viac ako 98 % prípadov. Absolútne plnenie grafikonu však ostáva na hodnote 88,78 %, pretože sa doň rátajú aj mimoriadnosti a nehody, ktoré dopravca nevie ovplyvniť. Zároveň meškanie všetkých vlakov ZSSK na Slovensku bolo za prvý polrok 2025 len 1,52 minút.

Služby ako súčasť stratégie modernizácie

ZSSK pokračuje vo svojej ambícii byť moderným a spoľahlivým národným dopravcom a napĺňa strategické ciele prostredníctvom štyroch pilierov: stabilný a atraktívny zamestnávateľ, moderné vlaky, moderné služby a finančná sila a stabilita.

 

Ďalším krokom k moderným službám je aj napríklad rozšírenie samoobslužného výpravného systému na ďalšie regionálne trate a vlaky od augusta 2025. Tento systém znamená, že nástup do osobného vlaku je možný len s platným cestovným lístkom zakúpeným vopred (výnimku majú v regionálnej doprave len cestujúci s platnou 100 % zľavou z cestovného). Zároveň na jeseň plánuje ZSSK preukaz na 100 % zľavu digitalizovať do elektronickej podoby v mobilnej aplikácii IDeme vlakom. Táto novinka zjednoduší cestovanie najmä tým, ktorí využívajú smartfón a preferujú digitálne riešenia. Papierová alebo plastová verzia však bude aj naďalej dostupná. Dopravca chystá aj systém automatického Check-in / Check-out cez mobilnú aplikáciu, ktorý cestujúcim umožní označiť si cestu jedným klikom – bez potreby tradičného nákupu lístka.

 

Dámske kupé ZSSK

 

Detské kupé ZSSK

 

Prvá trieda ZSSK

 

Tichá zóna vo vlaku ZSSK

 

Za prvých 6 mesiacov 2025 sa celkovo všetkými vlakmi ZSSK odviezlo o 1,5 % viac cestujúcich ako vlani v rovnakom období

Skip to content