BRATISLAVA – Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) dnes vypravila do prevádzky nový vlak typu Panter. Ide o štvorčlánkovú elektrickú jednotku s kapacitou 343 miest, moderným vybavením a nízkopodlažným nástupom. Je prvou z pätice vozidiel dodaných v rámci projektu financovaného z Plánu obnovy a odolnosti SR. Vlaky budú nasadzované na regionálnych tratiach v Trnavskom a Banskobystrickom kraji.
Nový Panter je zároveň 35. jednotkou tohto typu v portfóliu ZSSK. Do konca roka 2025 ich bude premávať 39, pričom v roku 2026 sa plánuje dodávka ďalších šesť súprav, čo zvýši celkový počet na 45 kusov – všetky v majetku štátneho dopravcu. Ide o najväčší a najmodernejší typový rad elektrických regionálnych vlakov v histórii osobnej železničnej dopravy na Slovensku.
Viac ako technológia: cesta k spoľahlivej regionálnej doprave
„Chceme, aby bol vlak prvou voľbou ľudí – nielen preto, že je ekologický, ale najmä preto, že je pohodlný, spoľahlivý a dostupný. Dnešný deň je dôkazom, že investície do železničnej dopravy nie sú len investíciou do „železa“ – vlakov a koľají, ale najmä do ľudí a regiónov,” povedal minister dopravy Jozef Ráž.
ZSSK pri modernizácii cielene posilňuje spoje v regiónoch, kde železnica predstavuje chrbtovú kosť verejnej dopravy. Nové vlaky budú slúžiť na linkách Trnava – Galanta, Trnava – Kúty, Banská Bystrica – Zvolen a Zvolen – Nová Baňa. Do budúcna sa počíta aj s ich rozšírením na východné Slovensko – po dodatočnej montáži zabezpečovacieho systému ETCS.
Eurofondy, ktoré menia každodennosť
„Vďaka eurofondom môžeme prinášať konkrétne zlepšenia, ktoré majú priamy vplyv na každodenný život ľudí. Nové elektrické jednotky sú jedným z viditeľných výsledkov Plánu obnovy a odolnosti – prepájajú regióny kvalitnejšou dopravou, zvyšujú komfort a podporujú udržateľnú mobilitu. Je to dôkaz, že európske financie dokážu meniť Slovensko k lepšiemu,” uviedla štátna tajomníčka Ministerstva dopravy SR Denisa Žiláková.
Dodávky vlakov Panter financované z eurofondov prebiehajú od roku 2020. Prvých 25 elektrických jednotiek Panter bolo dodaných v rokoch 2021 až 2022 v rámci projektu financovaného z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra (OPII). Ďalších 9 kusov pribudlo v roku 2023. Aktuálna dodávka 5 jednotiek je súčasťou prvej opcie, druhá opcia na 6 vlakov je naplánovaná na rok 2026.
Slovenská výroba, domáca zamestnanosť
Nové jednotky vznikajú v spolupráci Škoda Group a slovenského podniku ŽOS Trnava. Finálna montáž aj oživovanie prebieha na Slovensku, čo podporuje aj domáci strojársky priemysel.
„Pantery sú najpokročilejšie regionálne elektrické jednotky, ktoré ponúkame. Cestujúci v Česku si ich rýchlo obľúbili a veríme, že rovnaký efekt majú aj na Slovensku. Spolupráca so ZSSK a ŽOS Trnava je ukážkou efektívnej a zodpovednej výroby na Slovensku,” povedal Tomáš Ignačák, prezident pre región Slovensko/Česko a Stredovýchodná Európa a podpredseda predstavenstva Škoda Group.
„Pre našich zamestnancov je každý vlak dôkazom zmyslu ich práce. Sme hrdí, že nové jednotky opúšťajú linky práve z Trnavy a jazdia priamo na slovenských tratiach,” doplnil Miloš Kyselica, generálny riaditeľ ŽOS Trnava.
Modernizácia pre ľudí a stabilitu
ZSSK investuje do obnovy vozidlového parku, digitálnych služieb, zjednodušeného cestovania aj do svojich zamestnancov. Vďaka moderným vlakom sa znižuje potreba údržby, zjednodušuje sa obeh vozidiel a zlepšujú sa podmienky pre vlakvedúcich aj rušňovodičov.
„Našim cieľom je, aby každý nový vlak zlepšoval službu – nie ako PR udalosť, ale ako reálna zmena v každodennej práci našich kolegýň a kolegov. A najmä v každodennom živote cestujúceho,” uzavrel Peter Helexa, generálny riaditeľ ZSSK.
Nové jednotky Panter spĺňajú európske normy a predstavujú moderné riešenie pre regionálnu dopravu. Sú nízkopodlažné, klimatizované, vybavené multifunkčným priestorom pre osoby s obmedzenou mobilitou, kočíky aj bicykle, disponujú Wi-Fi pripojením, zásuvkami, kamerovým a informačným systémom, automatickým počítaním cestujúcich, WC bunkami s uzavretými odpadovými systémami. Interiér dopĺňa štýlové LED osvetlenie a veľkopriestorová koncepcia pre pohodlie cestujúcich. Na slovenských tratiach premávajú dve verzie týchto jednotiek – trojčlánkové s dĺžkou 80 metrov (kapacita 247 miest na sedenie) a štvorčlánkové s dĺžkou 106 metrov (kapacita 343 miest na sedenie). Nákup piatich štvorčlánkových súprav je financovaný z Plánu obnovy a odolnosti SR vo výške 42,3 mil. eur.
Súpravy sú jedny z najúspešnejších produktov ŠKODA TRANSPORTATION (v skupine so ŽOS Trnava), pričom rovnaký typ vlakov sa využíva aj v Českej republike a čoskoro budú jazdiť aj Lotyšsku či Estónsku.
OPCIA č. 1 5 ks elektrických jednotiek (k projektu 9 ks elektrických jednotiek)
- financovaný zo zdrojov z Plánu obnovy a odolnosti SR, komponent 3 Udržateľná doprava
- nasadenie na trate TTSK (Trnava – Galanta a Trnava – Kúty) a BBSK (Banská Bystrica – Zvolen, resp. Banská Bystrica – Zvolen – Nová Baňa).
ZSSK oslavuje tento rok 20 rokov svojej existencie ako národný osobný dopravca. Počas dvoch desaťročí prešla výraznou premenou – od prevádzky zastaraných vozidiel k modernej dopravnej spoločnosti, ktorá dnes investuje do nových vlakov, digitálnych služieb aj rozvoja zamestnancov. Nasadenie ďalšej modernej elektrickej jednotky Panter je symbolom tejto premeny – a zároveň záväzkom, že aj v nasledujúcich rokoch bude ZSSK držať Slovensko v pohybe.
Zľava Karol Henzély, riaditeľ úseku prevádzky ZSSK, Peter Helexa, generálny riaditeľ ZSSK, Jozef Ráž, minister dopravy, Denisa Žiláková, štátna tajomníčka ministerstva dopravy
Zľava Karol Henzély ZSSK, Peter Helexa ZSSK, Miloš Kyselica ZOŠ Trnava, Tomáš Ignačák Škoda Group, Denisa Žiláková MDSR, Jana Pôbišová ZSSK
Nová jednotka Panter vo flotile ZSSK
ZSSK zabezpečuje osobnú železničnú dopravu na Slovensku. Stopercentným akcionárom ZSSK je Slovenská republika prostredníctvom Ministerstva dopravy SR, ktorá si zmluvne objednáva a platí služby vo verejnom záujme v osobnej železničnej doprave. Prioritnú časť majetku tvoria železničné koľajové vozidlá (rušne, vozne, vlakové súpravy). Spoločnosť vznikla v roku 2005 a je jedným z troch nástupníckych podnikov jednotných železníc (popri Železniciach SR a Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia).
ZSSK realizuje priemerne denne 1 818 vlakov, z toho v diaľkovej doprave 428 vlakov a v prímestskej a regionálnej doprave 1 390 vlakov. Zastavuje v 705 staniciach a zastávkach, jazdí na linkách po 2 872 kilometroch tratí na Slovensku.