Ponuka Železničnej spoločnosti Slovensko pre diaľkovú dopravu od 10. decembra 2023, kedy vstúpi do platnosti nový cestovný poriadok

29. 11. 2023

Pozrite si zmeny, ktoré sa udejú v železničnej doprave v rámci diaľkových a medzištátnych, ako aj regionálnych a prímestských vlakov:

Dôležité zmeny:

Vlaky IC 52x z Bratislavy do Košíc a späť budú mať jednotné zastavenia a pridá sa nová zastávka Bratislava-Vinohrady
Pravidelná komerčná IC linka z Viedne do Košíc a späť bude rýchlejšia o desiatky minút
Zlepší sa cestovanie pre Humenčanov. Tí budú mať v Košiciach prípoje do Bratislavy nielen na vlaky Ex, ale aj na IC vlaky
Vo Vrútkach ZSSK predĺžila prestupné časy na/od rýchlikov (R) smerom na Zvolen, cestujúci budú mať na prestup 9 a 17 minút smerom do Zvolena a 13 a 21 minút smerom zo Zvolena do Košíc a Bratislavy
V 1. kvartáli 2024 ZSSK nasadí ďalších 9 rušňov s ETCS – zlepší sa spoľahlivosť vlakov
Vlaky kategórie REX Bratislava-Petržalka – Viedeň sa posilnia na 30-minútový interval
Zásadne sa zvýši počet vlakov na trase Bratislava – Rajka

DIAĽKOVÁ VNÚTROŠTÁTNA DOPRAVA

Vlaky InterCity (Viedeň/Bratislava – Žilina – Košice)
V rámci vedenia IC vlakov dochádza od nového CP k nasledujúcim zmenám:

Vlaky IC 52x z Bratislavy do Košíc a späť budú mať jednotné zastavenia v Kysaku, Spišskej Novej Vsi, Poprade-Tatrách, Liptovskom Mikuláši, Žiline, Trnave a pridá sa aj nová zastávka Bratislava-Vinohrady.
IC 52x z východu na západ pôjdu 4:52.
IC 52x zo západu na východ pôjdu 4:53, (okrem vlaku IC 525, ktorý trasu zvládne za 4:47, rovnako ako v platnom GVD).
Pravidelná komerčná linka z Viedne do Košíc a späť bude ešte rýchlejšia. Kým pri IC 44 z Košíc do Viedne dôjde ku skráteniu doby
cestovania o 32 minút (cesta potrvá po novom 5 hodín a 50 minút), pri IC 45, ktoré jazdí opačným smerom, sa skráti cestovanie o 46 minút (cestovať sa po novom bude 5:45). Vlaky už totiž nebudú mať neprimerane dlhý pobyt v stanici Bratislava hl. st., ale v hlavnom meste zastavia v staniciach Bratislava-Petržalka, Bratislava-Nové Mesto a Bratislava predmestie.
Novinkou je tiež zlepšenie cestovania pre Humenčanov. Tí budú mať v Košiciach po novom prípoje do Bratislavy, a to nielen na vlaky Ex, ale aj na IC vlaky. Prípoje budú aj v opačnom smere. Prestupný čas z vlakov REX (Humenné – Košice) na IC vlaky (Košice – Bratislava) a naopak bude 34, resp. 35 minút.
IC vlaky sú v Bratislave naviazané na systém regionálnych expresov (REX) do Viedne s prestupným časom 8 minút z Viedne a 9 minút do Viedne.
Vo vozňoch 2. triedy číslo 404 a 405 ZSSK pre cestujúcich pripravila novú službu zjednodušenú prepravu bicyklov pod dohľadom cestujúceho s povinnou miestenkou pre bicykel.

Súčasný stav do 10. 12. 2023:
Vedené 4 páry vlakov.
Nesystémové trasy bez prípoja v Košiciach a Bratislave okrem vlakov 521 a 525.
Rôzne zastavenia vlakov.
Vlaky IC 44/45 vedené cez Bratislavu hl. st.

Novinky v novom CP od 10. 12. 2023:
Nové systémové trasy s prípojmi v Košiciach a Bratislave.
Jednotné zastavenia všetkých IC vlakov.
Nová zastávka Bratislava-Vinohrady pri vlakoch IC 52x.
Nová zastávka Bratislava predmestie pri vlakoch IC 44/45.
Vlaky IC 44/45 vedené mimo Bratislava hl. st.
Možnosť prepravy bicykla pod dohľadom cestujúceho.
Skrátenie jazdnej doby IC 44/45 Košice – Viedeň.

Vlaky Ex 6XX TATRAN (Bratislava – Žilina – Košice)
V rámci vedenia expresných vlakov Ex 6xx dochádza od nového CP k nasledujúcim zmenám:

Vo Vrútkach ZSSK predĺžila prestupné časy na/od rýchlikov (R) smerom na Zvolen, kde budú mať cestujúci čas na prestup od 9 do 21 minút, čo by malo prispieť k väčšej spoľahlivosti a spokojnosti zákazníkov ZSSK.
Nočný vlak R 615 ZEMPLÍN bude odchádzať z Bratislavy o 22:27, teda o 30 minút skôr ako v platnom GVD.
Vlaky R 614 a 615 ZEMPLÍN budú z dôvodu výluky vedené len z/do stanice Strážske, cestujúci budú v úseku Strážske – Humenné prepravení náhradnou autobusovou dopravou.

Vlaky odo dňa vyhlásenia:
Vzhľadom na plánovanú dlhodobú uzáveru na diaľnici D1 v úseku Senec – Bratislava súvisiacu s výstavbou diaľničnej križovatky D1/D4 ZSSK pripravila súbor opatrení na zvýšenie kapacity verejnej dopravy.
Zavedenie 3 párov vlakov Ex Bratislava – Vrútky resp. Martin s odchodmi z Bratislavy o 8:27, 10:27, 18:27 a príchodmi do Bratislavy o 6:33, 15:40 a 17:33.
Tieto vlaky sú zapracované v cestovnom poriadku s obmedzením „ide odo dňa vyhlásenia“. 

Vo vlakoch Ex 6xx rozširujeme ponúkanú službu wi-fi, ktorú od začiatku GVD ponúkame vo všetkých vozňoch 1. a 2. triedy.

Súčasný stav do 10. 12. 2023:
Vedenie vlakov Ex 6xx Košice – Bratislava.
Vedenie vlakov Ex 6xx Bratislava – Poprad, Vrútky, Martin.

Novinky v novom CP od 10. 12. 2023:
Zlepšenie prestupných väzieb vo Vrútkach na takt vlakov R 9xx Vrútky – Zvolen.
Radených viac vozňov 2. triedy s wi-fi.

Vlaky R 7XX POVAŽAN (Bratislava – Žilina; Bratislava – Trenčín)
V rámci vedenia rýchlikov R 7xx dochádza od nového CP k nasledujúcim zmenám:

Prípoje vlakov R 7xx v Bratislave na systém vlakov EuroCity (EC) Budapešť – Praha vzhľadom na výlukovú činnosť na Záhorí nebudú zabezpečené.
Všetky vlaky R 7xx ZSSK plánuje na rekonštruovaných koridorových úsekoch viesť rýchlosťou 160 km/h nasadením rušňa so zabezpečovacím systémom ETCS*, čím by malo dôjsť k minimalizácii meškaní týchto vlakov.

Súčasný stav do 10. 12. 2023:
Prípoje v Bratislave na takt EC vlakov 5 minút.
Trasy konštruované na 160 km/h, no z dôvodu nedostatku rušňov s ETCS* na 160 km/h nasadzované aj rušne schopné jazdiť 120 km/h.

Novinky v novom CP od 10. 12. 2023:
Z dôvodu výluk na Záhorí prípoje na EC vlaky nie je možné zabezpečiť.
V prvom štvrťroku 2024 ZSSK plánuje nasadenie 9 rušňov s ETCS* – zlepšenie včasnosti vlakov.

* Zabezpečovacie zariadenie ETCS má za úlohu zabezpečiť bezpečnosť železničnej dopravy a aktívny zásah do riadenia vlaku v prípade zlyhania alebo omylu rušňovodiča. Systém aktívne sleduje parametre jazdy vlaku (maximálnu traťovú rýchlosť, max. rýchlosť vlaku, smer jazdy a pod.). Pri poruche na akejkoľvek časti systému nie je možná jazda maximálnou rýchlosťou 160 km/h. Rýchlosť je teda obmedzená na max. 120 km/h, a tým dochádza ku generovaniu meškania, pretože vlak nestíha určené časy príchodov a odchodov v jednotlivých staniciach.

Vlaky R 7XX TATRAN (Košice – Žilina)
V rámci vedenia rýchlikov R 7xx nedochádza v novom CP k zmenám. Jedinou zmenou môže byť počas roka pridanie vlakov s poznámkou “ide odo dňa vyhlásenia”.

Vlaky odo dňa vyhlásenia:
V cestovnom poriadku sú zapracované dva vlaky s poznámkou „ide odo dňa vyhlásenia“ R 760 (Košice 18:07 – Žilina 21:27) a R 767 (Žilina 5:38 – Košice 9:17).
To znamená, že môžu jazdiť až vtedy, keď na ne ministerstvo dopravy vyčlení finančné prostriedky.

Vlaky R 8xx URPÍN (Bratislava – Zvolen – Banská Bystrica)
V rámci vedenia rýchlikov R 8xx dochádza od nového CP k nasledujúcim zmenám:

Vzhľadom na chystanú rozsiahlu výlukovú činnosť Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) na Záhorí dôjde k zmene príchodov a odchodov vlakov R 8xx, ktoré budú z Bratislavy odchádzať o 12 minút skôr a prichádzať o 10 minút neskôr. Teda z Bratislavy budú odchádzať na nepárnu hodinu a 52. minútu a prichádzať do Bratislavy na párnu hodinu a 8. minútu.
Negatívom tohto riešenia bude strata prípojov linky na vlaky kategórie EC linky Budapešť – Praha. Pozitívom bude zvýšenie spoľahlivosti systému dopravy na týchto linkách.
Vlak R 830 bude v úseku Banská Bystrica – Zvolen zastavovať ako osobný vlak.
Vlaky R 830 a R 832 budú zastavovať v Hronskej Dúbrave.

Vlaky odo dňa vyhlásenia:
V cestovnom poriadku zapracované aj vlaky R 800/801 s predĺženou trasou z/do Bratislavy hl. st.
Predĺžené budú nasledovne: Vlak R 800 POĽANA (Nové Zámky 4:27 – Bratislava hl. st. 5:30) a vlak R 801 POĽANA (Bratislava hl. st. 23:40 – Nové Zámky 0:43).

R 800 POĽANA (Košice 22:46 – Nové Zámky 04:16)
R 801 POĽANA (Nové Zámky 01:05 – Zvolen os. st. 03:10 – 03:24 – Košice 06:44)
R 850 URPÍN (Levice 05:03 – Bratislava hl. st. 06:58)
R 853 URPÍN (Bratislava hl. st. 16:51 – Levice 18:39)
R 855 URPÍN (Bratislava hl. st. 19:52 – Levice 21:36)
R 861 URPÍN (Levice 05:44 – Banská Bystrica 07:28)

Súčasný stav do 10. 12. 2023:
Vlaky linky R 8xx Banská Bystrica – Bratislava sú v Bratislave sprípojované s EC Budapešť – Praha.

Novinky v novom CP od 10. 12. 2023:
Z dôvodu výluky na Záhorí systémová zmena odchodu/príchodu vlakov R 8xx do Bratislavy.
Rozviazanie prípojov na/od vlakov EC Budapešť – Praha.
Vlak R 830 v úseku B. Bystrica – Zvolen bude zastavovať ako Os vlak.
Vlak R 830 a R 832 bude zastavovať v Hronskej Dúbrave.

Vlaky R 9xx GEMERAN (Zvolen – Košice)
V rámci vedenia rýchlikov R 9xx dochádza od nového CP k nasledujúcim zmenám:

Všetky vlaky R 9xx budú zastavovať v Turni nad Bodvou.

Vlaky odo dňa vyhlásenia:
V cestovnom poriadku sú zapracované aj vlaky R 913 (Zvolen 7:25 – Košice 10:44), R 916 (Košice 11:22 – Zvolen 14:32), R 921 (Zvolen 15:25 – Košice 18:44) a R 924 (Košice 19:22 – Zvolen 22:32).
Tieto vlaky sú doplnením pravidelných vlakov do celodenného dvojhodinového taktu.
V cestovnom poriadku sú vedené s poznámkou „ide odo dňa vyhlásenia“.

Súčasný stav do 10. 12. 2023:
• 6 párov vlakov R 9xx Košice – Zvolen.

Novinky od 10. 12. 2023:
• Všetky vlaky R 9xx budú zastavovať v Turni nad Bodvou.

Vlaky R 9xx FATRAN  (Zvolen – Banská Bystrica – Vrútky)
V rámci vedenia rýchlikov R 9xx dochádza od nového CP k nasledujúcim zmenám:

Vlaky R 9xx Zvolen – Vrútky budú mať posunuté trasy tak, aby vo Vrútkach vznikol väčší prestupný čas na systém vlakov Ex 6xx. Oproti súčasnosti budú z Vrútok odchádzať o 7 minút neskôr a do Vrútok budú prichádzať o 12 minút skôr.
Prestupné časy v stanici Vrútky:
– 13 minút smer Košice, 21 minút smer Bratislava,
– 9 minút od Košíc, 17 minút od Bratislavy,
v súčasnosti sú prestupné časy 5, resp. 6 minút,
Vlaky budú po novom zastavovať na zastávke Horná Štubňa obec.
Vlak R 931 bude vedený zo Žiliny ako priamy vlak Žilina – Vrútky – Zvolen s odchodom zo Žiliny o 5:36.

Súčasný stav do 10. 12. 2023:
Vedených 9 párov vlakov s krátkymi prestupmi vo Vrútkach na vlaky Ex 6xx – 5, resp. 6 minút.
Vlak R 931 vedený v úseku Žilina – Vrútky ako Os s prestojom vo Vrútkach 33 minút.

Novinky od 10. 12. 2023:

Posunom trás vlakov R 9xx dôjde k zlepšeniu prestupných časov – 9 a 17 minút smerom do Zvolena a 13 a 21 minút smerom zo Zvolena do Košíc a Bratislavy.
Zastavovanie vlakov R 9xx na zastávke Horná Štubňa obec.
Vedenie vlaku R 931 zo Žiliny ako R s prestojom vo Vrútkach 6 minút.

Vlaky R 7xx (Bratislava-Nové Mesto – Prievidza)
V rámci vedenia rýchlikov R 7xx nedochádza v novom CP k zmenám. Jedinou zmenou môže byť počas roka pridanie vlakov s poznámkou “ide odo dňa vyhlásenia”.

Vlaky odo dňa vyhlásenia:
Vlaky R 743, R 744, R 751 a R 752 majú v cestovnom poriadku predĺženú trasu o úsek Leopoldov – Bratislava-Nové Mesto, resp. Bratislava-Petržalka.
Vybrané vlaky R 744, R 746, R 748, R 750, R 751, R 753, R 755, R 757 majú predĺženú trasu o úsek Bratislava-Nové Mesto – Bratislava-Petržalka.

DIAĽKOVÁ MEDZIŠTÁTNA DOPRAVA

Spojenie Slovensko – Rakúsko/Chorvátsko (ZSSK/ÖBB/SŽ HŽPP) v letnej sezóne
V rámci spojenia Slovensko – Chorvátsko dochádza od nového CP k nasledujúcim zmenám:

Z dôvodu uzávery trate cez Marchegg bude vlak do Splitu EuroNight (EN) vedený v úseku Bratislava – Viedeň po zmenenej trase a autovozne sa budú pripájať až vo Viedni. Vlak bude po novom vychádzať/prichádzať na stanice Bratislava-Nové Mesto a bude do Viedne vedený cez Kittsee so zastavením v stanici Bratislava-Petržalka. Autovozne budú dočasne vedené len v úseku Wien ARZ – Split a späť.

Súčasný stav do 10. 12. 2023:
Vlaky boli vedené Bratislava hl. st. – Split aj s autovozňom z Bratislavy hl. st.

Novinky od 10. 12. 2023:
Vlaky budú z dôvodu výluky vedené z/na Bratislava-Nové Mesto.
Autovozne budú vedené iba Viedeň – Split.
Vlak bude zastavovať aj v stanici Bratislava-Petržalka.

Spojenie Slovensko – Rakúsko/Švajčiarsko (ZSSK/ÖBB/SBB)
Na linke Bratislava hl. st. – Bratislava-Petržalka – Wien Hbf – Salzburg – Innsbruck – Zűrich pri vlakoch kategórie railjet xpress (rjx) nedochádza od nového CP k zmenám:

Na linke IC vlakov (Košice) – Bratislava – Viedeň prichádza k zásadnému skráteniu cestovnej doby vlaku IC 44/45.
Pravidelná komerčná linka z Viedne do Košíc a späť bude ešte rýchlejšia. Kým pri IC 44 z Košíc do Viedne dôjde ku skráteniu doby cestovania o 32 minút (cesta potrvá po novom 5 hodín a 50 minút), pri IC 45, ktoré jazdí opačným smerom, sa skráti cestovanie o 46 minút (cestovať sa po novom bude 5:45). Vlaky už totiž nebudú mať neprimerane dlhý pobyt v stanici Bratislava hl. st., ale v hlavnom meste zastavia v staniciach Bratislava-Petržalka, Bratislava-Nové Mesto a Bratislava predmestie.
Vo vozňoch 2. triedy číslo 404 a 405 ZSSK pre cestujúcich pripravila novú službu zjednodušenú prepravu bicyklov pod dohľadom cestujúceho s povinnou miestenkou pre bicykel.

Súčasný stav do 10. 12. 2023:
Vlaky IC 44/45 vedené cez Bratislavu hl. st.

Novinky od 10. 12. 2023:
Vlaky IC 44/45 vedené mimo Bratislavu hl. st.
Rovnaké zastavenia ako ostatné IC 52x.
Nové zastavenie v stanici Bratislava predmestie.
Skrátenie jazdnej doby Košice – Viedeň.
Nová služba preprava bicyklov pod dohľadom cestujúceho – povinná rezervácia.

Z dôvodu komplexnej rekonštrukcie a elektrifikácie železničnej infraštruktúry v pohraničnom úseku predpokladáme na základe podkladov od manažéra infraštruktúry ŽSR v období marec 2024 – december 2024 úplné vylúčenie medzištátnej osobnej dopravy cez pohraničný priechod Devínska Nová Ves – Marchegg.
Z dôvodu uzávery trate cez Marchegg príde v špičkových časoch k rozšíreniu počtu vlakov REX na ramene Bratislava-Petržalka – Kittsee – Wien Hbf. v čase dopravnej špičky na 30-minútový interval.

Súčasný stav do 10. 12. 2023:
17 párov vlakov Bratislava hl. st. – Marchegg – Viedeň.
22 párov vlakov Bratislava-Petržalka – Viedeň.
1 pár Bratislava-Petržalka – Murzzuschlag.

Novinky od 10. 12. 2023:
Od marca do decembra predpokladáme úplné vylúčenie dopravy cez pohraničnú priechodovú stanicu (PPS) Marchegg.
Posilnenie linky vlakov kategórie REX Bratislava-Petržalka – Viedeň na 30-minútový interval – z dôvodu výluky Marchegg.

Spojenie Slovensko – Maďarsko (ZSSK/MÁV)
V rámci spojenia Slovensko – Maďarsko dochádza od nového CP k nasledujúcim zmenám:

Príde k posilneniu linky Bratislava – Rajka o 12 osobných vlakov dokopy v oboch smeroch. Od decembra ich tu bude denne jazdiť až 22 s tým, že v špičke pracovných dní budú vlaky v úseku Bratislava-Petržalka – Rajka vedené v hodinovom intervale.

Súčasný stav do 10. 12. 2023:
Vedenie 10 vlakov Bratislava-Petržalka – Rajka a späť.

Novinky od 10. 12. 2023:
Zvýšenie výkonu na tejto linke zavedením nových vlakov – bude vedených dokopy 22 vlakov (11 vlakov do Rajky a 11 vlakov z Rajky).
Vedenie vlakov v hodinovom intervale počas špičky a mimo špičky v dvojhodinovom intervale.

Spojenie Slovensko – Česko (ZSSK/ČD)
V rámci spojenia Slovensko – Česko dochádza od nového CP k nasledujúcim zmenám:

Zásadnou novinkou bude to, že priame vozne Budapest – Bratislava – Berlin vo vlaku EN 476/477 Metropol budú mať zmenenú trasu. Vozne budú vedené opätovne po štandardnej trase, ako denné vlaky cez Prahu – Dečín a Dresden (miesto súčasnej trasy cez Poľsko: Wroclaw – Frankfurt/Oder). Bude tak opätovne obnovené priame nočné spojenie Bratislavy a Prahy aj vo vozňoch na sedenie a bez prestoja v stanici Břeclav. (Doteraz v Břeclavi stáli 6 hodín).

Súčasný stav do 10. 12. 2023:
priame vozne do/z Berlína vedené cez Poľsko.

Novinky od 10. 12. 2023:
priame vozne z/do Berlína vedené cez Prahu a Dečín.

Na linke Žilina – Čadca – Ostrava/Praha dochádza k nasledujúcej zmene:

Vlaky EC 140/141 OSTRAVAN Žilina – Praha vedené v novej súprave ČD „Interjet“.

Súčasný stav do 10. 12. 2023:
2-hodinový takt na linke Žilina – Ostrava – Praha.
Vlaky vedené v klasickej súprave.

Novinky od 10. 12. 2023:
Vlaky EC 140/141 OSTRAVAN vedené v novej súprave „Interjet“.

Na linke nočných vlakov (Strážske) – Košice – Čadca – Praha dôjde k nasledujúcim zmenám:

Cestujúcim, ktorí sa rozhodnú prepravovať autovlakom motocykle, budú mať po novom v cene cestovného aj požičanie upínacích pásov na zabezpečenie prepravy motocyklu.
Neklimatizovaný ležadlový vozeň bude nahradený klimatizovaným, čo výrazne zlepší cestovanie.
Vlaky EN 442/443 SLOVAKIA budú z dôvodu výluky vedené z/do Strážskeho, cestujúci budú v úseku Strážske – Humenné prepravení náhradnou autobusovou dopravou.

Súčasný stav do 10. 12. 2023:
Vedené vlaky EN 442/443 SLOVAKIA bez požičania upínacích pásov na motocykle.
Vedenie neklimatizovaného ležadlového vozňa.

Novinky od 10. 12. 2023:
Zapožičanie upínacích pásov na prepravu motocyklov v cene cestovného.
Radený klimatizovaný ležadlový vozeň.

Spojenie Slovensko – Ukrajina (ZSSK – UZ)
V rámci vedenia priamych vlakov R 96x ZAKARPATIA Košice – Mukačevo nedochádza v novom CP k zmenám. Jedinou zmenou môže byť počas roka pridanie vlakov s poznámkou “ide odo dňa vyhlásenia”.

Vlaky odo dňa vyhlásenia:
V cestovnom poriadku sú zapracované dva nové vlaky s poznámkou „ide odo dňa vyhlásenia“ R 964/965 Čierna nad Tisou – Čop v nočnej polohe s prípojmi v Čope na vlak kategórie EN smer Kyjev.
To znamená, že môžu jazdiť až vtedy, keď na ne ministerstvo dopravy vyčlení finančné prostriedky.


ZSSK zabezpečuje osobnú železničnú dopravu na Slovensku. Stopercentným akcionárom ZSSK je Slovenská republika prostredníctvom Ministerstva dopravy SR, ktorá si zmluvne objednáva a platí služby vo verejnom záujme v osobnej železničnej doprave. Prioritnú časť majetku tvoria železničné koľajové vozidlá (rušne, vozne, vlakové súpravy). Spoločnosť vznikla v roku 2005 a je jedným z troch nástupníckych podnikov jednotných železníc (popri Železniciach SR a Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia).

ZSSK od 10. decembra 2023 realizuje priemerne 1 723 vlakov denne, z toho 8 IC vlakov, 273 ostatných diaľkových vlakov a 1 442 regionálnych a prímestských spojov. Zastavuje v 705 staniciach a zastávkach, jazdí na linkách po 2 840 kilometroch tratí na Slovensku.

Skip to content