BRATISLAVA – Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) vyhlásila verejné obstarávanie na modernizáciu 33 dieselmotorových jednotiek radu 813.0/913.0, ktoré verejnosť pozná pod prezývkou „Bageta“. Ide o ďalší krok v napĺňaní stratégie národného dopravcu – zvyšovať kvalitu služieb, obnovovať vozidlový park a zabezpečovať dôstojnú, ekologickejšiu a spoľahlivú verejnú dopravu.
Modernizácia regionálnych jednotiek sa dotkne najmä Banskobystrického, Nitrianskeho a Žilinského kraja. Vlaky budú premávať napríklad na trasách Prievidza – Topoľčany, Trenčín – Chynorany, Nové Zámky – Zlaté Moravce, Štúrovo – Levice – Nové Zámky, Kraľovany – Trstená, Vrútky – Prievidza, Zvolen – Horná Štubňa, či Zvolen – Banská Štiavnica. Po úplnom nasadení zmodernizovaných jednotiek očakávame, že v novom štandarde bude ročne cestovať viac ako 2 milióny ľudí.
Každá zmodernizovaná „Bageta“ bude mať klimatizáciu, uzatvorený WC systém, pohodlné sedačky, batožinové police, priestor pre bicykle a zmodernizovaný interiér, ktorý sa vyrovná novým vlakom. Kapacita vlaku je približne 115 miest na sedenie. Odhadovaná cena modernizácie jednej jednotky je 900 až 950-tisíc eur bez DPH. Celková investícia dosiahne približne 30 miliónov eur (bez DPH). Financovanie ZSSK plánuje prednostne pokryť z fondov Európskej únie, ak to bude možné v rámci pripravovaných výziev. V prípade potreby však počíta aj s využitím vlastných zdrojov.
Vedenie ZSSK sa rozhodlo pre rozumnú cestu, v rámci ktorej technicky spoľahlivý typ vozidla dostane druhý život. Modernizácia „Bagiet“ umožní zvýšiť komfort cestovania už v kratšom horizonte, pričom úplne nové jednotky, ktoré ZSSK v súčasnosti obstaráva budú na Slovensko dodané neskôr a budú premávať na iných tratiach. Modernizované „Bagety“ tak budú fungovať súbežne s novými ekologickými jednotkami a spolu prispejú k lepšej dostupnosti verejnej dopravy v rôznych regiónoch. V porovnaní s nákupom nového vlaku, ktorého cena je násobne vyššia a dodanie môže trvať roky, ide o hospodárne a praktické riešenie, ktoré prinesie výsledky už v priebehu roka 2026.
Bez výluk, s dôrazom na plynulosť dopravy
Modernizácia bude prebiehať postupne, bez nutnosti plošných výluk. ZSSK zabezpečí náhradné súpravy, aby sa minimalizoval vplyv na cestujúcich. Zmodernizované vozidlá budú jazdiť na tratiach, kde zatiaľ nie je infraštruktúrna pripravenosť na zavedenie ETCS.
Dôležitá súčasť stratégie – štyri piliere
Modernizácia „Bagiet“ je priamym prejavom stratégie ZSSK, ktorá stojí na štyroch pilieroch:
- Stabilný a atraktívny zamestnávateľ – údržbu a technický servis budú na zmodernizovaných jednotkách zabezpečovať zamestnanci ZSSK. ZSSK investuje do technického zázemia a odbornej prípravy tímov.
- Moderné vlaky – hoci ide o modernizáciu starších vozidiel, výsledok bude zodpovedať očakávaniam dnešného cestujúceho.
- Kvalitné služby – modernizovaný interiér, klimatizácia, čisté a uzatvorené WC, priestor pre bicykle – to všetko sú konkrétne zlepšenia každodenného zážitku z cestovania.
- Finančná sila a stabilita – projekt je nastavený tak, aby bol realistický, udržateľný a priniesol viditeľné zlepšenie za rozumné náklady.
Zamestnanci, na ktorých sa dá spoľahnúť
Samotná modernizácia bude realizovaná formou dodávateľskej zákazky, zamestnanci ZSSK sú a budú zapojení do prípravy technických špecifikácií, koordinácie priebehu projektu a následnej údržby modernizovaných vozidiel. Vďaka ich odbornej znalosti a dlhoročným skúsenostiam vie ZSSK zabezpečiť nielen kvalitnú prípravu, ale aj dlhodobú starostlivosť o prevádzku týchto vlakov. Bez odbornosti zamestnancov ZSSK by takýto projekt nemohol úspešne fungovať.
ZSSK týmto projektom dokazuje, že aj v regionálnej doprave je možné priniesť moderné a kultivované cestovanie s ohľadom na efektívne hospodárenie. Modernizované „Bagety“ budú dôkazom, že slovenská železnica má potenciál prinášať lepšie služby miliónom cestujúcich každý rok – aj bez toho, aby musela čakať na ideálne podmienky.
Tzv. Bagety pred a po_Vizualizácia modernizácie 33 regionálnych vlakov
ZSSK zabezpečuje osobnú železničnú dopravu na Slovensku. Stopercentným akcionárom ZSSK je Slovenská republika prostredníctvom Ministerstva dopravy SR, ktorá si zmluvne objednáva a platí služby vo verejnom záujme v osobnej železničnej doprave. Prioritnú časť majetku tvoria železničné koľajové vozidlá (rušne, vozne, vlakové súpravy). Spoločnosť vznikla v roku 2005 a je jedným z troch nástupníckych podnikov jednotných železníc (popri Železniciach SR a Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia).
ZSSK realizuje priemerne denne 1 818 vlakov, z toho v diaľkovej doprave 428 vlakov a v prímestskej a regionálnej doprave 1 390 vlakov. Zastavuje v 705 staniciach a zastávkach, jazdí na linkách po 2 872 kilometroch tratí na Slovensku.