BRATISLAVA – Výluky sú neoddeliteľnou súčasťou železničnej dopravy. Pomáhajú modernizovať infraštruktúru, zvyšovať bezpečnosť a komfort cestovania. Realizuje ich manažér železničnej infraštruktúry – Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) – s cieľom zlepšiť technický stav tratí a zvýšiť kvalitu dopravy na Slovensku. Mimoriadnosť je akákoľvek nepredvídateľná udalosť na železničnej infraštruktúre, počas ktorej Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) pristupuje k operatívnym riešeniam, ktorých cieľom je čo najrýchlejšie vyriešiť situáciu na trati v prospech a bezpečnosť cestujúcich. Mimoriadnosti môžu spôsobiť meškania či iné komplikácie v železničnej doprave. Medzi najaktuálnejšie situácie patrí vplyv počasia, ktorý spôsobuje poruchy na vozidlách ZSSK, ako aj na železničnej infraštruktúre, ktorá je v správe ŽSR.
ZSSK prichádza s konkrétnymi opatreniami, ako cestujúcim zabezpečiť čo najefektívnejšie, najpohodlnejšie a najvýhodnejšie riešenia počas výluk a mimoriadností. Prináša súhrn praktických rád a odporúčaní, ktoré cestujúcim pomôžu pripraviť sa na dočasné zmeny v doprave.
1. Zistite o výluke či mimoriadnosti ešte pred cestou
Na stránke ZSSK nájdete vždy aktuálny prehľad výluk a obmedzení. Pred cestou si skontrolujte, či sa výluka týka vášho vlaku. Môže ovplyvniť nielen čas odchodu, ale aj celkové trvanie cesty. Pri niektorých výlukách je časť trasy vlakov nahradená autobusovou dopravou (NAD). Informácie o trase NAD, náhradných zastávkach sú zverejnené na stránke ZSSK:
➡️ Prehľad opatrení počas výluk a obmedzení
2. Poznajte číslo svojho vlaku
Pre jednoduchú orientáciu počas výluk je dobré poznať číslo vlaku, ktorým cestujete. Tento údaj vám pomôže pri sledovaní cesty a pri komunikácii s personálom. Číslo vlaku nájdete:
➡️ v cestovnom poriadku ZSSK
➡️ v mobilnej aplikácii IDeme vlakom
➡️ na lístku (ak ho máte zakúpený na konkrétny vlak)
3. Dobre sa pobaľte – voda je základ
Počas výluk môže byť cestovanie náročnejšie, najmä ak je potrebné prestupovať alebo čakať na náhradnú dopravu. V horúcich dňoch je hydratácia mimoriadne dôležitá. ZSSK odporúča pribaliť si fľašu vody či lieky, ktoré pravidelne užívate, dôležité je aj ľahké občerstvenie, a to aj v prípade kratších ciest, prípadne nabíjačka na mobilný telefón.
4. Príďte na stanicu radšej skôr
Ak vaša cesta začína úsekom s NAD, ZSSK odporúča prísť na stanicu v predstihu. Zvýšite tak šancu na pohodlné cestovanie.
5. Majte aktuálne informácie vždy po ruke
Výluky a mimoriadnosti môžu byť dynamické a situácia sa môže zmeniť aj počas dňa. Sledujte aktuálne informácie:
➡️ Mastodon: ZSSK Mimoriadne
➡️ Facebook: IDeme vlakom ZSSK
➡️ X (bývalý Twitter): IDeme vlakom
➡️ Telegram: Telegram: Contact @idemevlakom
➡️ Threads: IDeme vlakom
➡️ Web ZSSK: Výluky – ZSSK
6. Pozorne sledujte prestupy
Ak je potrebný prestup z vlaku na autobus, riaďte sa oznamom vo vlaku alebo značeniami na stanici. Všímajte si aj označenia vlakov a autobusov – býva na nich uvedená cieľová stanica alebo smer, čo vám pomôže vyhnúť sa omylu pri nástupe. Personál ZSSK vám vždy ochotne poradí.
7. Buďte neustále v spojení
Informácie o spojoch, výlukách či mimoriadnostiach nájdete nielen priamo vo vlaku, ale aj online. Môžete využiť:
➡️ Live Chat na webe ZSSK
➡️ Messenger ZSSK
➡️ WhatsApp: +421 24 48 58 188
➡️ E-mail: info@slovakrail.sk
8. Pripravte sa na dlhšiu cestu
Počas výluk a mimoriadností môže byť cestovný čas predĺžený. Odporúčame si pridať časovú rezervu, najmä ak plánujete prestup alebo dôležité stretnutie.
9. Dajte vedieť, ako ste boli spokojní
Ak ste spokojní s priebehom svojej cesty počas výluky, mimoriadnosti hovorte o tom. Každá spätná väzba je pre ZSSK cenná a pomáha zlepšovať služby. Svoje podania, podnety či sťažnosti, ale aj pochvaly môžete odoslať prostredníctvom tohto formulára:
➡️ www.zssk.sk/zakaznicke-podania
10. Zachovajte pokoj a trpezlivosť
Výluky sú realizované s cieľom zlepšiť kvalitu cestovania. Mimoriadnosti sú nečakané situácie v prevádzke, na ktoré ZSSK nemá vplyv. Modernizácia tratí zabezpečí rýchlejšie, pohodlnejšie a ekologickejšie spojenie v budúcnosti. ZSSK robí všetko pre to, aby ste sa aj počas výluk cítili komfortne.
Dôležité informácie pre cestovanie v NAD:
- Preprava bicyklov a zvierat nie je povolená, okrem psov so špeciálnym výcvikom (napr. vodiaci psi).
- Premyslite si, akú veľkú batožinu si so sebou pri výluke zoberiete. Za väčšiu batožinu sa pri jednorazovom lístku dopláca 1 €. Viac na https://www.zssk.sk/sluzby/batozina-kocik-lyze/.
- V NAD nie je možné kúpiť lístok. Zakúpte si ho vopred:
➡️ cez e-shop ZSSK
➡️ cez mobilnú aplikáciu IDeme vlakom
➡️ alebo cez SMS na číslo 2233pre trate v Tatrách alebo 2255
10 tipov ako postupovať počas výluk
ZSSK zabezpečuje osobnú železničnú dopravu na Slovensku. Stopercentným akcionárom ZSSK je Slovenská republika prostredníctvom Ministerstva dopravy SR, ktorá si zmluvne objednáva a platí služby vo verejnom záujme v osobnej železničnej doprave. Prioritnú časť majetku tvoria železničné koľajové vozidlá (rušne, vozne, vlakové súpravy). Spoločnosť vznikla v roku 2005 a je jedným z troch nástupníckych podnikov jednotných železníc (popri Železniciach SR a Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia).
ZSSK realizuje priemerne denne 1 818 vlakov, z toho v diaľkovej doprave 428 vlakov a v prímestskej a regionálnej doprave 1 390 vlakov. Zastavuje v 705 staniciach a zastávkach, jazdí na linkách po 2 872 kilometroch tratí na Slovensku.