52 nových a modernizovaných vozňov už vozí cestujúcich na východnom a strednom Slovensku

03. 11. 2023
  • Klimatizované osobné vozne sú určené pre regionálnu dopravu na rýchlosti do 160 km/h
  • 52 vozňov postupne nahradilo tie najstaršie, čím sa zvýšila úroveň cestovania hodná 21. storočia

 

BRATISLAVA – Flotilu železničných koľajových vozidiel Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) obohatili dodávky nových a modernizovaných osobných vozňov, ktoré sú už v plnom počte prebraté a sprevádzkované.

Pre verejnosť sú už vozne prístupné na regionálnych vlakoch, ktoré jazdia prioritne na tratiach v Košickom, Prešovskom, Žilinskom a Banskobystrickom kraji (Košice – Liptovský Mikuláš, Košice – Čierna nad Tisou, Košice – Čaňa, Kysak – Lipany – Plaveč).

„Poslednými projektmi dodávky nových a modernizovaných osobných vozňov opäť zvyšujeme komfort cestovania našimi vlakmi v regionálnej doprave. Nová flotila prináša pre cestujúcich pohodlie a služby hodné 21. storočia vo viacerých regiónoch naprieč Slovenskom. V našej spoločnosti tak dokazujeme, že príjemné a pohodlné cestovanie a služby pre zákazníkov sú našou prioritou,“ hovorí Roman Koreň, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK.

Nové (17 ks) a modernizované (35 ks) vozne:

  • môžu jazdiť rýchlosťou 160 km/h,
  • sú klimatizované,
  • disponujú vákuovými toaletami,
  • sú vybavené vizuálnym a akustickým informačným systémom,
  • sú vybavené kamerovým systémom,
  • obsahujú systém sčítavania cestujúcich,
  • sú vybavené wi-fi pripojením na internet,
  • obsahujú miesta pre pripojenie 230V s USB portom,
  • sú v rámci interiéru realizované v modernom dizajne v zmysle „regio“ dizajnu ZSSK,
  • sú vybavené držiakmi bicyklov.

 

V porovnaní so staršími vozidlami sú nové vozne omnoho komfortnejšie. Samozrejmosťou je konštrukcia vozidiel v súlade s platnými vyhláškami a technickými normami.

Posledné modernizované a nové vozne pre regionálnu dopravu financované prostredníctvom nenávratných finančných príspevkov v rámci Operačného programu Integrovaná infraštruktúra 2014 – 2020 za spolu cca 65 mil. eur boli dodané do konca septembra. Týchto 52 vozňov tak nahradilo tie najstaršie neklimatizované osobné vozne, ktoré boli na hranici životnosti a nespĺňali štandardy cestovania v 21. storočí. Ich obstaraním sa znížil priemerný vek vozidlového parku prioritne v regióne Košíc a Prešova a zvýšila sa kvalita poskytovaných služieb. Prevádzkyschopnosť týchto nových a modernizovaných vozňov sa pohybuje v rozmedzí od 99 % do 97 %.

 

Viac o projektoch k novým a modernizovaným vozňom:

35 ks modernizovaných osobných vozňov radu Bdt (Bdteer) –> projekt EÚ

  • celkový objem: 31,8 milióna eur
  • oblasť nasadenia: Košický, Prešovský, Žilinský a Banskobystrický kraj (Košice – Liptovský Mikuláš, Košice – Čierna nad Tisou, Košice – Čaňa, Kysak – Lipany – Plaveč)
  • podpis zmluvy: 15. 1. 2021
  • dodané: koniec septembra 2023

 

17 ks nových osobných vozňov Bdmpz –> projekt EÚ (klimatizované vozne druhej triedy s možnosťou prepravy bicyklov pre regionálnu dopravu)

  • celkový objem: 32,98 milióna eur
  • oblasť nasadenia: Košický, Prešovský, Žilinský a Banskobystrický kraj (Košice – Liptovský Mikuláš, Košice – Čierna nad Tisou, Košice – Čaňa, Kysak – Lipany – Plaveč)
  • podpis zmluvy: 7. 1. 2021, dodatok č. 1 zverejnený 26. 2. 2021
  • dodané: koniec septembra 2023

 

Zrealizované investície do vozidlového parku od roku 2016:

 

25 ks elektrických jednotiek (ucelený vlak) –> projekt EÚ

  • celkový objem: 160 miliónov eur
  • dodané: 2020 – 2021
  • nasadzovanie: regionálna doprava (Žilinský, Trenčiansky kraj, Košický a Prešovský kraj: Košice – Spišská Nová Ves, Košice – Čierna nad Tisou, Košice – Poprad – Lipany)

 

21 ks dieselmotorových jednotiek (ucelený vlak) –> projekt EÚ

  • celkový objem: 77 miliónov eur
  • dodané: 2019 – 2021
  • nasadenie: regionálna doprava (Banskobystrický, Žilinský a Trenčiansky kraj, Prešovský kraj)

 

5 ks elektrických jednotiek (ucelený vlak) a 1 multifunkčný rušeň –> projekt EÚ + vlastné zdroje

  • celkový objem: 38,8 milióna eur
  • dodanie a nasadenie: 2021 – 2022
  • nasadzovanie: regionálna doprava (tatranské elektrické železnice a ozubnicová železnica)

 

35 ks nových osobných vozňov série Ampz (7 ks) a série Bmpz (28 ks) –> vlastné zdroje

  • celkový objem: 66,8 milióna eur
  • dodané: 2018 – 2021
  • nasadenie: diaľková doprava (Žilina – Praha; Bratislava – Košice)

 

51 ks modernizovaných osobných vozňov série Bmz –> vlastné zdroje

  • celkový objem: 37,8 milióna eur
  • dodané: 2018 – 2021
  • nasadzovanie: diaľková doprava (Žilina – Praha; Bratislava – Košice)

 

37 ks renovovaných diaľkových vozňov série Apeer (11 ks) a série Bpeer (26 ks) –> vlastné zdroje

  • celkový objem: 3,9 milióna eur
  • dodané: 2016 – 2020
  • nasadené: diaľková doprava (Budapešť – Košice; Ostrava – Žilina – Banská Bystrica; Praha – Žilina; Bratislava – Zvolen – Košice; Bratislava – Žilina – Košice)

 

 

 Plánované (už podpísané) investície do vozidlového parku od roku 2016:

 

15 ks modernizovaných elektrických jednotiek 425 –> projekt EÚ

  • celkový objem: 31,495 milióna eur
  • oblasť nasadenia: Vysoké Tatry
  • doteraz dodaných: 7 ks
  • podpis ZoD: 28. 9. 2021, účinná od 5. 10. 2021
  • predpokladané ukončenie realizácie projektu: do konca roka 2023

 

9 ks elektrických jednotiek –> projekt EÚ

  • hodnota zákazky: 76 281 300 eur
  • oblasť nasadenia: Košický a Prešovský kraj (Košice – Lipany – Plaveč, Košice – Trebišov, resp. po elektrifikácii až po Humenné, Košice – Michaľany – Čierna nad Tisou, Košice – Moldava n/ Bodvou)
  • podpis zmluvy: 9. 9. 2021
  • predpokladané ukončenie realizácie projektu: do konca roka 2023

 

4 ks elektrických jednotiek pre regionálnu dopravu (Modernizácia vozového parku ŽKV v rámci OPII – 7. časť) –> projekt EÚ

  • celkový objem: 76 950 000 eur
  • oblasť nasadenia: Nové Zámky, Bratislava, Žilina (Bratislava – Žilina, Bratislava – Nové Zámky, Bratislava – Kúty, Kúty – Břeclav, Trnava – Galanta, dočasne Palárikovo – Zvolen – Banská Bystrica)
  • podpis zmluvy a dodatku č. 1: 16. 12. 2021
  • predpokladané ukončenie projektu: do konca roka 2023 (dodané budú 3 ks a posledný ks bude dodaný v priebehu roka 2024 z dôvodu nehodovej udalosti)

 

OPCIA 5 ks elektrických jednotiek (k projektu 9 ks elektrických jednotiek) –> financovaný zo zdrojov z Plánu obnovy a odolnosti SR, komponent 3 Udržateľná doprava)

  • celkový objem: 42,3 mil. eur
  • oblasť nasadenia: Košický a Prešovský kraj (Čierna n/Tisou – Košice – Prešov: úseky Prešov – Košice (trať č. 188) a Košice – Michaľany – Slovenské Nové Mesto – Čierna n/Tisou (trať č. 190)
  • podpis zmluvy: 12/2022
  • predpokladané ukončenie realizácie projektu: 5/2025

Exteriér 17 nových osobných vozňov radu Bdmpz.

Interiér 17 nových osobných vozňov radu Bdmpz.

Exteriér 35 modernizovaných osobných vozňov radu Bdteer.

Interiér 35 modernizovaných osobných vozňov radu Bdteer.

 


ZSSK zabezpečuje osobnú železničnú dopravu na Slovensku. Stopercentným akcionárom ZSSK je Slovenská republika prostredníctvom Ministerstva dopravy SR, ktorá si zmluvne objednáva a platí služby vo verejnom záujme v osobnej železničnej doprave. Prioritnú časť majetku tvoria železničné koľajové vozidlá (rušne, vozne, vlakové súpravy). Spoločnosť vznikla v roku 2005 a je jedným z troch nástupníckych podnikov jednotných železníc (popri Železniciach SR a Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia).

ZSSK od 11. decembra 2022 realizuje priemerne 1 763 vlakov denne, z toho 8 IC vlakov, 269 ostatných diaľkových vlakov a 1 486 regionálnych a prímestských spojov. Zastavuje v 721 staniciach a zastávkach, jazdí na linkách po 2 935 kilometroch tratí na Slovensku.

Skip to content