Do flotily ZSSK pribudnú ďalšie dve jednotky od výrobcu Stadler

11. 09. 2025

BRATISLAVA – Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) podpísala opciu na ďalšie dve veľkokapacitné elektrické jednotky KISS od výrobcu Stadler. Do prevádzky by mali byť nasadené počas grafikonu vlakovej dopravy 2026/2027 na nosnej linke Bratislava – Žilina. Financované budú primárne z európskych zdrojov prostredníctvom Plánu obnovy a odolnosti (POO). Prvé dve jednotky boli zmluvne zabezpečené už v apríli 2025. Celková hodnota projektu za všetky štyri jednotky môže presiahnuť 100 miliónov eur. Verejné obstarávanie prinieslo ako dodávateľa osvedčenú spoločnosť Stadler, ktorej jednotky KISS ZSSK už dnes úspešne premávajú na linkách Bratislava – Nové Zámky a Bratislava – Trenčín/Púchov. Na tratiach už viac ako rok udržiavajú vysokú spoľahlivosť i spokojnosť cestujúcich.

„Teší ma, že projekt moderných elektrických jednotiek Stadler KISS sa podarilo rozšíriť aj o opciu – je to jasný dôkaz, že modernizácia osobnej železničnej dopravy je pevnou súčasťou našej vízie dynamickej, ekologickej a integrovanej mobility, ktorá je pripravená na budúce výzvy. Financovanie z Plánu obnovy a odolnosti je dôležitým nástrojom, ktorý prináša európske zdroje priamo do každodenného života verejnosti,“ hovorí Denisa Žiláková, štátna tajomníčka Ministerstva dopravy SR.

Projekt modernizácie a udržateľnosti

Elektrické jednotky Stadler KISS sú vybavené modernými technológiami, ktoré zvyšujú komfort cestovania a efektivitu prevádzky. Ich kapacita je minimálne 611 miest na sedenie (582 sedadiel 1. a 2. triedy + 29 sklopných sedadiel), pričom maximálna prevádzková rýchlosť dosahuje 160 km/h. Výhodou je aj výrazná energetická efektivita jednotiek. Nízkopodlažnosť zabezpečuje jednoduchý nástup a výstup pre všetkých cestujúcich vrátane osôb s obmedzenou pohyblivosťou.

Moderné informačné systémy, ako digitálne panely a zvukové hlásenia, zlepšujú orientáciu a komfort počas cesty, čím prispievajú k vyššej spokojnosti cestujúcich. Jednotky reflektujú potrebu nielen technologickej inovácie, ale aj posilnenia železničnej dopravy ako ekologicky šetrného riešenia pre budúcnosť.

Podpora udržateľnosti a elektromobility

„Vďaka dobrej príprave na čerpanie eurofondov sme mohli rýchlo využiť príležitosť financovať ďalšie vlaky z Plánu obnovy a odolnosti. Obnova vozidlového parku je jedným z hlavných pilierov našej stratégie a rozšírenie projektu o ďalšie jednotky Stadler KISS predstavuje významný míľnik. Postupne nám pribúdajú nové moderné jednotky aj rušne, čím neustále omladzujeme flotilu. Elektrické veľkokapacitné jednotky prinesú vyšší komfort cestujúcim, znížia spotrebu energie aj emisie a sú symbolom ekologickej, udržateľnej železničnej dopravy budúcnosti. Popri tom pripravujeme množstvo ďalších projektov, ktoré sú pripravené čerpať fondy,“ uviedol Peter Helexa, generálny riaditeľ ZSSK.

Rovnako ako jednotky, ktoré už boli ZSSK dodané v minulosti, boli aj tieto vozidlá navrhnuté v spoločnosti Stadler Praha – v konštrukčnej kancelárii spoločnosti Stadler, ktorá v súčasnosti zamestnáva viac než 250 inžinierov a konštruktérov. Výroba bude prebiehať v závode Stadler Polska v meste Siedlce.

„Investícia do moderných vlakov je potvrdením jasnej stratégie ZSSK a Ministerstva dopravy SR pri premene slovenskej železnice na moderný dopravný systém. Sme radi, že nové jednotky pre Národného dopravcu Slovenska sú navrhované a projektovo riadené v spoločnosti Stadler Praha,“ komentuje využitie opcie Zdeněk Majer, prezident správnej rady Stadler Praha.

Inšpirácia zo zahraničia

Moderné elektrické jednotky s podobnými parametrami prevádzkujú aj železnice vo Švajčiarsku, Nemecku, Rakúsku, Holandsku či Švédsku. Tieto vlaky sú známe vysokým komfortom, nízkou spotrebou energie a modernými technológiami. Ich úspešné nasadenie ukazuje, že modernizácia železničnej dopravy prostredníctvom inovatívnych technológií prináša nielen ekologické benefity, ale aj vyššiu spokojnosť cestujúcich a zlepšenie kvality služieb.

 

Jednotky od Stadler už dnes úspešne premávajú na linkách Bratislava – Nové Zámky a Bratislava – Trenčín/Púchov

 

Interiér Jednotky

 

Ich kapacita je minimálne 611 miest na sedenie

Skip to content