BRATISLAVA – Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) posúva svoje digitálne služby na novú úroveň. Spustila testovanie pilotného projektu, ktorého cieľom je vyskúšať moderný spôsob nákupu cestovných lístkov cez aplikáciu FAIRTIQ. Táto švajčiarska technologická firma patrí medzi lídrov v Európe v oblasti mobilného predaja lístkov založeného na princípe Check-In / Check-Out.
ZSSK v rámci svojej stratégie modernizácie, založenej na štvornásobnom pilieri — stabilný a atraktívny zamestnávateľ, moderné vlaky, moderné služby a finančná sila a stabilita — kladie veľký dôraz na inovácie a digitalizáciu ako kľúčové nástroje na zvýšenie komfortu cestujúcich a efektivity služieb.
Čo to znamená pre cestujúcich? Namiesto zdĺhavého hľadania spojenia, výberu taríf a platenia v niekoľkých krokoch stačí jednoduché „checknúť sa“ na začiatku cesty a po jej skončení „checkoutnúť“. Systém sám vypočíta cenu podľa prejdenej trasy a platných taríf ZSSK. Takýto „automat“ máte priamo v mobile – bez ďalších pokladní, automatov či papierových lístkov.
Zmluva medzi ZSSK a FAIRTIQ, zverejnená koncom júla v centrálnom registri zmlúv, odštartovala tento pilotný projekt. Testovať sa bude počas najbližšieho roka na vnútroštátnych linkách ZSSK. Cieľom je overiť, ako riešenie funguje v praxi, či je užívateľsky prívetivé a ako vplýva na práva cestujúcich, vrátane ochrany ich osobných údajov.
„Digitálne služby už dnes využíva viac ako 52 % našich zákazníkov, ktorí si kupujú lístky cez mobil alebo internet. FAIRTIQ je preto pre nás prirodzeným pokračovaním v ceste za jednoduchším a pohodlnejším cestovaním vlakom,“ vysvetľuje generálny riaditeľ ZSSK Peter Helexa. „Spolupráca so spoločnosťou s bohatými skúsenosťami z rôznych európskych krajín nám pomôže priniesť inovatívne riešenia aj na Slovensko.“
Spoločnosť FAIRTIQ pôsobí v deviatich krajinách vrátane Švajčiarska, Rakúska, Dánska a Českej republiky a dôverujú jej tisíce cestujúcich, ktorí si cenia jednoduché a spoľahlivé cestovné lístky.
„Spolupráca so ZSSK nám umožňuje spoločne rozvíjať moderné technológie v oblasti predaja cestovných lístkov na Slovensku,“ hovorí Gian-Mattia Schucan, zakladateľ a co-CEO spoločnosti FAIRTIQ. „Spoločne môžeme vytvoriť intuitívnejší a dostupnejší cestovný zážitok pre cestujúcich.“
Pilotný projekt sa začne v januári 2026 a bude trvať jeden rok na vnútroštátnych železničných linkách prevádzkovaných ZSSK. Ak bude úspešný, iniciatíva by mohla položiť základy dlhodobého riešenia.