BRATISLAVA – Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) dnes v Rušňovom depe Bratislava hlavné predstavila ďalší nový rušeň typu Vectron v novom vizuálnom dizajne. Nový polep nadväzuje na úspešnú náborovú kampaň „Držíme Slovensko v pohybe“ a súčasne nadväzuje na dlhodobú stratégiu budovania modernej a dôveryhodnej značky národného dopravcu. Na tlačovej konferencii sa zúčastnil aj predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK, Peter Helexa, podpredseda predstavenstva ZSSK, Martin Bahurinský a člen predstavenstva a riaditeľ úseku prevádzky, Karol Henzély.
„Nové polepy nie sú len estetickým oživením, ale sú súčasťou našej snahy budovať silnú značku, ktorá cestujúcim pripomína krásy Slovenska aj našu ambíciu spájať regióny bezpečne, komfortne a spoľahlivo. Modernizácia flotily je dôležitá pre budúcnosť ZSSK a pre posilnenie konkurencieschopnosti v liberalizovanom európskom prostredí,“ uviedol Peter Helexa, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK.
Nové vizuálne motívy na rušňoch vychádzajú z inšpirácie piatimi výraznými slovenskými vrcholmi:
- Kriváň – symbol slobody, národnej identity a prírodnej krásy
- Lomnický štít – jeden z najznámejších a najvyšších tatranských štítov
- Gerlachovský štít – najvyšší vrchol Slovenska, symbol hrdosti
- Vršatec – charakteristický vrch s nezameniteľným tvarom
- Veľký Rozsutec – majestátny vrchol, ktorý nesie nádych tajomnosti
Dizajn vytvorila agentúra THIS IS LOCCO v spolupráci s tímom ZSSK a pokračuje v línii náborovej kampane, ktorá podporuje značku „Držíme Slovensko v pohybe“.
Podpredseda predstavenstva Martin Bahurinský zdôraznil, že polepy majú byť viac ako len vizuálnou dekoráciou: „Je to príbeh o Slovensku, o jeho vrcholoch, o nádeji a pohybe. Aj my ako firma sa hýbeme dopredu – meníme sa, modernizujeme, pripravujeme na liberalizovaný trh a posilňujeme svoju konkurencieschopnosť. Úspory investujeme späť do lepších služieb pre cestujúcich a moderných vlakov.“
Vectrony patria medzi najmodernejšie rušne na európskom trhu. Sú vybavené systémom ETCS Level 2, ktorý umožňuje prevádzku na modernizovaných koridoroch Slovenska a okolitých krajín. Ich maximálna rýchlosť 200 km/h a interoperabilita pre Rakúsko, Česko, Poľsko či Nemecko zaručujú bezpečné, ekologické a spoľahlivé cestovanie.
„Tieto rušne prinášajú spoľahlivosť, príspevok k ekologickej udržateľnosti a lepšie pracovné podmienky pre rušňovodičov. Sú súčasťou dlhodobej stratégie ZSSK, ktorá stojí na štyroch pilieroch: moderné vlaky, moderné služby, stabilný zamestnávateľ a finančná stabilita,“ doplnil Karol Henzély, člen predstavenstva a riaditeľ úseku prevádzky.
Do konca roka bude ZSSK prevádzkovať už desať takýchto moderných rušňov s novým vizuálom, pričom v ďalších rokoch ich počet vzrastie až na pätnásť. Tento projekt nadväzuje na predchádzajúcu fázu obnovy rušňov a súvisí aj s postupným vyraďovaním starších strojov radu 350 „Gorila“.
Polepy Tatier predstavujú pokračovanie jednotného vizuálneho štýlu rušňov, ktorý spája tradíciu železničného remesla so súčasnými dizajnovými trendmi. Tieto moderné stroje tak nesú nielen technickú špičku, ale aj posolstvo hrdosti a identity Slovenska.
ZSSK týmto krokom opäť potvrdzuje svoj cieľ byť atraktívnym, moderným a ekologickým dopravcom, ktorý sa dokáže presadiť aj v podmienkach silnej konkurencie na liberalizovanom trhu.
Dizajnový prístup
Použitie slovenských vrcholov v polepoch symbolizuje silu, krásu prírody a národnú hrdosť. Každý vrch bol vybraný na základe jeho významu a vizuálnej jedinečnosti, čo vytvára dizajny, ktoré sú esteticky príťažlivé a plné národnej identity.
Líniový dizajn vyjadruje dynamiku a moderný pohyb, pričom minimalistické línie zachovávajú eleganciu, ideálnu pre moderné rušne ZSSK.
Pastelové farby sú zvolené tak, aby vyvážili intenzitu dizajnu a zároveň pôsobili sviežo, zapadajú do každodenného prostredia vlakov a nenarúšajú kolorit krajiny, po ktorej budú cestovať.
Tieto návrhy spájajú krásu Slovenska, národnú hrdosť a moderný dizajn v jedinečnej vizuálnej forme.
Kriváň
Kriváň, národný symbol Slovenska, je zobrazený v červeno-žltej farbe, ktorá evokuje západy slnka a teplé tóny krajiny, zatiaľ čo zelená symbolizuje prírodnú krásu dolín, ktoré ho obklopujú. Kontrastný ružovo-fialový štít zdôrazňuje dôležitosť štítu – bez vizuálnej agresie, no pritom stále moderne.
Lomnický štít
Lomnický štít je jedným z najznámejších a najvyšších slovenských vrcholov, symbolizuje majestátnosť a silu. Použitá farebná kombinácia evokuje pestrú paletu prírody, ktorá ho obklopuje. Zelená predstavuje lesy a kosodrevinu, modrá azúrová oblohu a žltá polia liptovskej krajiny.
Gerlachovský štít
Gerlachovský štít, najvyšší vrch Slovenska, je vyobrazený v sýtočervených a oranžových tónoch, ktoré symbolizujú jeho majestátnosť, zatiaľ čo tmavo zelená farba evokuje okolité lesy. Červený Gerlach na vrchole je symbolom národnej pýchy a stability.
Vršatec
Hoci nepatrí medzi najväčšie kopce, Vršatec je výrazný vrch, ktorý svojím tvarom vytvára nezabudnuteľný dojem. Modro-zelené farebné tóny v dizajne evokujú pokojné prostredie, ktoré obklopuje tento vrch. Dominantom je oranžový Vršatec, ktorý dodáva celému dizajnu energiu.
Veľký Rozsutec
Sýtofialové a tmavomodré tóny vyjadrujú majestátnosť a tajomnosť Veľkého Rozsutca. Fialová farba je tradične spájaná s hĺbkou a mysticizmom, čo sa odráža v silnom a zároveň jemnom charaktere tohto vrcholu. Zelené tóny evokujú prírodu, ktorá obklopuje Rozsutec.
Predstavenstvo ZSSK predstavilo verejnosti nové vizuály polepov rušňov Vectron
Vectrony ZSSK v novom šate
Zľava Karol Henzély, člen predstavenstva, Peter Helexa, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ, Martin Bahurinský, podpredseda predstavenstva a Jana Pôbišová, riaditeľka odboru komunikácie ZSSK
ZSSK zabezpečuje osobnú železničnú dopravu na Slovensku. Stopercentným akcionárom ZSSK je Slovenská republika prostredníctvom Ministerstva dopravy SR, ktorá si zmluvne objednáva a platí služby vo verejnom záujme v osobnej železničnej doprave. Prioritnú časť majetku tvoria železničné koľajové vozidlá (rušne, vozne, vlakové súpravy). Spoločnosť vznikla v roku 2005 a je jedným z troch nástupníckych podnikov jednotných železníc (popri Železniciach SR a Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia).
ZSSK realizuje priemerne denne 1 818 vlakov, z toho v diaľkovej doprave 428 vlakov a v prímestskej a regionálnej doprave 1 390 vlakov. Zastavuje v 705 staniciach a zastávkach, jazdí na linkách po 2 872 kilometroch tratí na Slovensku.