ZSSK zverejnila správu o kvalite služieb: Spokojnosť mierne vzrástla, zlepšila sa presnosť, no výzvy ostávajú

27. 06. 2025

BRATISLAVA – Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) dnes zverejnila Správu o kvalite služieb za roky 2023 a 2024. Ide o výstup, ktorého zverejnenie každé dva roky vyžaduje nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2021/782 o právach cestujúcich v železničnej doprave. Dokument je však zároveň jedným z interných nástrojov, ktorým si národný dopravca nastavuje zrkadlo. Správu vypracovali priamo odborné útvary ZSSK na základe 24 vlastných kritérií kvality – od presnosti vlakov a čistoty súprav cez podiel internetového predaja až po spokojnosť cestujúcich a vybavenie sťažností. Na rozdiel od kontrolného auditu Dopravného úradu ide o samohodnotenie spoločnosti vo verejnom záujme, ktoré má za cieľ transparentne ukázať, kde sa ZSSK posúva vpred a kde si stanovuje nové priority.

Správa ukazuje, že sa spoločnosti v roku 2024 podarilo zvýšiť index spokojnosti cestujúcich na 64,8 %, čo predstavuje mierne zlepšenie oproti roku 2023. Zároveň klesol počet opodstatnených reklamácií z viny dopravcu, čo je odrazom lepšej koordinácie vlakovej prevádzky, dostupnosti služieb a schopnosti rýchlo reagovať na podnety. ZSSK napriek výlukám a preplneným tratiam dosiahla v roku 2024 zlepšenie celkovej presnosti vlakov z 83,2 % na 87,3 %. Plánovaných 93 % sa síce zatiaľ nepodarilo dosiahnuť, no pripravované zmeny v grafikone a zjednodušenie trás majú ambíciu priniesť stabilnejšiu a predvídateľnejšiu prevádzku už od decembra tohto roka.

Táto správa nie je marketingový materiál. Je to vecný dokument, ktorý hovorí aj o tom, čo sa zatiaľ nepodarilo. Práve preto má zmysel. Nie je to len odpočet – je to zároveň plánovací nástroj. V roku 2025 sa dopravca sústredí na vyššiu presnosť, digitálne pohodlie a konzistentnú kvalitu vo všetkých regiónoch.

ZSSK v roku 2024 splnila väčšinu kvalitatívnych štandardov, najmä v oblastiach spoľahlivosti, čistenia súprav, asistencie zraniteľným skupinám a dostupnosti informácií. V oblasti digitálneho predaja sa podiel predaných lístkov cez internet zvýšil na 45,7 %, čo je nárast oproti predchádzajúcemu roku, no nedosiahol plánovaných 46,6 %. V oblasti infraštruktúry a meškaní sa v správe otvorene uvádza, že veľká časť vplyvov je mimo pôsobnosti ZSSK – najmä rozsiahle výluky, posuny dispečingu a kapacitné limity železničnej infraštruktúry. ZSSK však napriek tomu hľadá riešenia v rámci svojich možností, najmä pri optimalizácii obehov, personálnom nasadení a koordinácii výluk.

Dopravca si je vedomý, že meškanie každého vlaku je pre cestujúceho nepríjemnosť, ktorá sa neospravedlňuje štatistikou. Preto už v priebehu roku 2024 pripravil zmeny grafikonu, ktoré zohľadnia realitu na trati. Neprináša viac sľubov, ale reálne upravený takt a lepšiu stabilitu spojov. V oblasti technického zázemia a čistoty súprav si ZSSK udržiava dlhodobo vysoké čísla – plán čistenia vlakov bol v roku 2024 splnený na 96,3 %, spoľahlivosť výpravy vlakov zostala nad hranicou 99 %, a v prípade asistenčných služieb pre cestujúcich so zdravotným znevýhodnením bolo vybavených 96,5 % všetkých žiadostí. Do výsledkov sa premietajú aj investície do modernizácie technicko-hygienických uzlov, obehových plánov či digitalizácie údajov pre operatívne riadenie.

Základom kvalitnej služby je pripravený vlak. To znamená nielen čistý interiér a spoľahlivý rušeň, ale aj funkčný záchod, teplo alebo chlad v správny čas a plánovanie, ktoré minimalizuje výpadky. V tomto smere sa úseky posúvajú a výsledky to potvrdzujú. ZSSK vníma aj výzvy, napríklad pri zaraďovaní niektorých starších vozňov pre ZŤP, ktoré už nevyhovujú požiadavkám novej generácie cestovania.

ZSSK vníma túto správu ako záväzok voči verejnosti – nie preto, že to vyžaduje nariadenie, ale preto, že chce byť dôveryhodným dopravcom, ktorý vie pomenovať, kde sa mu darí, aj kde má rezervy. V pláne na rok 2025 sú posilnenie digitálnych služieb, zlepšenie internej koordinácie prevádzky, optimalizácia radenia a väčší dôraz na jasnú a ľudskú komunikáciu so zákazníkom. Moderné služby sú jedným zo štyroch pilierov dlhodobej stratégie spoločnosti, ktorú realizuje nové vedenie ZSSK. Medzi ďalšie piliere patria stabilný a atraktívny zamestnávateľ, moderné vlaky a finančná sila a stabilita.

 


ZSSK zabezpečuje osobnú železničnú dopravu na Slovensku. Stopercentným akcionárom ZSSK je Slovenská republika prostredníctvom Ministerstva dopravy SR, ktorá si zmluvne objednáva a platí služby vo verejnom záujme v osobnej železničnej doprave. Prioritnú časť majetku tvoria železničné koľajové vozidlá (rušne, vozne, vlakové súpravy). Spoločnosť vznikla v roku 2005 a je jedným z troch nástupníckych podnikov jednotných železníc (popri Železniciach SR a Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia).

ZSSK realizuje priemerne denne 1 818 vlakov, z toho v diaľkovej doprave 428 vlakov a v prímestskej a regionálnej doprave 1 390 vlakov. Zastavuje v 705 staniciach a zastávkach, jazdí na linkách po 2 872 kilometroch tratí na Slovensku.

Skip to content