BRATISLAVA – Pravidelná prevádzka autovozňov na vlakoch EuroNight 442/443 SLOVAKIA, ktoré Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) realizuje v spolupráci s Českými dráhami na trase Košice/Poprad-Tatry – Praha, bude dočasne pozastavená od nedele 15. decembra 2024. Autovozne na tejto linke pôjdu poslednýkrát z Prahy štvrtok 12. decembra a z Košíc v piatok 13. decembra.
Dôvodom je uzavretie súčasného a výstavba nového terminálu pre autovlak v Prahe. Výstavba bude prebiehať na odstavnom nádraží v časti Praha-Michle a jej trvanie sa odhaduje na približne šesť mesiacov. Prevádzka autovozňov zo Slovenska do Prahy a späť sa obnoví po dokončení nového terminálu v oblasti Praha-Michle s predpokladom v polovici roka 2025. Na tomto novom termináli bude prebiehať aj nakládka a vykládka vozidiel, i nástup cestujúcich do lôžkového vozňa, čo celkovo zjednoduší a zrýchli prejazd autovlaku vyťaženým pražským uzlom. Autovozne na linke Praha – Košice za prvých deväť mesiacov 2024 prepravili 7 843 vozidiel.
Nočné vlaky EN 442/443 budú aj naďalej jazdiť medzi oboma krajinami a zabezpečovať ekologickú prepravu cestujúcich. V prevádzke naďalej ostáva aj autovozeň na nočných vlakoch R 614/615 ZEMPLÍN na vnútroštátnej linke Bratislava – Košice (pôvodne až do Humenného, obmedzené kvôli elektrifikácie trate Bánovce nad Ondavou – Humenné). Všetky dôležité informácie o nakládke a vykládke, cestovné poriadky, ako aj ceny nájdete na webe ZSSK.
Výstavba nového terminálu v Prahe je nevyhnutná z dôvodu prebiehajúcich revitalizačných prác na území okolo pražského hlavného nádražia a narastajúceho objemu osobnej dopravy na tejto stanici. Viac informácií o výstavbe nového terminálu a obmedzeniach vo vlakovej doprave nájdete na webe Českých dráh.
ZSSK v spolupráci s Českými dráhami plánuje pokračovať v prevádzkovaní tejto služby po spustení nového terminálu. Autovozne medzi Košicami a Prahou, a po ukončení elektrifikácie trate Bánovce nad Ondavou – Humenné aj na linke Humenné – Praha, ktoré dlhodobo využívajú cestujúci z oboch krajín, poskytnú aj naďalej pohodlnú možnosť prepravy osôb a vozidiel, čím bude prispievať k ekologickejšej mobilite medzi Slovenskom a Českom.
Výstavba nového terminálu v Prahe dočasne pozastaví autovozne do Prahy.
ZSSK zabezpečuje osobnú železničnú dopravu na Slovensku. Stopercentným akcionárom ZSSK je Slovenská republika prostredníctvom Ministerstva dopravy SR, ktorá si zmluvne objednáva a platí služby vo verejnom záujme v osobnej železničnej doprave. Prioritnú časť majetku tvoria železničné koľajové vozidlá (rušne, vozne, vlakové súpravy). Spoločnosť vznikla v roku 2005 a je jedným z troch nástupníckych podnikov jednotných železníc (popri Železniciach SR a Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia).
ZSSK realizuje priemerne 1 723 vlakov denne, z toho 8 IC vlakov, 273 ostatných diaľkových vlakov a 1 442 regionálnych a prímestských spojov. Zastavuje v 705 staniciach a zastávkach, jazdí na linkách po 2 840 kilometroch tratí na Slovensku.