- Takmer po 20. rokoch bude mať stredná a východná Európa svoje zastúpenie v jednej z kľúčových európskych železničných asociácií
- Je to signál, že ZSSK je moderná spoločnosť a chce sa aktívne podieľať na európskej železničnej politike
BRATISLAVA – Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) sa bude môcť ešte aktívnejšie podieľať na tvorbe európskych riešení v oblasti železničnej dopravy. Člen predstavenstva ZSSK a riaditeľ úseku obchodu Karol Martinček totiž začiatkom júna zaujal miesto v Exekutívnej rade jednej z kľúčových európskych železničných asociácií Forum Train Europe (FTE). Stal sa tak jedným zo štyroch nových členov tohto operačného a strategického orgánu.
Podľa riaditeľa úseku obchodu ZSSK to netreba vnímať ako úspech len jednej osoby, ale celej železničnej spoločnosti. „Dokázali sme dať ostatným dopravcom v Európe signál, že sme moderná spoločnosť a chceme sa aktívne podieľať na tvorbe európskych riešení a nebyť len prijímateľmi rozhodnutí iných,” uviedol.
Úlohou Exekutívnej rady FTE je pripravovať uznesenia a stratégie železničnej asociácie, poverovať kanceláriu FTE výkonom jednotlivých úloh a monitorovať rozpočet. Zástupcovia rady okrem toho na medzinárodnej úrovni zvyšujú povedomie o problémoch v oblasti manažmentu železničnej kapacity a cestovných poriadkov s cieľom zvýšiť konkurencieschopnosť železníc oproti iným druhom dopravy a hľadajú také riešenia, z ktorých bude profitovať cestujúci.
Poslanie tejto Exekutívnej rady bude mimoriadne dôležité. Rada totiž bude viesť asociáciu FTE pri revízii legislatívy EÚ pre manažment a alokáciu železničnej kapacity (Greening Transport Package). Na jednej strane to prináša vysoké riziká pre podnikanie dopravcov, no na druhej aj príležitosť na zlepšenie konkurencieschopnosti železničných podnikov a kvality ich služieb zákazníkom. Takáto príležitosť sa pritom počas najbližšieho desaťročia nemusí zopakovať.
Karol Martinček vo svojom prejave pomenoval najmä veľmi nekonkurencieschopný stav železničnej infraštruktúry (nielen na Slovensku) a neskoré nekoordinované plánovanie výlukových prác a investícií zo strany manažérov infraštruktúry. Ako ďalej uviedol, „sú aj témy, do ktorých môže naša spoločnosť priniesť veľké know-how, napríklad máme dlhoročné skúsenosti s kombinovaním prevádzky a prístupu open-access vrátane problémov, ktoré sú s tým spojené a musia sa na európskej úrovni vyjasniť.”
Karol Martinček bude po takmer 20 rokoch prvým členom Exekutívnej rady z krajiny spoza bývalej Železnej opony. Jeho skúsenosti tak môžu obohatiť smerovanie projektov FTE o perspektívu a problémy krajín tohto regiónu.
Okrem Karola Martinčeka v novej exekutívnej rade zasadne: prezident Philipp Mäder (SBB Personenverkehr), viceprezident Maurizio Capotorto (Hellenic Train), Laurent Beaucaire (SNCF Voyageurs), Wolfgang Fritz (Rail Cargo Austria), Richard Herrmann (DB Cargo Deutschland) a Robert Groiss (Metrans Danubia).
O Forum Train Europe (FTE)
FTE je európska asociácia so sídlom v Berne (Švajčiarsko), ktorej história siaha až do roku 1872. V súčasnosti má 85 členov s vlakmi v 30 európskych krajinách. Členmi sú železniční dopravcovia, špeditéri a spoločnosti, ktoré poskytujú dôležité služby pre cestujúcich (prevádzkovatelia nočných a jedálenských vozňov). Viac informácií o európskej železničnej asociácii Forum Train Europe nájdete na stránke → www.forumtraineurope.eu a o nových členoch → www.forumtraineurope.eu/services/news/detail/results-of-the-fte-plenary-assembly-june-2023.
Noví členovia Exekutívnej rady FTE zľava – Edgar Schenk, Laurent Beaucaire, Richard Herrmann, Maurizio Capotorto, Wolfgang Fritz, Philipp Mäder, Karol Martinček, Robert Groiss. Zdroj FTE
ZSSK zabezpečuje osobnú železničnú dopravu na Slovensku. Stopercentným akcionárom ZSSK je Slovenská republika prostredníctvom Ministerstva dopravy SR, ktorá si zmluvne objednáva a platí služby vo verejnom záujme v osobnej železničnej doprave. Prioritnú časť majetku tvoria železničné koľajové vozidlá (rušne, vozne, vlakové súpravy). Spoločnosť vznikla v roku 2005 a je jedným z troch nástupníckych podnikov jednotných železníc (popri Železniciach SR a Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia).
ZSSK od 11. decembra 2022 realizuje priemerne 1 763 vlakov denne, z toho 8 IC vlakov, 269 ostatných diaľkových vlakov a 1 486 regionálnych a prímestských spojov. Zastavuje v 721 staniciach a zastávkach, jazdí na linkách po 2 935 kilometroch tratí na Slovensku.