• V januári a februári prišli vlaky medziročne o 8 miliónov cestujúcich
BRATISLAVA – Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) informuje cestujúcich, že z dôvodu neustále pretrvávajúcej pandémie COVID-19, zákazu vychádzania a zníženého dopytu po vlakovej doprave pristupuje na základe pokynov Ministerstva dopravy a výstavby SR (MDV SR) k optimalizácii ponuky vlakovej dopravy od 7. 3. 2021, teda od 1. zmeny grafikonu vlakovej dopravy (GVD).
Z 34,4 miliónov vlakokilometrov plánovaných pre rok 2021 ubudne 917 000.
Dočasne sa obmedzí doprava v okolí Bratislavy, kde aj po redukcii ostane v prímestskej doprave v okolí 1-hodinový takt vlakov, ktorý je počas dopravnej špičky zahustený na 30-minútový interval medzi vlakmi. To znamená dostatočnú a kvalitnú ponuku dopravy vzhľadom na znížený dopyt. Na traťovom úseku Bánovce nad Ondavou – Veľké Kapušany príde k trvalému zastaveniu železničnej dopravy z dôvodu dlhodobého nezáujmu verejnosti (8 vlakov).
Zníženie rozsahu (redukcia) dopravných výkonov je výsledkom dohody medzi ZSSK a MDV SR. Cieľom je optimalizovať vlakovú ponuku a výdavky na verejnú dopravu tak, aby bol vplyv redukcie pre verejnosť – s ohľadom na znížený dopyt – minimálny. Zabezpečenie plynulej, kvalitnej a spoľahlivej verejnej dopravy do zamestnania či škôl je vlakmi ZSSK naďalej plnohodnotne realizované.
Redukcia výkonov je na viacerých linkách a úsekoch medzištátnej dopravy platná už aj v súčasnosti. Na ďalších linkách je definovaná redukcia dočasná, pričom vyplýva zo súčasnej dostatočnej ponuky a výrazne zníženého dopytu po službách verejnej dopravy. Termín obnovenia dopravy konkrétnych vlakov je orientačne stanovený do 1. 9., resp. 5. 9. 2021 (vybrané vlaky do konca GVD), kedy by očakávane mohlo dôjsť k utlmeniu situácie v súvislosti s pandémiou COVID-19 a následne opätovnému nárastu dopytu po železničnej doprave, prípadne v rámci medzištátnej dopravy je dôležitým krokom pre obnovenie dopravy rokovanie so zahraničnými partnermi.
Vplyvom návrhu redukcie dopravných výkonov v železničnej doprave nepríde na žiadnom z traťových úsekov k narušeniu základnej dopravnej obslužnosti.
Filip Hlubocký, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK, hovorí: „Ako železničiara ma absolútne neteší akékoľvek znižovanie výkonov, či rušenie spojení. Verím však, že sa po koronakríze železničná doprava dokáže vrátiť späť do svojich koľají a bude ešte silnejšia.“
Medziročné porovnanie 1-2/2020 vs 1-2/2021:
Medziročný rozdiel: 8 024 341 (pokles cca 66 %)
Podrobné informácie o zmenách zhrnuté v kocke, nájdete na tomto odkaze.
Výveska k zmenám v medzinárodnej doprave TU.
ZSSK zabezpečuje osobnú železničnú dopravu na Slovensku. Stopercentným akcionárom ZSSK je Slovenská republika prostredníctvom Ministerstva dopravy a výstavby SR, ktorá si zmluvne objednáva a platí služby vo verejnom záujme v osobnej železničnej doprave. Prioritnú časť majetku tvoria železničné koľajové vozidlá (rušne, vozne, vlakové súpravy). Spoločnosť vznikla v roku 2005 a je jedným z troch nástupníckych podnikov jednotných železníc (popri Železniciach SR a Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia).