ZSSK spustila pilotnú prevádzku nového predajného systému a mobilnej aplikácie Ideme vlakom
27. 06. 2018
AktualityZSSK spustila pilotnú prevádzku nového predajného systému a mobilnej aplikácie Ideme vlakom
Zamestnanci ZSSK testujú vynovený internetový obchod a mobilnú aplikáciu na nákup cestovných dokladov
Výhodami oproti súčasnosti sú hlavne responzivita, funkcionalita a intuitívnosť systémov
Spustenie inovovaného e-shopu a mobilnej aplikácie pre verejnosť je plánované začiatkom jesene
BRATISLAVA – Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) spustila pilotnú prevádzku inovovaného responzívneho internetového predaja a mobilnej aplikácie s názvom Ideme vlakom, ktoré cestujúcim zjednodušia nákup cestovných dokladov.
„Zákazník bude mať k dispozícii plnú funkcionalitu nákupu pri prístupe z akéhokoľvek zariadenia v zrozumiteľnom a intuitívnom užívateľskom rozhraní,“ prezradil Patrik Horný, podpredseda predstavenstva ZSSK. „Zásadnou zmenou prešlo celé užívateľské rozhranie. Po novom si napríklad cestujúci svoj zľavnený lístok zakúpi v menšom pošte krokov a systém redukuje komplikácie pri výbere zliav jednoznačným zaradením do príslušnej vekovej kategórie a výberom preukazu na zľavu,“ doplnil P. Horný.
Zamestnanci ZSSK od 26. júna 2018 testujú v ostrej prevádzke inovovaný e-shop a mobilnú aplikáciu Ideme vlakom pre operačný systém Android. Zámerom tejto fázy je doladenie prípadných nedostatkov novej verzie predajného systému pred očakávaným spustením prevádzky pre zákazníkov. Národný dopravca plánuje plné spustenie responzívneho internetového obchodu a mobilnej aplikácie pre verejnosť na začiatok jesene tohto roka. Ďalšou novinkou je aj výber miesta na sedenie priamo v schéme vozňov pri vybraných rýchlikoch, ktorý bol doteraz dostupný iba pri vlakoch InterCity.
„Na rozšírení grafického výberu miesta vo vlakoch ZSSK intenzívne pracujeme, pričom prvá etapa nového e-shopu a mobilnej aplikácie je len základom pre rozvoj ďalších funkcionalít samoobslužných predajných systémov do budúcnosti. Vo finálnej fáze chceme zákazníkovi ponúknuť okrem možnosti nákupu aj komplexný informačný servis pri ceste vlakom vrátane doplnkových lifestyle služieb, na ktoré je dnešná generácia zvyknutá,“ spresnil Milan Hric, riaditeľ sekcie digitalizácie a rozvoja systémov.
Vývoj mobilnej aplikácie a nového responzívneho e-shopu neprebiehal v rámci systémov ZSSK samostatne, ale išlo o komplexnú prípravu všetkých systémov, ktoré sú do procesu predaja lístkov zapojené. Z tohto dôvodu bolo napríklad potrebné vyriešiť implementáciu štandardného zabezpečeného rozhrania pre integráciu (API). Kým starý internetový predajný systém fungoval ako integrovaná súčasť predajného systému iKVC, mobilná aplikácia je samostatným predajným terminálom (tretia strana). Ten umožňuje urobiť predaj na základe obojsmernej komunikácie s iKVC práve až prostredníctvom API rozhrania.
„Tvorba nového e-shopu si vyžiadala rozsiahle architektonické zmeny a nastavenie procesov s tým spojených. Vnímame to ako dôležitú investíciu, nakoľko API nám v budúcnosti umožní prepojiť náš predajný systém s ďalšími aplikáciami a zákazníkom tak ponúkneme moderný vernostný program, ktorý bude priamo integrovaný do nákupného procesu. Zároveň treba povedať, že proces vývoja novej aplikácie neúspešne prebiehal už od roku 2014. My sme ho znova „reštartovali“, no aj napriek tomu nám to trvalo rok a pol. V tomto smere sme ale obmedzení nedokonalou konštrukciou systémov v ZSSK ešte z minulého storočia. V blízkej budúcnosti však plánujeme ďalšie významné zmeny,” doplnil Richard Kujan, riaditeľ sekcie informačných technológií.
plná funkcionalita e-shopu pri nákupe cez všetky zariadenia (doteraz mala zjednodušená mobilná verzia k dispozícii iba obmedzené portfólio produktov);
intuitívna voľba typov cestujúcich na základe zadania veku a preukazu na zľavu (doteraz bola voľba cez konkrétne typy cestujúcich – skratky používané pokladníkmi);
nákup rôznych typov produktov v jednom kroku (doteraz nutnosť deliť nákup pri potrebe dvoch typov – napr. lístka pre dospelého a miestenky pre dieťa);
grafická rezervácia miesta aj na vybrané rýchliky (doteraz iba pri vlakoch InterCity);
zrozumiteľnejšie používateľské rozhranie a responzívny dizajn e-shopu;
natívna mobilná aplikácia pre operačný systém Android.
Ako bude vyzerať vynovený internetový obchod a mobilná aplikácia na nákup cestovných dokladov môžete vidieť tu!
Podiel cestovných dokladov predaných cez internet
Rok
Podiel v % (z celkového predaja dokladov
2013
1,45 %
2014
2,08 %
2015
3,90 %
2016
5,76 %
2017
11,85 %
2018
16,86 %
Dodávateľom systému iKVC je firma DXC (ešte pred rokom súčasť HP). Vývoj poslednej verzie obsahoval sfunkčnenie API, ďalšie funkčné zmeny predajného systému a vývoj testovacieho prostredia nad API (mobilná aplikácia).
Tomáš Kováč riaditeľ odboru komunikácie a hovorca
Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. odbor komunikácie Rožňavská 1 | 832 72 Bratislava 3 | Slovenská republika tel.: +421220297015| mobil: +421904875396 e-mail: hovorca@slovakrail.sk|kovac.tomas@slovakrail.sk
ZSSKzabezpečuje osobnú železničnú dopravu na Slovensku. Stopercentným akcionárom ZSSK je Slovenská republika prostredníctvom Ministerstva dopravy a výstavby SR, ktorá si zmluvne objednáva a platí služby vo verejnom záujme v osobnej železničnej doprave. Prioritnú časť majetku tvoria železničné koľajové vozidlá (rušne, vozne, vlakové súpravy). Spoločnosť vznikla v roku 2005 a je jedným z troch nástupníckych podnikov jednotných železníc (popri Železniciach SR a Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia).
ZSSK od 10. júna 2018 realizuje priemerne 1497 vlakov denne, z toho 221 diaľkových vlakov a 1276 regionálnych a prímestských spojov. Zastavuje na 698 staniciach a zastávkach, jazdí na linkách po 2835 kilometroch tratí na Slovensku.
Správa súhlasu
Aby sme mohli poskytovať čo najlepšie zážitky, používame technológie, ako sú súbory cookie, na ukladanie a/alebo prístup k informáciám o zariadení. Súhlas s týmito technológiami nám umožní spracúvať údaje, ako je správanie pri prehliadaní alebo jedinečné ID na tejto stránke. Nesúhlas alebo odvolanie súhlasu môže mať nepriaznivý vplyv na niektoré funkcie a vlastnosti.
Funkčné
Always active
Technické ukladanie alebo prístup je nevyhnutne potrebný na legitímny účel umožnenia používania konkrétnej služby, o ktorú výslovne požiadal účastník alebo používateľ, alebo výlučne na účel uskutočnenia prenosu komunikácie prostredníctvom elektronickej komunikačnej siete.
Predvoľby
Technické ukladanie alebo prístup je potrebný na legitímny účel ukladania preferencií, o ktoré účastník alebo používateľ nepožiadal.
Štatistiky
Technické ukladanie alebo prístup, ktorý sa používa výlučne na štatistické účely.Technické ukladanie alebo prístup, ktorý sa používa výlučne na anonymné štatistické účely. Bez predvolania, dobrovoľného splnenia požiadaviek zo strany poskytovateľa internetových služieb alebo dodatočných záznamov od tretej strany sa informácie uložené alebo získané len na tento účel zvyčajne nemôžu použiť na vašu identifikáciu.
Marketing
Technické ukladanie alebo prístup je potrebný na vytvorenie používateľských profilov na zasielanie reklamy alebo na sledovanie používateľa na webovej stránke alebo na viacerých webových stránkach na podobné marketingové účely.